A legborzasztóbb dolog, ami egy anyával történhet

2021. január 10. – 14:44

A legborzasztóbb dolog, ami egy anyával történhet
Vanessa Kirby a Pieces Of A Woman című filmben – Fotó: Benjamin Loeb / Netflix

Másolás

Vágólapra másolva

A Pieces Of A Woman több szempontból is első: ez Mundruczó Kornél, a nemzetközi filmgyártással már többször is kokettáló filmrendező első idegennyelvű produkciója.

Ez az első olyan magyar film, aminek a stáblistáján szerepel Martin Scorsese is. Ez az első film magyar filmrendezőtől, ami a Netflixen, gyakorlatilag sok-sokmillió ember előtt debütál.

És ez az első film 2021-ben, ami már komoly esélyekkel indul majd az idei Oscar-díjátadón is, főszereplője már megkapta a 2020-as velencei filmfesztivál legjobb színésznőnek járó díját is. Az, hogy ez a sok dolog mind egyszerre igaz rá, már önmagában elég jó hír.

A Pieces Of A Woman nem kapott magyar címet, de magyar történetként indult: Wéber Kata forgatókönyvíró jegyzeteként, amiből aztán sikeres színdarab készült Lengyelországban. Wéber a siker után beadta a forgatókönyvtervet a filmalaphoz is, de a döntőbizottság nem kért belőle, a filmet viszont egy amerikai producer segítségével el lehetett készíteni, csak éppen a helyszínt kellett átírni az Egyesült Államokra.

Aztán még egy szuperproducer beszállt a sztoriba, a zeneszerző Howard Shore-on (A Gyűrűk Ura, Hugo) keresztül sikerült elérni Martin Scorsese-t, aki executive producer lett a stáblistán. A főszerepet olyan nemzetközileg is ismert sztárok játsszák, mint Vanessa Kirby (A korona), vagy a nemrég zaklatással vádolt Shia LaBeouf.

Nem sokkal film netflixes premierje előtt Shia LaBeouf exe, az FKA Twigs művésznéven alkotó zenész azzal vádolta meg, hogy többször erőszakosan bánt vele a kapcsolatuk során. LaBeouf nem tagadta a vádakat, a premier előtt Vanessa Kirby kiadott egy nyilatkozatot, hogy folyamatban lévő nyomozás esetén nem kommentálná a dolgot. A Pieces Of A Womanban van egy jelenet, amikor LaBeouf karaktere gyakorlatilag meg akar erőszakolni egy másik szereplőt. A filmhez kiadott hivatalos sajtófotók egyikén sem szerepel.

Minden nemzetközi pedigré ellenére a Pieces Of A Woman története nagyvonalakban értelmezhető lehet bárhol, de a részletei Magyarországon különösen ismerősek lehetnek: a film egy borzasztó kimenetelű otthonszülésről szól, olyasmiről, amilyenről például Geréb Ágnes is beszámolt a kétezres években. A rideg irodában dolgozó Martha és az éppen Boston új hídját építő Sean együtt várják, hogy megszülessen kislányuk, de amikor megindul a szülés, a szülésznőjük nem érhető el. A helyettese levezeti a szülést, de az újszülött csak pár percig marad életben. A hónapok múltával Martha és Sean kapcsolata darabjaira hullik, a szülésznőt bíróság elé állítják, és a szürke tél mintha egyszerűen nem akarna elmúlni.

Mundruczó és Wéber filmjének (ahogy a nyitó stáblistán írják) szörnyű középpontja a szülésjelenet, ami az egyik legérdekesebb, legvalóságosabb és legfeszültebb, amit nemcsak magyar, de talán bármilyen nemzetiségű rendező megmutatott, és nagy szó ez egy olyan országban, ahol elkészült a Kilenc hónap című film 1976-ban, a fináléjában egy éles születéssel.

A Pieces Of A Woman pár bevezető jelenet után rögtön belecsap a lecsóba, és majdnem 30 percen keresztül nézzük, ahogy a két főszereplőnk, és később a helyszínre érkező szülésznő próbálják a helyzetet kezelni. Mundruczó egy interjúban elmondta, hogy a jelenetben nincsenek vágások, nincsenek digitális trükkök, egyszerűen a kamera szobáról szobára tangózik a főszereplőkkel, akik először reménytelien, majd egyre feszültebben élik meg ezt az egész fél órát, ami nézőként szinte egy örökkévalóságnak hathat.

