A benzingőz komfortzónáján kívül – tévhitek az elektromos autózásról

2021. október 12. – 11:03

A benzingőz komfortzónáján kívül – tévhitek az elektromos autózásról

Másolás

Vágólapra másolva

Azt ugyan nem tudjuk pontosan, hogyan néz majd ki ténylegesen a jövő autózása és mobilitása, egy azonban biztos: az autógyártók nem a fosszilis energiaforrások mellett tették le voksukat, és az alternatív meghajtások közül úgy tűnik, az elektromos technológiák kerülnek ki győztesen. Azonban, mint minden technológiai újításhoz, így az e-autózáshoz is legtöbbször szkeptikusan áll hozzá a mindennapok embere. Összegyűjtöttük a leggyakrabban előkerülő téves állításokat az elektromos autókkal kapcsolatban, hogy valósabb legyen az összkép, ha villanyautókra terelődik a szó.

  • Az elektromos autók hatótávja kevés

Ez az állítás talán 4 éve lehetett igaz, ma azonban extrém körülmények között is legalább 300 kilométert tehetünk meg elektromos autónkkal. Extrém körülményként tekinthetünk például a mínusz 10 Celsius alatti hőmérsékletre, autópályán közlekedve, ugyanis a hideg és a fűtés működtetése jelentősen csökkenti az autók WLTP szerinti hatótávját. Ideális, azaz kellemes 20-25 fokban a Volkswagen ID.4 modellje például akár 600 kilométer megtételére is képes városi körülmények között, ami igazán kedvező hatótáv.

Forrás: Porsche Hungaria
Forrás: Porsche Hungaria
  • Az elektromos autók nem „zöldebbek”, mint a belső égésű motoros modellek

Az e-autók hatalmas környezeti előnye, hogy zéró károsanyag kibocsátással közlekedhetünk velük. Így direkt módon sokkal zöldebbek, mint a hagyományos autók. Az állításnak így csak akkor lehet igazságtartalma, ha az indirekt kibocsátásra tekintünk, azonban az e-autók még itt is jobban megállják a helyüket, mint a belső égésűek. A megújuló energiák adta lehetőségek kiaknázásaként például egyre terjednek a napelemparkok, amik tiszta forrású energiát szolgáltatnak az elektromos autók működéséhez. Az újrahasznosíthatóság terén is jól állnak az elektromos autók, több autógyártó is felismerte már azt, hogy egy elhasznált akkumulátor nem feltétlenül csupán a szemétdombra való. A Volkswagen például már meg is nyitotta akkumulátor-újrahasznosításra szakosodott üzemét, melyben évente több, mint 3000 használt akkumulátort forgatnak majd vissza a termelésbe.

  • Az elektromos autók töltéséhez nem áll rendelkezésre megfelelő töltőhálózat Magyarországon

A töltési infrastruktúra helyzete folyamatosan javul, és az autógyártók is elkötelezettek abban, hogy minél szélesebb lefedettségű töltőhálózat jöjjön létre Európában, így Magyarországon is. Azonban nem csak a nyilvános töltőket használhatják az e-autó tulajdonosok, de saját, otthoni gyorstöltőrendszert is vásárolhatnak, ami jelentősen növeli az e-autózás komfortját. Ezen töltőrendszerek pedig majdnem olyan hatékonyak, mint a nyilvános gyorstöltők. Például, egy otthonra telepíthető 22 kW-os rendszerrel egy éjszaka alatt 100%-ra tölthetjük fel elektromos autónkat, ami így elegendő hatótávot biztosíthat a másnapi utazáshoz.

Forrás: Porsche Hungaria
Forrás: Porsche Hungaria
  • Elektromosautót szervizelni költséges

Ez talán az egyik legfélrevezetőbb tévhit a listában, hiszen egy elektromos autóban fizikailag kevesebb azon alkatrészek száma, mely javításra szorulhat. Nincs váltó, ami elromolhat, így nincs kuplung, nincs üzemanyagtartály, sőt, belsőégésű motor hiányában olajcserére sem kell költeni, így gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy az elektromos autók fenntartási költségei alacsonyabbak is éves szinten, mint egy belső égésű járműé.

Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a Porsche Hungaria.