Hiába próbálták ingyen eljuttatni az összes iskolának a szexuális ragadozókról szóló filmet

2021. szeptember 16. – 14:56

frissítve

Hiába próbálták ingyen eljuttatni az összes iskolának a szexuális ragadozókról szóló filmet
A Csapda a neten című cseh dokumentumfilm főszereplői – Fotó: Hypermarket Film Ltd.

Másolás

Vágólapra másolva

A mostani állás szerint kétszáz magyar általános iskolába tud eljutni térítésmentesen a 12 éven felüli gyerekeknek szánt, oktatási verziója a Csapda a neten című cseh dokumentumfilmnek. A film, amelyről itt írtunk részletesen – egyébként a magyar kormányzati kommunikációval összhangban – a gyerekek védelmére irányítja rá a figyelmet, gyomorrúgással felérően mutatja meg, mekkora nagyságrendű veszélyt jelent rájuk nézve az online szexuális zaklatás. A csehek három 12 évesnek látszó, de felnőtt színésznő segítségével mutatták meg, hogy tömegesen környékezik meg szexuális ragadozók az internetező kislányokat.

A filmet Magyarországra a BIDF (Budapest International Documentary Festival) hozta el, ők állapodtak meg a külföldi forgalmazóval a magyarországi forgalmazásról. A koronavírus járvány miatt idén online megtartott dokufilmfesztivál legnézettebb filmje lett tavasszal a Csapda a neten. A teljes film 18 év feletti közönséghez szól, de készült egy gyerekeknek szánt rövidített, védekezési tanácsokkal kiegészített és kevésbé durva változat is.

A magyar forgalmazó szerette volna, ha ez minden magyarországi általános iskolába eljut, mégpedig ingyen. Ehhez viszont szükség van plusz forrásra, mondta el a Telexnek a BIDF alapítója és vezetője, Sós Ágnes dokumentumfilm-rendező. A BIDF-nek ugyanis bőven voltak és lesznek költségei a filmmel kapcsolatban: azon túl, hogy a külföldi forgalmazótól megvették a jogokat, ki kellett fizetni például a feliratozást, a 12 éven felüli változat szinkronizálását, és a forgalmazási költségek is persze magasak. Sós Ágnes szerint

a film oktatási változatának iskolákba való térítésmentes eljuttatása, amennyiben abban állami segítséget kapnak, nem lenne profitorientált, ellenkező esetben a jegyeladási bevételek tudják egyedül fedezni a kiadásaikat.

Nemet mondtak, nem döntöttek

Legelőször a Nemzeti Hírközlési és Média Hatóságot (NMHH) kereste meg a BIDF még tavaly ősszel, azután, hogy aláírták a külföldi forgalmazóval a szerződést. Sós Ágnes szerint az NMHH munkatársa, akivel kapcsolatba kerültek, kezdetben lelkes volt, arról beszéltek, hogy érdemes lesz majd tanároknak vetíteni, iskolákba vinni a filmet. Később azonban valami megváltozott: az NMHH kategorikus nemet mondott arra, hogy partneri kapcsolatban odaálljanak a film mellé. A hivatkozás a BIDF vezetője szerint az volt, hogy ez nem az ő területük, mert a filmforgalmazás a Nemzeti Filmintézethez tartozik. Hiába próbáltak a BIDF-től azzal érvelni, hogy nem filmforgalmazásról lenne szó, hanem arról, hogy egy megelőzési célú oktatási anyagot ingyen terítenének az ország általános iskoláiban.

(Frissítés: Az NMHH-tól is megkaptuk a választ megkeresésünkre a cikk megjelenése után. „A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ezt a filmet nem támogatta, de a film üzenetével egyetért, az internetes veszélyekre kiemelten fel kell hívni a gyerekek és szüleik figyelmét. Ennek érdekében, az NMHH hatáskörébe és a témába vágó jogszabályok felügyelete és betartatása mellett aktívan részt vesz az online gyermekvédelemben” – írta megkeresésünkre az NMHH Kommunikációs Igazgatósága, majd példaként felsoroltak több ilyen korábbi projektet, köztük a netes zaklatás elleni védekezéssel foglalkozó Para oldalt.)

A forgatócsoport – Fotó: Hypermarket Film Ltd.

A Magyar Nemzeti Filmintézetnél – ahogy Sós Ágnes elmondta – meg sem tudtak próbálni pályázni, ott ugyanis egyszerűen nem is létezik ilyen pályázati rubrika, amivel arra lehetne pénzt kérni, hogy oktatási anyagot vigyenek általános iskolákba.

A következő próbálkozásuk a Nemzeti Kulturális Alapnál volt, tavasszal, a film fesztiválsikere után. Mivel az NKA-nál sem voltak eleve adottak a keretek arra, hogy ilyen célra pályázni lehessen, a BIDF külön kérelmezte, hogy egyedi pályázatot nyújthasson be. Ez meg is történt, de döntés nem született azóta sem az egyedi pályázat ügyében. A BIDF kapott egy értesítést, miszerint halasztják a döntést arról, hogy nyernek-e pályázati pénzt. Ők kifogást tettek a halasztás ténye ellen, de erre is megkapták már azóta a reakciót: a kifogást nem fogadták el, továbbra is a döntés halasztása van érvényben.