Molly Parker és Vanessa Kirby – Fotó: Benjamin Loeb / Netflix

Minden apró gesztus felerősödik, nem lehet kamuzni, nem lehet megúszni, nem lehet szépíteni, vagy leegyszerűsíteni folyamatokat, egyszerűen a szemünk előtt zajlik életek teljes szétesése, amiben az utolsó boldog pillanat elég közhelyesen épp az izlandi Sigur Rós zenéjére zajlik, amit Gwyneth Paltrow is hallgatott a gyereke születésénél. Nézünk két embert, akik a lehető legnagyobb figyelmet szentelik egymásnak, és készülnek arra, hogy az életük gyökeresen megváltozik. Csak éppen a lehető legrosszabb irányba.

A jelenet Mundruczó életművének egyik legjobbja, egy hosszú, idegtépő, de mindvégig izgalmas kálvária, aminek a formája tökéletesen illik a tartalomhoz.

A Pieces Of A Woman önkéntelenül is gyengébb lesz utána, még ha ugyanezt a filmnyelvi trükköt el is lövi még egyszer. A film aztán nem a képzeletbeli Geréb-karakterről szól, hanem Martháról, akit értelemszerűen teljesen megroppant a tragédia, és a körülötte levőkről, akik nem tudják, hogyan reagáljanak, de ezt általában a legrosszabbul teszik. Martha viszont nem felszínes segítséget akar, hanem kiutat, Mundruczó és Wéber pedig megadják neki, de az odáig vezető út több mint rögös.

Nemcsak a szereplőnek, hanem a nézőnek is: a Pieces Of A Woman a szöges ellentétek filmje, a bravúros filmkészítéshez néha banális mondatok járnak (az egyik szereplő teljes komolysággal mélynek titulálja azt a mondást, hogy „az idő minden sebet begyógyít”), a történet mondanivalójához nem egy, nem kettő, hanem három metaforát is használ, és az egyik, egy befejezetlen híd képe még folyamatosan visszatérő vágókép is lesz, hogy még azok is megértsék, akik a Netflixet csak nokedliszaggatáshoz nézik. Mást sem bíz Mundruczó a véletlenre, amikor már bőven észrevehettük, hogy a főszereplő lakásában minden növény haldoklik, akkor megmutatja őket egyesével.

Ezek a technikák azért zavaróak annyira, mert vannak alkalmak, amikor az alkotói szándék tökéletesen összefér a szájbarágással, Ellen Burstyn nagymonológját például úgy keretezi egy élességen kívüli szekrénnyel, mintha a képarány 4:3-asba váltott volna, és semmi másra nem tudnánk figyelni, mint az Oscar-díjas színésznő elég kifejező arcára. Kirby premier plánjai is legalább annyira kifejezőek, az egyre loncsosabb haja, lekapart körömlakkja legalább annyira mond a karakterről, mint egy-egy nagyobb gesztusa.

Fotó: Benjamin Loeb / Netflix

Vannak olyan pillanatok is, amikor Mundruczó meg akarja ismételni a szülésjelenet intenzitását, és egy családi találkozót is egy hosszú, keringő snittben mutatja meg. Csak ami ott kiszámított, megtervezett, vérprofi, az itt a teljes ellentéte, a férfi főszereplők hosszasan beszélgetnek egy improvizáltnak tűnő dialógusban a White Stripesról, miközben Kirby kelletlenül sétálgat a nappaliban és a konyhában. A beszélgetés aztán a végére kifut oda, ahova sejtettük – nevezetesen, hogy minden ártalmatlan csevegésből kibukhat a gyerek témája, és az pedig előhozhatja a traumákat –, de a módszer annyira mesterkélt, hogy majdnem megakasztja az egész filmet.

Ami viszont viszi tovább, az a Mundruczótól szinte teljesen váratlan empátia, hogy azt akarja, a főszereplőjének legyen jobb. Martha figurája tragikus, de segít megérteni a tragédiáját, és végignézhetjük azt a folyamatot, ahogy a karakter is fel tudja ezt dolgozni. Ahogy megtalálja a megoldást arra, hogy újra fel tudjon állni egyenesen, újra szembe tudjon nézni önmagával és a világgal. A Pieces Of A Woman legeslegutolsó képe a stáblista után egy gyásszal foglalkozó civil szervezet elérhetősége. Ez a film nem az otthonszülésről szól, hanem arról, hogy iszonytató időszaknak, ami az ember életét fenekestül felforgatja, egyszer vége lehet. Ha azokat a darabokat nem is lehet teljesen megint összeszedni, a szürke télnek egyszer vége lesz.

A Pieces Of A Woman január 6-tól látható a Netflixen.