Rákay szerint az emberek tapsban törnek ki a Petőfi-film vetítésein, könnyes szemmel ünnepelnek
2024. március 15. – 10:51
Politikán felüli filmnek tartja a hozzá is köthető Most vagy soha! c. filmet Rákay Philip, a közbeszédben csak Petőfi-filmnek hívott kalandfilm forgatókönyvírója és kreatív producere a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában pénteken.
Rákay az MTI szerint úgy fogalmazott, hogy a film egy „nemzeti minimum”. „Kellenek olyan ügyek, amiken nem vitatkozunk, bárhogy is szavazunk négyévente, és bárhogy is gondolkodunk a világról” – mondta. „Ez egy ilyen film, mert olyan hősökről szól, akik nélkül lehet, hogy ma nem lennénk itt, lehet, hogy nem lenne Magyarország” – mondta.
Rákay megrázónak és könnyfakasztónak nevezte a filmet ért visszajelzéseket. Mint mondta, vidéki és budapesti helyszínekről is olyan jelzéseket kapott, hogy a vetítéseken „spontán tapsban törnek ki az emberek, fölállnak és könnyes szemmel ünneplik a filmet”.
A Most vagy soha! című filmet ért támadásokról szólva Rákay Philip azt mondta, szerinte a kritika nyilván neki szól. „Ez a film sokak számára csak ürügy, hogy belém rúghassanak vagy belerúghassanak a magyar kormány filmtámogatási rendszerébe” – értékelt, hozzátéve: vannak, akik „bugyuta kurzusfilmet próbálnak belelátni, miközben nem az”.
Úgy folytatta: „ez egy film Petőfi Sándorról és a márciusi ifjakról és arról az egészen nagyszerű törekvésről, ami arról szólt, hogy néhány huszonéves fiatal értelmiségi – festőművészek, hírlapírók, költők, jurátusok –, akik kicsit olyanok, mint mi, imádják az életet, rajongva szeretik a hazájukat, és ha kell, meg is halnak érte.” Rákay Philip szerint a filmben sok mindent „percre pontosan dokumentáltak”, fejet hajtanak a történelmi karakterek előtt, és megmutatják a középkor és az újkor határán „táncoló” Budapestet. Mindezekkel együtt a Most vagy soha! egy „fiatalok számára is fogyasztható történelmi, családi, igazi kalandfilm”.
A forgatókönyvíró-kreatív producer az M1 aktuális csatorna péntek reggeli műsorának is vendége volt, ahol azt mondta, hogy a Petőfi és a márciusi ifjak 24 óráját elmesélő filmet száz napig forgatták, és „több mint 1400 ember négy évnyi munkája van benne.”
A film kalandfilmes vonulatáról Rákay azt mondta, hogy utóbbival azt akarták megmutatni, hogy „az osztrák elnyomás idején forradalmat csinálni nem volt annyira egyszerű, mint ahogy azt a történelemkönyvekben olvassuk”. „Azt gondoljuk, hogy erről a napról mindent tudunk, de rengeteg olyan részlete van, amiről nem beszélünk” – hangoztatta Rákay Philip, aki szerint magyar filmbe talán még soha senki nem fektetett ennyi energiát.
A Most vagy soha! kritikájában azt írtuk: a Most vagy soha! első feliratában azzal kecsegtet, hogy amit látunk, az, „ami történt” és „ami történhetett volna”, a kudarca pedig abból fakad, hogy nem ismeri fel: a kettő kizárja egymást. A kritikát ide kattintva olvashatják.