Hatalmas robbanás volt, odanézve egy óriási tűzgolyót láttam, majd a roncsokat, ahogy a folyóba zuhannak
2025. január 30. – 20:26

Csak idő kérdése volt pilóták és szakértők szerint, hogy mikor történik egy olyan baleset a washingtoni Ronald Reagan repülőtérnél, mint helyi idő szerint szerda este, amikor katonai helikopterrel ütközött egy leszálláshoz készülődő utasszállító. Az amerikai főváros szívében található, rendkívül forgalmas és nehezen megközelíthető repülőtér közelében ugyanis rendszeresen szoktak gyakorlatozni alacsonyan szálló katonai helikopterek az érkező és induló gépek közelében, és nagy a hibalehetőség.
Azt egyelőre nem lehet pontosan tudni, milyen tényezők játszottak szerepet a balesetben, de a csütörtök este rendelkezésre álló információk alapján Donald Trump arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy a helikopter pilótája hibázott. Egy, az esetről készült videón azt lehetett látni, hogy a helikopter szinte egyenesen nekirepült a leszálló gépnek, aminek pilótái az amerikai sajtónak nyilatkozó szakértők véleménye szerint szinte biztosan nem is látták a katonai járművet az ütközés előtt. Mindkét jármű a jéghideg Potomac folyóba zuhant.
A mentőalakulat tíz perc alatt a helyszínre értek, és nehéz körülmények között kezdték el a túlélők utáni kutatást a sötét, jeges vízben, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy már csak holttesteket fognak találni. A beszámolók szerint az utasszállító darabjaira tört, a helikoptert pedig felfordulva találták meg a folyóban. A hatóságok aztán bejelentették, hogy a repülő 60 utasából és 4 fős személyzetéből, valamint a helikopter 3 fős legénységéből senki sem élte túl a katasztrófát.
Az eset újraindította a vitát arról, hogy a kongresszus tavaly májusban engedélyt adott arra, hogy növelhessék a Ronald Reagan repülőtér forgalmát. Akkor több helyi képviselő is ellenezte a lépést: attól tartottak, hogy biztonsági kockázatot jelent még több járatot beengedni a már amúgy is nagyon zsúfolt légtérbe.
Donald Trump arról posztolt a Truth Socialön, hogy megelőzhető lett volna a repülőgép-baleset, de az amerikai elnök is politikai támadások elé néz a baleset miatt. Kormánya ugyanis első intézkedései között megtiltotta az amerikai légi közlekedési hatóságnak (FAA), hogy új légiirányítókat vegyenek fel, és felmondásra ösztönözte őket, miközben szakértők már évek óta arra figyelmeztetnek, hogy veszélyesen kevés légi forgalmi irányító dolgozik az Egyesült Államokban.
Már csak holttesteket találtak
A baleset helyi idő szerint este háromnegyed 9 körül történt. Az American Airlines 5342-es számú, a kansasi Wichitából indult járata leszálláshoz készülődött a washingtoni Ronald Reagan Nemzeti Repülőtéren, amikor összeütközött az amerikai hadsereg egyik gyakorlatozó Black Hawk típusú helikopterével. „Egy hatalmas robbanást hallottam, és amikor odanéztem, egy óriási tűzgolyót láttam, majd a roncsokat, ahogy a folyóba zuhannak” – mondta a CNN-nek egy közelben lakó szemtanú.
Az esetről a Kennedy Center webkamerája készített felvételt. A videóból úgy tűnik, hogy az észak felől érkező helikopter szinte teljesen egyenesen nekirepült a délről érkező utasszállítónak, ami éppen balra kanyarodva fordult rá a 33-as számú leszállópályára. Az ütközésnél egy nagy robbanást látni, és roncsok zuhannak a folyóba.
A Bombardier CRJ700-as típusú utasszállítón négyfős személyzet és hatvan utas volt, míg a katonai helikopteren háromfős legénység. John A. Donnelly washingtoni tűzoltókapitány szerint az első mentőalakulat hamar a helyszínre ért, és a vízben megtalálta a gépek roncsait. A CBS helyszíni tudósítója szerint már közvetlenül a becsapódás után több holttestet is partra sodort a víz.
Nagyjából háromszázan kezdtek el dolgozni a Donnelly szerint „nagyon bonyolult és veszélyes” mentésen, amit a rendkívül mostoha körülmények nehezítettek. A mentőalakulatoknak nagyjából 2,5 méter mély, jeges vízben kellett dolgozniuk a sötétben, és „mivel nincsen sok fény, minden négyzetmétert át kell nézni, hogy találunk-e valakit” – mondta.
