A Pieces Of A Woman több szempontból is első: ez Mundruczó Kornél, a nemzetközi filmgyártással már többször is kokettáló filmrendező első idegennyelvű produkciója.
Ez az első olyan magyar film, aminek a stáblistáján szerepel Martin Scorsese is. Ez az első film magyar filmrendezőtől, ami a Netflixen, gyakorlatilag sok-sokmillió ember előtt debütál.
És ez az első film 2021-ben, ami már komoly esélyekkel indul majd az idei Oscar-díjátadón is, főszereplője már megkapta a 2020-as velencei filmfesztivál legjobb színésznőnek járó díját is. Az, hogy ez a sok dolog mind egyszerre igaz rá, már önmagában elég jó hír.
A Pieces Of A Woman nem kapott magyar címet, de magyar történetként indult: Wéber Kata forgatókönyvíró jegyzeteként, amiből aztán sikeres színdarab készült Lengyelországban. Wéber a siker után beadta a forgatókönyvtervet a filmalaphoz is, de a döntőbizottság nem kért belőle, a filmet viszont egy amerikai producer segítségével el lehetett készíteni, csak éppen a helyszínt kellett átírni az Egyesült Államokra.
Aztán még egy szuperproducer beszállt a sztoriba, a zeneszerző Howard Shore-on (A Gyűrűk Ura, Hugo) keresztül sikerült elérni Martin Scorsese-t, aki executive producer lett a stáblistán. A főszerepet olyan nemzetközileg is ismert sztárok játsszák, mint Vanessa Kirby (A korona), vagy a nemrég zaklatással vádolt Shia LaBeouf.
Nem sokkal film netflixes premierje előtt Shia LaBeouf exe, az FKA Twigs művésznéven alkotó zenész azzal vádolta meg, hogy többször erőszakosan bánt vele a kapcsolatuk során. LaBeouf nem tagadta a vádakat, a premier előtt Vanessa Kirby kiadott egy nyilatkozatot, hogy folyamatban lévő nyomozás esetén nem kommentálná a dolgot. A Pieces Of A Womanban van egy jelenet, amikor LaBeouf karaktere gyakorlatilag meg akar erőszakolni egy másik szereplőt. A filmhez kiadott hivatalos sajtófotók egyikén sem szerepel.
Minden nemzetközi pedigré ellenére a Pieces Of A Woman története nagyvonalakban értelmezhető lehet bárhol, de a részletei Magyarországon különösen ismerősek lehetnek: a film egy borzasztó kimenetelű otthonszülésről szól, olyasmiről, amilyenről például Geréb Ágnes is beszámolt a kétezres években. A rideg irodában dolgozó Martha és az éppen Boston új hídját építő Sean együtt várják, hogy megszülessen kislányuk, de amikor megindul a szülés, a szülésznőjük nem érhető el. A helyettese levezeti a szülést, de az újszülött csak pár percig marad életben. A hónapok múltával Martha és Sean kapcsolata darabjaira hullik, a szülésznőt bíróság elé állítják, és a szürke tél mintha egyszerűen nem akarna elmúlni.
Mundruczó és Wéber filmjének (ahogy a nyitó stáblistán írják) szörnyű középpontja a szülésjelenet, ami az egyik legérdekesebb, legvalóságosabb és legfeszültebb, amit nemcsak magyar, de talán bármilyen nemzetiségű rendező megmutatott, és nagy szó ez egy olyan országban, ahol elkészült a Kilenc hónap című film 1976-ban, a fináléjában egy éles születéssel.
A Pieces Of A Woman pár bevezető jelenet után rögtön belecsap a lecsóba, és majdnem 30 percen keresztül nézzük, ahogy a két főszereplőnk, és később a helyszínre érkező szülésznő próbálják a helyzetet kezelni. Mundruczó egy interjúban elmondta, hogy a jelenetben nincsenek vágások, nincsenek digitális trükkök, egyszerűen a kamera szobáról szobára tangózik a főszereplőkkel, akik először reménytelien, majd egyre feszültebben élik meg ezt az egész fél órát, ami nézőként szinte egy örökkévalóságnak hathat.
