„Ne bámulj bambán, ha esik az eső” – Tompos Kátya halálára

2024. május 31. – 21:53

„Ne bámulj bambán, ha esik az eső” – Tompos Kátya halálára
Tompos Kátya – Fotó: Horváth Judit / Centrál Színház

Másolás

Vágólapra másolva

Hosszan tartó betegség után meghalt Tompos Kátya Jászai Mari- és Junior Prima díjas színművész, énekes. Ritka, daganatos betegsége miatt az elmúlt két évben már nem lépett fel színházban és a koncertjei is elmaradtak. Gyógyítása külföldi gyógykezelést igényelt, ezért gyűjtést és egy jótékonysági gálát is szerveztek ennek finanszírozására. A szükséges összeget csütörtökre sikerült összegyűjteni, Tompos Kátya péntek hajnalban meghalt.

Negyvenegy éves korában meghalt az egyik legszebb hangú magyar színésznő, Tompos Kátya. Korábban azt mondta az éneklésről, hogy

„a hangommal rengeteg mindent ki tudok fejezni, amit szeretnék. Ott én vagyok egyedül a rendező, ott én vagyok a középpontban.”

1983-ban Tompos Katalin néven született Budapesten, magyar atomfizikus apa és orosz származású, színházrajongó anya gyermekeként. „Anyukám orosz szellemben nevelt fel, és ez érzelmileg mindig is egy sűrűbb világ volt”, mondta róla később. Óvodás kora óta énekelt, a gimnáziumban már francia sanzonversenyen vett részt, majd Orosz Zoltán harmonikás mellett Párizsban Edith Piaf-dalokat énekelt. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2005-ben végzett Kerényi Imre operett-musical osztályában, többek között Dolhai Attila, Kerényi Miklós Máté és Peller Anna osztálytársaként.

De ő nem az Operettszínház felé vette az irányt, a pályája első két évét a József Attila Színházban kezdte, ezután egy évet töltött az Alföldi Róbert vezette Bárka Színházban, 2008-tól pedig követte Alföldit a Nemzeti Színházba is. Ezekben az években – a János vitéz II. és a Holdbeli csónakos énekes szerepei után – egyre több fontos prózai szerepet kapott, bizonyítva drámai színészi tehetségét is. Az egyik legemlékezetesebb alakítása a Nemzetiben Csehov Sirályának Nyinája volt, monológját Tompos Kátya orosz nyelven mondta el.

Az igazgatóváltás után is maradt a Nemzetiben, később azt mondta, Alföldi Róbert és Vidnyánszky Attila igazgatása alatt is kapott érdekes és kevésbé érdekes szerepeket, de a koncertek vagy a más színházakban játszott munkái egy idő után már nagyobb örömöt okoztak neki, végül 2017-ben mondott fel. Miután a Centrál Színház Alföldi Róbert mellé őt kérte fel a My Fair Lady főszerepére, a musical az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi sikere lett, hét éve telt házakkal játsszák.

Alföldi Róbert a közösségi oldalán megosztott visszaemlékezésében azt írta, miközben ömlik kint az eső, próbál szép és méltó nekrológot írni, de „az úristennek nem megy”. Majd így búcsúzott a színésznőtől: „Kátyenka, (…) itt van előttem, ahogy a József Attila Színház művészbüféjében megkérdeztelek, nem tudom már, mikor, hogy jönnél-e a Bárkába. És jöttél... és ahogy így jönnek elő az évek, a közös évek, emlékek, rájöttem, hogy az elmúlt 20 év legfontosabb pillanataiban, időszakaiban ott voltál. Szövetséges voltál. Erről persze soha nem beszéltünk, de így volt.”

Tompos Kátya utolsó színházi munkája a Centrálban a Polcz Alain megrázó háborús emlékirataiból készített felolvasóest, az Asszony a fronton volt. A Centrál Színház borító- és profilképe pénteken feketébe borult, a színház a színésznőt a saját halottjának tekinti.