A mentésben részt vevőkön a CNN tudósítója szerint hamar komor hangulat lett úrrá, miután nyilvánvalóvá vált, csoda lenne, ha túlélőket találnának, és a mentőakció helyét át fogja venni a holttestek keresése. A helyi sajtóban megjelent beszámolók szerint a víz hőmérséklete a fagypont környékén volt, amiben védőfelszerelés nélkül 30-90 perc a várható túlélési idő.
Donnelly helyi idő szerint csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a feltételezéseik szerint nincs túlélője a balesetnek. Addigra 27 holttestet találtak meg a repülőgép fedélzetén lévő emberek közül, valamint a katonai helikopter legénységének egyik tagját. Hangsúlyozta, hogy minden áldozatot meg fognak találni, de ez időbe fog telni.
Két világbajnok orosz műkorcsolyázó, Jevgenija Siskova és Vadim Naumov is az utasszállító repülőgépen ült. A Reuters azt írta, hogy Siskova és Naumov, akik házasok voltak, 1994-ben megnyerték a páros műkorcsolya-világbajnokságot. A házaspár 1998 óta az Egyesült Államokban élt, ahol fiatal korcsolyázókat edzettek. A házaspár fia, Maxim az Egyesült Államok színeiben versenyzett, a feltételezések szerint ő szintén a gépen volt, ahogy egy fiatal korcsolyázókból álló csoport is.
Mit csinált a helikopter pilótája?
Az baleset okait egyelőre csak találgatják. Azt tudni, hogy az ütközés tiszta időben történt. Az American Airlines CEO-ja azt mondta, hogy a gépet a légitársaság két tapasztalt pilótája vezette, míg a frissen beiktatott közlekedési miniszter, Sean Duffy arról beszélt, hogy a helikopter kiképző repülésen volt, de ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a pilóták tapasztalatlanok lettek volna. Duffy szerint mindkét gép megszokott útvonalon repült, hozzátéve, hogy mindennaposnak számít a területen, hogy katonai helikopterek repülnek a folyó felett. „Valami hiba történt” – jelentette ki. Szerinte a nyomozóknak már „vannak elsődleges sejtéseik arról, hogy mi történt”.
Pete Hegseth frissen kinevezett védelmi miniszter később egy videóüzenetben közölte, hogy a helikopter pilótái „eléggé tapasztaltak” voltak, és a kiképzőrepülésen éjjellátó készülékkel repültek.
Az utasszállítókon van ütközésre figyelmeztető rendszer (TCAS), de a Washington Postnak nyilatkozó szakértők szerint nem biztos, hogy az érzékelte a helikoptert, és figyelmeztette a pilótákat annak közelségére. Ezt majd a baleset körülményeit vizsgáló nyomozás fogja kideríteni.

A CBS Newsnak nyilatkozó szakértők szerint nagyon valószínű, hogy a leszálláshoz készülődő, már nagyon alacsonyan lévő repülőgép pilótái nem is látták a közeledő helikoptert. Robert Sumwalt, az amerikai közlekedésbiztonsági tanács (NTSB) egykori elnöke, aki pilótaként többször is leszállt a repülőtéren, a televíziónak azt mondta, hogy a leszállópályához kanyarodó repülőgépek pilótái akkor már csak előre néznek és a pályára koncentrálnak. „A nagy kérdés, hogy a helikopter legénysége mire koncentrált” – tette hozzá.
A brit királyi légierő (RAF) egykori pilótája, a washingtoni légteret is jól ismerő George Bacon a BBC-nek azt mondta, hogy a légi forgalmi irányítók számára bevett gyakorlat, hogy egyszerűen megkérdezik: „Látja a repülőgépet?”. Bacon hozzátette, hogy „nagyon egyértelmű utasításnak kellett lennie – ebben az esetben a katonai helikopter pilótáján múlott volna, hogy elkerülje a kereskedelmi gépet.”
A New York Times értesülései szerint az ütközés előtt az irányítótorony arra kérte az utasszállító pilótáit, hogy az eredetileg számukra kijelölt leszállópálya helyett egy másikon landoljanak. Az 1-es számú pályára kellett volna leszállniuk, de az utolsó pillanatokban ezt módosították a 33-asra. Ilyen a Times értesülései szerint rendszeresen előfordul a repülőtéren, és azért kérhették, hogy ne alakuljon ki torlódás.
Az is kiderült, hogy az FAA előzetes belső jelentése szerint az irányítótoronyban nem volt elég légi forgalmi irányító a baleset idején
– írta a New York Times. A lap a jelentésre hivatkozva közölte, hogy a helikopterekkel kommunikáló irányító le- és felszálló repülőgépekkel is foglalkozott, pedig ezt jellemzően két külön irányító szokta intézni. A lap emlékeztetett arra, hogy a Ronald Reagan repülőtéren évek óta probléma a munkaerőhiány a toronyban.