Minden apró gesztus felerősödik, nem lehet kamuzni, nem lehet megúszni, nem lehet szépíteni, vagy leegyszerűsíteni folyamatokat, egyszerűen a szemünk előtt zajlik életek teljes szétesése, amiben az utolsó boldog pillanat elég közhelyesen épp az izlandi Sigur Rós zenéjére zajlik, amit Gwyneth Paltrow is hallgatott a gyereke születésénél. Nézünk két embert, akik a lehető legnagyobb figyelmet szentelik egymásnak, és készülnek arra, hogy az életük gyökeresen megváltozik. Csak éppen a lehető legrosszabb irányba.
A jelenet Mundruczó életművének egyik legjobbja, egy hosszú, idegtépő, de mindvégig izgalmas kálvária, aminek a formája tökéletesen illik a tartalomhoz.
A Pieces Of A Woman önkéntelenül is gyengébb lesz utána, még ha ugyanezt a filmnyelvi trükköt el is lövi még egyszer. A film aztán nem a képzeletbeli Geréb-karakterről szól, hanem Martháról, akit értelemszerűen teljesen megroppant a tragédia, és a körülötte levőkről, akik nem tudják, hogyan reagáljanak, de ezt általában a legrosszabbul teszik. Martha viszont nem felszínes segítséget akar, hanem kiutat, Mundruczó és Wéber pedig megadják neki, de az odáig vezető út több mint rögös.
Nemcsak a szereplőnek, hanem a nézőnek is: a Pieces Of A Woman a szöges ellentétek filmje, a bravúros filmkészítéshez néha banális mondatok járnak (az egyik szereplő teljes komolysággal mélynek titulálja azt a mondást, hogy „az idő minden sebet begyógyít”), a történet mondanivalójához nem egy, nem kettő, hanem három metaforát is használ, és az egyik, egy befejezetlen híd képe még folyamatosan visszatérő vágókép is lesz, hogy még azok is megértsék, akik a Netflixet csak nokedliszaggatáshoz nézik. Mást sem bíz Mundruczó a véletlenre, amikor már bőven észrevehettük, hogy a főszereplő lakásában minden növény haldoklik, akkor megmutatja őket egyesével.
Ezek a technikák azért zavaróak annyira, mert vannak alkalmak, amikor az alkotói szándék tökéletesen összefér a szájbarágással, Ellen Burstyn nagymonológját például úgy keretezi egy élességen kívüli szekrénnyel, mintha a képarány 4:3-asba váltott volna, és semmi másra nem tudnánk figyelni, mint az Oscar-díjas színésznő elég kifejező arcára. Kirby premier plánjai is legalább annyira kifejezőek, az egyre loncsosabb haja, lekapart körömlakkja legalább annyira mond a karakterről, mint egy-egy nagyobb gesztusa.
Vannak olyan pillanatok is, amikor Mundruczó meg akarja ismételni a szülésjelenet intenzitását, és egy családi találkozót is egy hosszú, keringő snittben mutatja meg. Csak ami ott kiszámított, megtervezett, vérprofi, az itt a teljes ellentéte, a férfi főszereplők hosszasan beszélgetnek egy improvizáltnak tűnő dialógusban a White Stripesról, miközben Kirby kelletlenül sétálgat a nappaliban és a konyhában. A beszélgetés aztán a végére kifut oda, ahova sejtettük – nevezetesen, hogy minden ártalmatlan csevegésből kibukhat a gyerek témája, és az pedig előhozhatja a traumákat –, de a módszer annyira mesterkélt, hogy majdnem megakasztja az egész filmet.
Ami viszont viszi tovább, az a Mundruczótól szinte teljesen váratlan empátia, hogy azt akarja, a főszereplőjének legyen jobb. Martha figurája tragikus, de segít megérteni a tragédiáját, és végignézhetjük azt a folyamatot, ahogy a karakter is fel tudja ezt dolgozni. Ahogy megtalálja a megoldást arra, hogy újra fel tudjon állni egyenesen, újra szembe tudjon nézni önmagával és a világgal. A Pieces Of A Woman legeslegutolsó képe a stáblista után egy gyásszal foglalkozó civil szervezet elérhetősége. Ez a film nem az otthonszülésről szól, hanem arról, hogy iszonytató időszaknak, ami az ember életét fenekestül felforgatja, egyszer vége lehet. Ha azokat a darabokat nem is lehet teljesen megint összeszedni, a szürke télnek egyszer vége lesz.
A Pieces Of A Woman január 6-tól látható a Netflixen.