Milyen magasra kell mászni a fenntartható kávéért? Kisüzemi pörkölők vs. mindenki más (x)
2021. augusztus 9. – 11:15
A magyar kávéházi kultúrára kimondottan jó hatást tett a pár éve berobbant specialty őrület. A kávézás szociális esemény jellege mellé azonban felzárkózott az otthoni minőségi kávézás lehetősége. Egyre több magyar kisüzemi pörkölő jelent meg a piacon, akik arra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy az otthoni kávéfogyasztásra is edukálják az érdeklődőket. Ennek első lépése lehet az, ha a tudatos fogyasztás szempontjából tesszük le voksunkat a kisüzemi kávé mellett.
Az élelmiszeripar nagy játékosainak örökérvényű szabálya: mennyiségi maximum, minőségi minimummal társulva. Ez a mennyiség fókusz pedig látható milyen hatást gyakorol a környezetünkre. Egy élelmiszer fenntarthatóságát a termelési helyszínén kell keresni. Itt válik el egymástól a kisüzemi kávé és azok a márkák azok, amiket a reklámokból ismerünk. A fő különbség az ültetvények között húzódik. Egy nagyipari kávéforgalmazó és pörkölő nagy mennyiséget, és átlagos minőséget keres. Ezek az ültetvények alacsonyan (800 m alatt) fekszenek, és olyanok, mint amilyennek ‘lenniük kell’: végtelen sorok, gépek hada, és folyamatos terjeszkedés (értsd: erdőírtás).
A kisüzemi kávépörkölők a minőségre (erre is utal a sokat hallott specialty szó) utaznak, és ezért az ezt biztosítani tudó farmerektől szerzik be a zöld kávét. Ezeken az ültetvényeken élőmunka segítségével szüretelnek, 800-1000 m felett, ahol magas a biodiverzitás. A farmereket olyan szervezetek segítik, képzik és támogatják, amelyek a fenntartható kávétermesztésre jöttek létre. Leginkább azért teszik ezt, hogy ne szorítsák ki őket az óriás ültetvényesek, és hogy ne hagyják el a szektort és menjenek el pl. khatot termeszteni. Jellemző rájuk a szövetkezetbe tömörülés és – döbbenet – az erdők békén hagyása.
Az tehát nyilvánvaló, hogy a kisüzemi kávé miért fenntarthatóbb, most pedig kitérünk arra is, hogy miért finomabb.
Az az íz, amit leggyakrabban a kávéval párosítunk, a nagyüzemi kávégyártásnak köszönhető. A kommersz, nagynevű, és ami még fontosabb, nagy mennyiségekkel dolgozó márkáknak muszáj egy egységes, visszatérő, és a márkával azonosítható ízt létrehozniuk. Ezt azonban csak úgy érhetik el, ha a zöldkávét egységesen feketére pörkölik.
A kisüzemi, specialty kávékat nem pörkölik túl, hogy érezhessük az adott kávébab sokrétű ízvilágát. Így jöhetnek elő a kis-, és microtételekből a gyümölcsös, csokis, és egyéb ízjegyek, az alapján, hogy a pörkölő mit szeretne kihozni belőle. Tanulság: adjunk egy – vagy több – esélyt a kisüzemi pörkölőknek, számos üzem alakult az elmúlt években, hasonló berobbanás figyelhető meg itthon, mint a kisüzemi sörfőzdéknél pár éve.
Mindez nem jelenti azt, hogy már megint három-négy újabb helyet vagy webshopot kell látogatnunk, szerencsére léteznek olyan gyűjtőoldalak, ahol nem csak kisüzemi kávéhoz és eszközökhöz, de tudáshoz is hozzájuthatunk.
A magyar kisüzemi pörkölők megismertetésére, és termékeik szélesebb körbe való eljuttatására jött létre a Koffein Roasters kezdeményezése.
Az oldal igyekszik a legjobb hazai pörkölőkkel együttműködni, így egy olyan szelekciót tesz elérhetővé, aminek a feltérképezésével meggyűlne a bajunk egyedül. Jelenleg 6 magyar és 1 olasz kisüzemi pörkölő szállt be a kezdeményezésbe, akik nem csak kávékat, de eszközöket, és tudást is szállítanak az oldalra, különböző blogbejegyzéseken keresztül. Ja, és még fát is lehet ültetni a webshopon, ha szeretne az ember. De ha nem, az se baj, a Roasters minden 5 kg eladott kávé után ezt automatikusan megteszi.
Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a KoffeinRoasters.