Bonyolult légtér
A baleset az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb és egyben legbonyolultabban megközelíthető repülőterénél történt, ami teli van tiltott és korlátozott légterekkel. A Potomac folyó partján lévő Ronald Reagan repülőteret nem sok választja el az alig egy kilométernyire fekvő Pentagontól, a folyó túlpartján az Anacostia-Bolling katonai bázis található, de nagyjából négy-öt kilométeren belül van a kongresszus épülete, a Fehér Ház és a Lincoln-emlékmű is.
„Nincsen nagyon lehetőség hibázni” – mondta az NBC Newsnak a „szűkként” jellemzett légtérről Alan Diehl. Az NTSB egykori nyomozója azt mondta, hogy a pilótáknak nagyon oda kell figyelniük, de az oda repülő pilóták és a légiirányítók jól képzettek.
„Olyan, mint egy méhkas”
– mondta a helyzetről Dennis Tajer, az American Airlines egyik pilótája, és egyben egy pilóták érdekeit képviselő szakszervezet szóvivője a Washington Postnak.
Ráadásul a terület egyike a legforgalmasabb légtereknek, ahol nemcsak rengeteg kereskedelmi repülőgép és helikopter repül, hanem katonai légi járművek sora is. Bacon a BBC-nek kiemelte azt is, hogy a katonai repülőgépek és helikopterek rutinszerűen repülnek közel az utasszállító gépekhez. „Nagyon sok a hibalehetőség, amikor túl sok légi jármű van egy szűk helyen” – mondta a CNN-nek Mary Schiavo, a közlekedési minisztérium egykori főellenőre is.
A közösségi oldalakon több pilóta is hasonlókról számol be – írta OSINTtecnical a Bluesky-oldalán. Azt írta, ő maga az elmúlt tíz évben többször is látta, hogy a hadsereg kiképzőhelynek használja a Potomac folyót, és csak az volt a kérdés, hogy mikor történik egy ilyen baleset. Ezt több pilóta is megerősítette, közölve, hogy egyáltalán nem lepte meg őket az ütközés híre, és az első hely lenne, ahol ilyesmire számítanak.
Ezen a videón jól lehet látni, hogy milyen tempóval szoktak repülni a majdnem háromszáz kilométer/órás végsebességre képes Black Hawk helikopterek a területen.
Washington környékén három nagyobb és 11 regionális repülőtér, valamint 55 helikopterleszálló található, és ebben nincsenek benne a katonai létesítmények – írta a Washington Post. Egy 2023-as kongresszusi jelentés szerint 2017 és 2019 között nagyjából 88 ezer helikopterrepülés volt a területen, aminek többsége a hadsereghez köthető, de voltak köztük egészségügyi, állami és városi rendőrségi repülések és szövetségi ügynökségek helikoptereinek útjai is.
Több veszélyes eset is volt korábban
A több évtizede megnyitott, évi 15 millió utasra tervezett, de már 25 milliót fogadó Ronald Reagan repülőteret „már be kellett volna zárni, mert túl közel van a városhoz” – mondta Mary Schiavo a CNN-nek. 2023-ban és 2024-ben kétszer is majdnem összeütköztek repülőgépek a repülőtéren – emlékeztetett az amerikai sajtó a mostani eset után. A New York Times cikke szerint 2024-ben nyolc alkalommal is ütközés közeli helyzetbe kerültek repülőgépek a Ronald Reagannél.
Ennek ellenére kongresszusi képviselők erőteljesen lobbiztak azért, hogy újabb járatokat fogadhasson a repülőtér, jellemzően olyan helyekről, ahol a választókörzetük található. A politikusoknak ugyanis ez a legkényelmesebb repülőtér, a többi sokkal távolabb található a városközponttól. A szabályváltoztatás ellen helyi politikusok arra hivatkozva tiltakoztak, hogy az veszélyeztetné a repülésbiztonságot, és az FAA is erre figyelmeztetett, de végül a kongresszus öt új napi járat létrehozásáról döntött.
A New York Times egy 2023-as oknyomozó cikkében arra hívta fel a figyelmet, hogy „rémisztően sokszor” kerülnek veszélyesen közel egymáshoz repülőgépek az Egyesült Államokban. A lap cikke szerint 12 hónap alatt háromszáz ilyen, majdnem katasztrófával végződő eset történt az országban utasszállító gépek között.
Légi forgalmi irányítók akkor azt mondták a lapnak, attól félnek, csak idő kérdése, hogy halálos baleset történjen.
A lap vizsgálata szerint ennek egyik fő oka, hogy nincsen elég légi forgalmi irányító az országban, és akik vannak, azok közül sokan kénytelenek kimerülésig dolgozni. Az amerikai kongresszus tavaly májusban kétpárti támogatással fogadott el egy törvényt, amivel a lehető legtöbb légi forgalmi irányító felvételére kötelezték az FAA-t. Ezt azonban Donald Trump az egyik első döntésével leállította.
