A Telex története egészen kivételes: úgy nőtt két év alatt az ország egyik legnagyobb közéleti lapjává, hogy nem állnak mögötte nagy befektetők, oligarchák, az újság tisztán közösségi finanszírozásból indult, és – a hirdetési bevételek mellett – jelentős részben a mai napig az olvasók mikroadományaiból működik.
Azzal együtt, hogy az újság igyekszik megőrizni műhely jellegét, közben valódi nagyüzemmé vált, amelyben rengeteg ember dolgozik összehangoltan, és amelynek fenntartása jelenleg nagyjából 2400 forintba kerül percenként. És hogy mégis mire megy el ennyi pénz? Mivel a transzparencia számunkra elsődleges, az adományok felhasználásáról félévente átláthatósági jelentést is közzéteszünk. Ebben a cikkünkben azt mutatjuk be, hogyan is épül fel az újság.
A szerkesztőség középpontja a newsroom, amelyben hajnali öttől éjfélig pörög a munka, néha még tovább is. Itt több műszakban dolgoznak az újságíró csapatok, élükön a newsroomfőnökkel, aki koordinálja, hogy milyen hírek jelenjenek meg az újságban. A csapatot külön címlapos és facebookos beosztásban dolgozó újságírók egészítik ki, és adott esetben külön beosztásokkal és külön kapitánnyal bővül a percről percre tudósításokhoz.
Híreket vadásznak, fordítanak, telefonálnak, figyelik a nagy hírügynökségeket, az ügyeletre érkező leveleket, a szerkesztőségbe érkező infókat. Ugranak, ha bejelentés van, vagy bárhol fontos hírt látnak. Mindig csak ellenőrzött forrásból használnak információkat, és igyekeznek ezeket a lehető leggyorsabban az olvasók elé tárni.
Fotósaink a nap nagy részében a terepen dolgoznak. Az újságírókkal együtt szaladnak egyik sajtótájékoztatóról a másikra, interjúra, riportra, tüntetésre. Ha esemény van, kocsiba ugranak, hogy ott legyenek mindig a helyszínen belföldön és külföldön egyaránt. Képeiket sokszor azonnal továbbítaniuk is kell a helyszínről, hogy a newsroom használni tudja a hírekhez.
Képszerkesztőinknél szintén reggeltől estig feszített a tempó, saját fotóinkból és a képügynökségektől vásárolt jogtiszta képekből válogatnak, szerkesztenek, felképezik a hosszabb, nagyobb anyagokat is.
A nagyobb munkával készülő cikkekhez az illusztrációkat gyakran grafikusaink készítik, ők azok, akik az oldal egyéb grafikai elemein is dolgoznak. Fejlécképek, social képek, logók, hírlevelek – minden náluk landol, amit rajzolni kell. És az ő műhelyükből kerül ki a Telexikon sorozat is, amelyek nagy munkával készülő magyarázó animációs videók.
Ha grafikon kell egy cikkbe, külön ember ugrik, ha angol fordítást is készítünk egy anyagból, megy egyből a fordítóinkhoz. Ha jogi kérdések merülnek fel, jogászainkkal egyeztetünk a cikk megjelenése előtt. Ha a közösségi médiában való kezeléséről kell egyeztetni, a social csapat áll készen, ha külön fejlesztést igényel egy anyag, a tartalomfejlesztő csapatunk és a fejlesztőink is bekapcsolódnak a munkába. Ők dolgoznak azon is, hogy az újság egyáltalán működjön, de azon is, hogy hónapról hónapra egyre jobb legyen, fejlődjön.
Azok az újságírók, videós újságírók, akik épp nem a newsroomba vannak beosztva, több csapatra bontva saját témáikon dolgoznak, amelyeket a szerkesztőikkel közösen fejlesztenek, a szerkesztőik pedig a szerkesztőség munkáját irányító tartalmi vezetőkkel. Az újságíróknak rengeteget kell telefonálniuk, háttérbeszélgetésekre járniuk, adatbázisokat, archívumokat böngészniük, helyszínekre menniük, döntéshozókat, szakembereket, egy-egy ügy érintettjét utolérniük, kamerával elkapniuk. Interjúkat készítenek, az információkat pedig több forrásból igyekeznek ellenőrizni. A szerkesztők mindeközben nagyobb tartalmi projekteket is vezetnek, jövőbeli témákon ötletelnek, tartják a kapcsolatot a vidéki tudósítóinkkal, a külsős újságíróinkkal, és erdélyi lapunkkal, a Transtelexszel is.
A rengeteg megjelenő cikkünkön pedig korrektoraink szaladnak végig, akik többen, váltásban dolgoznak, és igyekeznek kiszűrni a hibákat, véletlen elütéseket. Az online tempó, az élő közvetítések, a számtalan megjelenő cikk az újságírók és szerkesztők legnagyobb odafigyelése mellett is bőven ad munkát nekik.
És akkor arról nem is beszéltünk, hogy irodát tartunk fenn, megtankoljuk az autókat, stúdiót, eszközöket bérlünk, megállapodásokat kötünk és szerződéseket írunk, szoftvereket vásárolunk, számlákat kezelünk, rendezvényeket szervezünk, könyveket adunk ki, kezeljük a Telexshopot, újabb és újabb termékeken dolgozunk. A hirdetési helyeket pedig saját csapatunk értékesíti. Közben stratégiai irányokról kell gondolkodni, pályázatokat írni, vagy például ezt az összefoglalót elkészíteni. A tartalomgyártást így kiegészíti egy további csapat, amelyik mindezeket az ügyeket intézi.
Az tehát, hogy a Telex ilyen színvonalon tud működni, több mint száz ember összehangolt munkáját igényli, ami sokba kerül, még akkor is, ha egyébként nincsenek nálunk elszállt fizetések. Percenként nagyjából 2400 forintba.
Ha megteheted, kérünk szállj be te is néhány percre a Telexbe, tartsuk fenn még sokáig így ezt az újságot!