Egy akkumulátor élete (x)

2021. október 22. – 11:02

Egy akkumulátor élete (x)

Másolás

Vágólapra másolva

Mindenkiben, akit az elektromobilitás valamelyest is érdekel, megfogalmazódott már az alábbi kérdés: mi történik az akkumulátorral, miután az elektromos járművet kivonják a forgalomból? Kevesen tudják, de egy akkumulátornak nem kell szükségtelenül a hulladéklerakóban végeznie akkor, amikor eredeti célját már nem töltheti be tovább. A Volkswagen Csoportnál például egy új elemzőszoftverrel percek alatt ellenőrizhető az akkumulátorok állapota, és így gyorsan dönthető el, hol szolgáljon tovább egy akkumulátor a körkörös gazdaságban. Ez a rendszer, hamarosan működésbe lép a Volkswagen salzgitteri kísérleti üzemében.

Az ellenőrző rendszer által érzékelt akkumulátorkapacitás mértékétől függően a nagyfeszültségű akkumulátorokat részben vagy egészben újra fel lehet használni. A BattMan (Battery Monitoring Analysis Necessity, azaz akkumulátorfigyelő és -elemző) első verzióját az Audi brüsszeli minőségirányítási részlege fejlesztette ki az Audi e-tron nagyfeszültségű akkumulátorainak gyors és megbízható elemzése érdekében. A Volkswagen Csoport számos márkájánál már jelenleg is használják diagnosztikai eszközként, azonban ez a szoftveres rendszer most új, nagyobb feladatot kaphat.

Több hónapnyi fejlesztés, programozás és tesztelés után a BattMan ReLife új elemzési megoldásként került be a német konszern egyik kísérleti üzemébe, ahol így percek alatt képes megbízható felmérést készíteni egy akkumulátor állapotáról és meghatározni annak a jövőbeli felhasználhatóságát. Ez azért nagy előrelépés, mert korábban ez a folyamat több órát is igénybe vett.

Forrás: Porshe Hungaria
Forrás: Porshe Hungaria

A kisfeszültségű csatlakozók rákötését követően a szoftver először ellenőrzi, hogy az akkumulátor képes-e adatokat továbbítani. Ezt követően a rendszer érzékeli és megjeleníti az esetleges hibaüzeneteket, valamint a szigetelési ellenállást, a kapacitást, a hőmérsékletet és a cellafeszültséget. Miután a BattMan lefuttatja a diagnosztikát, az eredmény alapján három különböző forgatókönyv várhat az akkumulátorokra.

  • Az első az úgynevezett újragyártási folyamat, amely során az akkumulátort jó vagy kiváló állapotának köszönhetően újra feldolgozzák további használatra, például javítási munkálatokat követően cserealkatrészként elektromos járművekbe szerelik.
  • A második opció, hogy az akkumulátort más helyen hasznosítják. Ha közepes vagy jó állapotban van, akkor lehet, hogy elektromos járművekben ugyan nem, de egyéb környezetben még évekig használható lehet. Ezek az akkumulátorok gyorstöltő állomásokon, mobil töltőrobotokban, vezető nélküli közlekedési rendszerekben, targoncában, valamint otthoni energiatárolóknál is tökéletesen alkalmazhatók.
  • A harmadik lehetőség, hogy a Volkswagen Csoport salzgitteri kísérleti üzemében újrahasznosítják, ahol mechanikai folyamatok során óvatosan szétszerelik a teljesen lemerült akkumulátorokat alapalkatrészeire, például alumínium, réz, műanyag alkatrészekre és „fekete porra”. Ez az úgynevezett „fekete por” olyan értékes akkumulátoranyagokat foglal magába, mint a lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit, amelyeket erre szakosodott szakemberek hidrometallurgiai eljárások segítségével elkülönítenek egymástól, mielőtt újra katód anyagokká dolgozzák fel őket.

Az már világos, hogy az újrahasznosított akkumulátor-alkatrészek éppen annyira hatékonyak, mint az újak. Így a BattMan-hoz hasonló fejlett diagnosztikai szoftverek és más akkumulátor-újrahasznosítással kapcsolatos okos megoldások igyekeznek tovább zöldíteni az elektromos autózást azzal, hogy a termelési folyamatokba emelik vissza az elektromos autók szívét, így törekedve a körkörös gazdaság megvalósítására.

Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, megrendelője a Porsche Hungaria.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!