Elkezdődött a politikai egymásra mutogatás is
A balesetnek várhatóan politikai következményei is lesznek. Donald Trump kormánya pár nappal korábban rendelt el felvételi tilalmat a szövetségi közigazgatásban, valamint egy, a szövetségi dolgozóknak kiküldött levélben nyolc hónapos végkielégítés ígéretével sokakat felmondásra igyekeztek rávenni. A felmondásra ösztönző levelet megkapták az amerikai légiirányítók is, akik szintén a szövetségi kormány alkalmazásában állnak.
Trump egyik első dolga volt 90 napos felvételi stopot hirdetni a szövetségi közigazgatásban, amiben érintett volt az FAA is. A döntés ellen erőteljesen tiltakoztak közlekedésbiztonsággal foglalkozó demokrata képviselők, szerintük a légi forgalmi irányítók felvétele „az egész légiipar legfontosabb biztonsági kérdése”. Trump egy másik elnöki rendeletben utasított az FAA-t, hogy szüntessék be a dolgozók úgynevezett DEI elvek alapján történő felvételét, azaz ne vegyék figyelembe a jelentkezők „származását, nemét, fogyatékosságát”, csak azt, hogy megfelelően képzettek a feladat ellátására, de az konkrét lépéseket nem tartalmazott. A Fehér Ház arra nem válaszolt, hogy ez pontosan hogyan fogja érinteni az FAA felvételi gyakorlatát.

Nemrég az FAA korábbi vezetője és helyettese is beadta lemondását. A FAA vezetője azután mondott le, hogy többször is összecsapott a Trump-kormányzatban pont a szövetségi közigazgatás reformjával megbízott Elon Musk milliárdossal, aki a lemondását követelte. Az FAA egyik hatásköre, hogy engedélyezze Musk SpaceX cégének rakétaindításait. Szintén politikai támadási felületet ad a demokratáknak a washingtoni ütközés után, hogy a repülésbiztonságért felelős TSA hatóság vezetőjét is kirúgta az elnök, és a helyére nem nevezett ki senkit.
Trump csütörtökön tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy kinevezett egy ügyvezetőt, aki ideiglenesen irányítja a légi közlekedési hatóságot. Arról is beszélt, hogy szerinte a helikopter megváltoztathatta volna menetirányát, hogy elkerülje az ütközést. Bírálta a Ronald Reagan repülőtér repülésirányítóit is, amiért szerinte csak későn figyelmeztették a helikoptert. Az elnök arra is utalt, hogy Joe Biden és Barack Obama, valamint a DEI-elvek is felelősek lehetnek a balesetért. Szerinte az Obama-kormányzat idején nagyon rossz volt a légi forgalmi irányítók szakmai színvonala. „Nem tudjuk, hogy mi vezetett az ütközéshez, de van pár erős véleményünk és ötletünk”.
Abby Vesouilis, a Mother Jones magazin újságírója az ütközés hírére reagálva a közösségi oldalán azt írta, hogy éppen aznap beszélt a légiirányítókat képviselő szakszervezettel arról, hogy amúgy is jelentős létszámhiánnyal küzdenek, és a Trump-kormányzat felmondásra felszólító levele „súlyosan veszélyeztetheti a közbiztonságot”.
Fél nappal a baleset előtt pedig Thomas Schaller, a Maryland egyetem politológus professzora arról írt a közösségi oldalán, hogy az FAA egyik munkatársa megerősítette neki a létszámhiányról szóló híreket, hozzátéve, hogy a felmondásra ösztönző levél, valamint a szövetségi dolgozók elleni támadások nem segítenek. Schaller hozzátette: „Emlékezzetek erre, amikor elkezdődnek a késések (balesetek) és a Trump-hívők hamisan a DEI-t és Bident kezdik el támadni”.
Az eset miatt előkerült az a kevés figyelmet kapott hír is, miszerint a Fehér Ház egyik első dolga volt, hogy megszüntette a repülésbiztonsággal foglalkozó ASAC bizottság összes tagjának megbízását, „az erőforrások pazarlásának megszüntetésére” hivatkozva. Az ASAC-ot a kongresszus döntése alapján hozták létre az Lockerbie felett felrobbantott PanAm gép 1988-as tragédiája után, és a repülőterek és légitársaságok biztonsági kérdéseit vizsgálta. Az évtizedek során javaslataik nagy többségét alkalmazni is kezdték – írta az AP hírügynökség még a múlt hét közepén.
A bizottság egyik volt tagja, akinek férje a felrobbantott PanAm gépen halt meg, az AP-nek kijelentette: „Naivan azt gondoltam, hogy »ugyan már, az új kormányzat nem fog semmi olyat csinálni, amivel veszélybe sodorják a légi közlekedés biztonságát«, de már nem vagyok ebben olyan biztos.”