A Telex érdeklődésére, miszerint támogatják-e valamilyen formában a Csapda a neten eljuttatását az iskolákba, az NKA alelnöke, Bús Balázs is azt közölte: „az NKA nem hozott ilyen tárgyú döntést”.

Tanári segédanyag már készül

Falakba ütközött a BIDF a Bethlen Gábor Alapkezelő Nonprofit Zrt.-nél is, ahol arra kértek pénzt, hogy a film kapcsán konferenciákat szervezzenek több helyszínen tanárok és szakértők részvételével, majd olyan filmanyagot állítsanak össze ezekből, amit később elérhetnek segédletként más pedagógusok. Sós Ágnes azt mondta: ezt a pályázatukat is indoklás nélkül elutasították, nem kaptak egy fillért sem.

Egy konferenciát pedagógusok számára végül így is – a saját zsebükből, a tartalékaik terhére, a majdani mozibevételben reménykedve – megszerveztek partnerükkel, a Cinema Cityvel közösen. Ezen a hétfőn tartott konferencián a 12 éven felüli verzió vetítését követően a részt vevő pedagógusok kérdéseket tehettek fel szakembereknek, akik közt volt pszichiáter, pszichológus, internetjogász, a kiberbűnözés elleni küzdelemmel foglalkozó rendőri vezető. A beszélgetésből most készül egy félórás vágott anyag, amit a pedagógusok megnézhetnek, használhatnak majd. A tervek szerint a jövő héten elérhető lesz már a BIDF Youtube-csatornáján.

Az állam részéről végül támogatást egy helyről kaptak: a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia bruttó 3 millió, nettó 2,3 millió forinttal, a tőlük kért támogatás körülbelül negyedével hozzájárult ahhoz, hogy a Csapda a neten ingyen eljuthasson magyar iskolákba.

A két verzió hazai forgalmazásának a támogatója lett még a Telenor is. Így jött össze elegendő pénz arra, hogy az első 200 jelentkező általános iskola térítésmentesen hozzájuthasson a filmhez. Regisztrálni a BIDF felületén keresztül lehet. Egyébként Magyarországon több mint háromezer általános iskola van.

Nem akarnak kétszáznál megállni

A forgalmazónál arra számítanak, hogy a 200-nál jóval több iskola szeretné megkapni a filmet. A cikkünk megjelenése után a Telexhez is rengeteg olvasói levél érkezett már pedagógusoktól, akik a filmhez való hozzájutás lehetőségéről érdeklődtek.

Fotó: Hypermarket Film Ltd.

Azok az iskolák, amelyeknek sikerül regisztrálni, meg fogják kapni a film linkjét, a vetítést pedig megoldják majd a helyi lehetőségekhez alakítva, osztályteremben, tornateremben, projektorral.

„Keressük az utat, hogy ne csak 200 iskola kaphassa meg térítésmentesen a filmet, harcolni fogunk azért, hogy ne kelljen leállítani 200 iskolánál a regisztrációt” – mondta Sós Ágnes.

Ha a kedvezményes jegy belefér

Addig is: akik meg tudják oldani, hogy fizessenek a filmért, és olyan településen élnek, ahol van elérhető közelségben mozi, iskolai szervezésben már meg tudják nézni a Csapda a neten oktatási, 12 éven felülieknek szánt verzióját előzetes egyeztetés alapján, diákcsoportoknak kedvezményes áron a Cinema City országos hálózatában, a Budapest Film mozijaiban és a BEM moziban.

A Cinema City hálózat szokásos, félévente tartott tanári vetítési roadshow-ján is ezt a filmet mutatják be idén ősszel. Ez a roadshow a jövő héten indul Budapesten és vidéken, ide a Cinema City tanári moziklubjához csatlakozott pedagógusokat várják. Akik már tagjai a klubnak, meghívást kapnak, de aki szeretne, tud még csatlakozni, városonként legalább száz pedagógus láthatja így a a filmet, mondta el Buda Andrea, a Cinema City marketing igazgatója.

Ezután jön majd az a szakasz, amikor azok a pedagógusok, akik látták a filmet, és úgy gondolják, fontos lenne megmutatni a diákjaiknak, elhozzák a csoportjukat. Buda Andrea szerint a hétfői konferenciát megelőző vetítés után azt tapasztalták, hogy amint kijöttek a teremből, a tanárok közül máris többen érdeklődtek a lehetőségekről, ami szerinte „nagyon pozitív jel”, annak a jele, hogy fontosnak tartják ezt a témát. A csoportos vetítés kedvezményes jegyára mozinként változik majd némileg, ezer forint körül, vagy kevéssel alatta alakul.

A mozikban egyébként csütörtöktől a Csapda a neten 18 pluszos változatát vetítik országszerte. A Cinema City munkatársa szerint ugyanakkor

elképzelhető, hogy ha lesz erre igény, később felvehetik a műsorrendbe a 12 éven felülieknek szánt verziót is, hogy adott esetben szülők is megnézhessék a gyerekükkel.

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!