Egyre többet, egyre hosszabb ideig és egyedül nézünk online filmeket

2020. október 07. – 10:23

Másolás

Vágólapra másolva

Mostanra talán már senkinek nem okoz meglepetést az, hogy rengetegen néznek online filmeket, különösen idén, amikor a koronavírus-járvány miatt folyamatosan tolják el a nagy mozis premiereket. Ezt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss felmérése is alátámasztja, melyből kiderült, hogy a legalább 16 éves internetezők négyötöde néz filmeket és videókat a neten, 84 százalékuk pedig online is filmezik, és megnéz mások által a netről leszedett filmet is.

A piackutatás szerint különféle streamingszolgáltatókra minden harmadik internetezőnek van előfizetése – bár az például nem egyértelmű, hogy ebbe pontosan hogyan tagozódnak az egyszerre öt-hat ember által használt Netflix-fiókok –, torrentezni pedig minden negyedik szokott, de utóbbi esetben ugyancsak kérdéses, hogy a papíron illegálisnak számító tevékenységről mindenki őszintén számolt-e be. Tisztán a felmérés számaira szorítkozva minden tizedik internetező szokott nemzetközi, és minden ötödik magyar torrentoldalakat használni.

Összességében ugyanakkor a leggyakoribb az, hogy a netezők egyiket sem veszik igénybe, az internetezők bő egyharmada ehelyett ingyenes online videókat és filmeket néznek, letöltés nélkül.

Kizárólag torrentoldalakról minden hatodik ember jut filmekhez, minden nyolcadik pedig a streaming-előfizetése mellett sem hagyott fel a torrentezéssel. Van további 3 százaléknyi internetező, aki ezek közül egyiket sem csinálja, ők csak olyan filmeket néznek, amelyeket mások szednek le nekik a netről, a maradék egynyolcad pedig egyáltalán nem néz internetről származó filmeket, videókat. A válaszadók legnagyobb része még mindig a nagyképernyőt részesíti előnyben online filmezés, sorozatnézés közben, de ehhez képest kétharmados arányban vannak azok, akik okostelefonon fogyasztják a hasonló tartalmakat, de itt sok esetben rövid videókról, nem egész estés mozifilmekről van szó.

A húszas, vagyis Y-generációra sokkal jellemzőbb a torrentezés – akár meglévő streaming-előfizetés mellett is –, míg a legfiatalabb, középiskolás korú generációnál az az átlagon felüli, hogy vagy csak előfizetésük van, vagy csak torrenteznek. Ilyen magas előfizetési arány egyébként a Z-generáció mellett a legidősebbeknél érzékelhető – ők szinte egyáltalán nem torrenteznek, kiugróan magas viszont náluk a csak ingyenes streaming-lehetőségek (például YouTube) használata. A középkorú, X-generáció tagjai között jóval ritkább, hogy csak előfizetéssel néznek filmet, illetve a többi korosztályhoz képest magasabb azok aránya, akiknek mások szednek le filmet a netről. Az idősebb, baby boomer-generációban sokkal ritkább a torrentezés, de többen vannak, akik ingyenes vagy fizetős streaminget használnak, és közöttük vannak a legtöbben, akik nem néznek internetről származó filmeket.

Fotó: NMHH

A generációs eltéréseknél is nagyobb különbséget okozott az internetes filmnézésnél az illető neme és az, hogy mennyi közösségi oldalt használ. Aki például egy közösségi oldalon sincs fent (vagy fent van, de nagyon ritkán nézi meg), az az átlagnál gyakrabban néz olyan filmet, amelyet mások szedtek le neki a netről, de minél több oldalon van profilja valakinek, annál jellemzőbb a torrentezés, a legalább öt közösségi oldalt látogatók között pedig az átlagnál sokkal jellemzőbb, hogy csak az ingyenes streaminget használják. A férfiak jóval nagyobb arányban szerzik be a filmeket torrentezéssel – akár van mellette legális streaming-előfizetés, akár nincs –, a nők viszont sokkal gyakrabban jelölték meg egyetlen forrásként az ingyenes streaming-oldalakat, illetve köztük sokkal többen vannak azok is, akik nem néznek semmilyen filmet, videót és előfizetésük sincs ilyen szolgáltatásra.

Akik filmeket és sorozatokat néznek az interneten, azok maguk is elismerik, hogy nagyon bele tudnak feledkezni, és nehezen hagyják abba, ha egyszer elkezdik. A filmnézők 85 százalékával fordult elő a felmérést megelőző egy évben, hogy egy többrészes film, vagy egy sorozat több epizódját egyben darálták le, tízből hárman pedig nagyon gyakran csinálják ezt. Minden negyedik válaszadó mondta azt, hogy, öt, tíz vagy akár még több órát is eltölt ezzel egyhuzamban, a fiatalabb generációk esetében pedig különösen jellemző volt az ilyesmi. A harmincon aluliak 41 százaléka saját bevallása szerint nagyon gyakran néz szünet nélkül online filmeket és sorozatrészeket, a húszas korosztály harmadával fordul elő gyakran, hogy öt vagy több órát tölt szünet nélküli online filmezéssel, a még fiatalabb, középiskolás korúaknak az egyharmada pedig már hét, vagy több órán át is szokott online sorozatokat, filmeket nézni. Az idősebbek esetében ez az arány 20-25 százalék, vagy annál is kevesebb. Az adatok arra is utalnak, hogy az online filmnézés egyre inkább magányos, másoktól elszigetelt tevékenységgé kezd válni. A nem egyedül élő netes filmezők hatoda sosem néz együtt filmet a családjával, lakótársaival, miközben 56 százalékuk úgy néz filmeket, hogy ugyan együtt vannak otthon, egymás mellett ülnek, de mindenki a saját eszközén néz valamit.