Élhető városok: az autó az elefánt a szobában

2023. augusztus 15. – 17:02

Másolás

Vágólapra másolva

Mit jelent az, hogy élhető város? Megférhet-e egymás mellett a gyalogos, az autós és a kerékpáros? A Kisbolygó hetedik adásában az élhető városokról beszélget Nagy Réka két vendégével: Biczók Péter település- és közlekedéstervezővel és Marinov Péterrel, az Újlipótváros Szuperblokk Civil Társaság létrehozójával.

Az adás fogalomtisztázással kezdődik, megismerhetjük a 15 perces város, a gyermekbarát város és szuperblokk fogalmait.

„Ahol jó egy gyereknek élnie, ott jó egy idősebb embernek is. És ha ennek a korban két szélsőséges csoportnak jó, akkor valószínűleg mindenki másnak is jó lesz ott élnie” – mondja Biczók Péter.

Marinov Péter Barcelona példájáról, illetve az Újlipótváros és a barcelonai városszerkezet hasonlóságáról is beszél, amikor bemutatja az újlipótvárosi szuperblokkmegoldást.

Marinov Péter történeti áttekintést is ad, hogy miért válhatott ennyire megkerülhetetlenné az az elképzelés, hogy mindenkinek legyen saját autója.

„Ahogy nőtt a magántulajdonban lévő autók aránya, úgy alakították a városokat ehhez az igényhez. Így lett belvárosi autópálya a Kossuth Lajos utcából és a Rákóczi útból” – mondta Budapestről.

Az adásban tisztázzuk a forgalomcsökkentés és a forgalomcsillapítás közötti különbségeket.

Az adásból kiderül továbbá, hogy mit jelentenek az „iskola utca” és a „játszó utca” fogalmak, és pár megdöbbentő számot is hallhatunk az iskolák, gyerekeknek fenntartott intézmények levegőminőségéről.

Vajon tényleg akkor tesszük a legjobbat a gyerekeinkkel, ha mindennap kaputól kapuig visszük őket autóval?

Az adásban szó lesz még:

  • az élhető városok egészségügyi előnyeiről
  • a részvételi tervezésről
  • arról, hogy mi ösztönözheti az autósokat arra, hogy letegyék az autót?
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!