Alföldi Róbert Henry Higgins és Tompos Kátya Eliza Doolittle szerepében a My Fair Lady című musical próbáján a budapesti Centrál Színházban – Fotó: Kallos Bea / MTI
Alföldi Róbert Henry Higgins és Tompos Kátya Eliza Doolittle szerepében a My Fair Lady című musical próbáján a budapesti Centrál Színházban – Fotó: Kallos Bea / MTI

Tompos Kátyának viszonylag kevés filmszerep jutott. A Valami Amerika 2. után azt nyilatkozta, a film sorsfordító volt számára, és el kellett döntenie, hogy „celebirányba” lép tovább, vagy megmarad színésznek, és az utóbbit választotta. Herendi mozija után kapott még néhány filmes munkát, de főleg csak olyan vígjátékokban, mint a Poligamy, a Nőm, nejem, csajom és a Coming out. Izgalmas főszerepből csak egy jutott neki, amikor eljátszhatta Dyga Zsombor 2010-ben forgatott Köntörfalak című filmjének titokzatos női karakterét.

Néhány éve egy interjúban a színésznő azt mondta,

a tévésorozat kimaradt az életéből, pedig egy jó sorozatban szívesen kipróbálná magát, egy Ricky Gervais-féle Afterlife-ban játszott szerepért pedig szinte bármit megadna.

A színésznőt és kivételes énekhangját a szélesebb közönség a Valami Amerika 2. című, 2008-as filmben ismerhette meg, az általa előadott betétdal, a Magányos csónak 3,5 milliós megtekintésnél jár jelenleg a YouTube-on. Tompos Kátya a 2010-es évek elején döntött úgy, hogy egyre többet szeretne zenével és énekléssel foglalkozni, mert mint mondta, azt érezte, hogy a színészeten kívül is van benne „egy másik világ”.

Ekkor már évek óta dolgozott Hrutka Róberttel, aki a legfontosabb zenei partnere lett. Vele készítette el az első szólóalbumát, a 2013-ban megjelent Keresztül Európán című lemezt, amelyre a kontinens változatos dallamvilágából válogatott dalokat. A következő, Hrutkával közös, Holdjárat című lemezük dalainak minden szövegét Tompos Kátya írta. Hrutka most barátjától és alkotótársától úgy búcsúzott:

„Soha nem volt ilyen hangos a csend.”

Tompos Kátya Hrutkán kívül dolgozott még többek között Fekete-Kovács Kornéllal és a Budapest Klezmer Banddel, közreműködött a délszláv népzenét játszó Söndörgő lemezén, énekelt Goran Bregoviccsal a Müpában, és Zorán arénakoncertjén. Cseh Tamás halála után több emlékkoncerten is fellépett többek között Kulka János, Für Anikó és Udvaros Dorottya társaságában.

Udvaros, akivel a Nemzeti Színházban több éven át társulati tagok voltak, a május 25-i, a színésznő gyógyulására szervezett jótékonysági gálán azt mondta róla, nagy tehetségnek tartja kolléganőjét, akivel korábban drámában és vígjátékban is játszott, és kiemelte Tompos Kátya remek humorát is. Utóbbira Tompos maga is utalt egy interjúban:

„Szeretnék érzékeny, nyitott és kellően bohókás maradni még nagyon sokáig. És abban reménykedem, hogy olyan szerepeket kapok majd, amelyekben ezeket a tulajdonságaimat megmutathatom. Hogy önmagam lehessek.”

Tompos Kátya inkább zárkózott karakternek tűnt, aki a nyilvánosság felé keveset akart megmutatni magából. Amit viszont meg akart, azt a színpadon lenyűgöző erővel és szenvedéllyel tette. Ezért úgy érdemes emlékezni majd rá, ahogyan ezt a Beatrice-feldolgozást elénekelte.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!