Lehet klímasemleges a mobilitás? (x)
2021. december 3. – 10:59
A klímaválság egyértelműen korunk legnagyobb kihívása. A Volkswagen még 2018-ban az első autógyártóként kötelezte el magát a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény mellett, s célja, hogy 2050-re mérleg szerint szén-dioxid-semlegessé váljon. Jelen összeállítás részletesen bemutatja, milyen erőfeszítéseket tesz a Volkswagen számos területen a klímavédelem érdekében termékeiben és gyártásában azért, hogy megvalósítsa a párizsi klímacélokat.
Termékek – Elektromos hajtásrendszerek
Jelentős hozzájárulás a hatékony klímavédelemhez az átállás elektromos mobilitásra. Amint már számos tudományos tanulmány kimutatta, a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású autók rendelkeznek az összes hajtásrendszer közül a legjobb klímalábnyommal. A Volkswagen-csoport eltökélt ebben a kérdésben és az elektromos mobilitás globális piacvezetőjévé kíván válni, s 2025-ig összesen 35 milliárd eurót tervez beruházni ennek szolgálatában. 2030-ig a Volkswagen Csoport mintegy 70 tisztán elektromos modelljével kíván megjelenni a piacon, amelyek közül nagyjából 20 már meg is érkezett.
A Volkswagen e-offenzívája azonban nem csupán az autókra terjed ki, hanem a használati szakaszuk során kínált klímabarát előállítású elektromos áramra is. Útközben az IONITY gyorstöltő állomásai kínálnak száz százalékban zöld áramot az e-autósoknak. Az IONITY vegyesvállalat formájában több autóipari vállalat, köztük a Volkswagen Csoport igyekszik közösen előmozdítani a töltőinfrastruktúra bővítését Európa főközlekedési útvonalai mentén. 2025-re a Volkswagen már mintegy 18 ezer nyilvános gyorstöltőpontot tervez partnereivel közösen üzemeltetni Európában, ami a jelenlegihez képest a gyorstöltő hálózat ötszörös bővülésének, egyben a kontinens 2025-re előre jelzett teljes kereslete mintegy harmadának felel meg.
Gyártás – Csökkenő szén-dioxid-kibocsátás
Gyártóüzemeiben a nagyobb energiahatékonyságra és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátásra helyezi a hangsúlyt a Volkswagen Csoport, konkrétan 2025-re járművenként 45 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátását és ugyancsak 45 százalékkal kevesebb energia felhasználását tervezi megvalósítani a 2010-es szinthez viszonyítva.
A Volkswagen szászországi gyárában, Zwickauban, az ID.3 és az ID.4 formájában immár mérleg szerint szén-dioxid-semlegesen gördülhetnek le a szerelőszalagról a Volkswagen ID-család első tagjai. A vezérelv: az energiafogyasztás mérséklése, megújuló forrásokból származó energia használata és az egyelőre elkerülhetetlen kibocsátások kompenzálása.
Új autói szállításához részben növényi maradványokból készült, minősített üzemanyagot használ európai tengeri útvonalain a Volkswagen, amit például vendéglátó- és élelmiszeripari használt olajból nyernek. Ezzel több mint 85 százalékkal csökkenthető az autószállító hajók szén-dioxid-kibocsátása.
Úton a párizsi klímacélok felé
A független Science Based Targets Initiative 2020-ban megerősítette, hogy a Volkswagen-Csoport klímacéljai megfelelnek a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény feltételeinek. A vállalatcsoport tervei szerint 2030-ra világszerte 30 százalékkal kell csökkenteni a gyártás és a járműhasználat szén-dioxid-kibocsátását 2018-hoz képest, ami összhangban áll azon elvárással, amely szerint a globális felmelegedést jóval két Celsius fok alá kell korlátozni.
Összességében tehát kijelenthetjük, hogy igen, zárhatjuk a mobilitásunkat fenntartható keretek közé. Látszik az út, látszanak a nyomvonalak, amin az autógyártó vállalatoknak haladniuk kell azért, hogy megvalósíthassák a valóban fenntartható autózás vízióját.
Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, megrendelője a Porsche Hungaria.