Expilóta a washingtoni légikatasztrófáról: a katonai gépek rutinszerűen közel repülnek az utasszállítókhoz
2025. január 30. – 09:33
A washingtoni légikatasztrófáról nyilatkozott a brit királyi légierő (RAF) egykori pilótája, George Bacon a BBC-nek. Bacon elmondta, hogy a katonai repülőgépek és helikopterek rutinszerűen repülnek közel az utasszállító gépekhez.
„Katonai pilótaként repültem az Egyesült Államokban, és valamelyest ismerem a Washington DC körüli légteret. Rendkívül zsúfolt, de a polgári és katonai forgalom egy rádiófrekvenciát használ” – mondta Bacon a BBC-nek.
Arról is beszélt, hogy a katonai pilóták az Egyesült Államokban sokkal nagyobb szabadságot élveznek a navigáció terén, mint az Egyesült Királyság légterében. „A katonai repülés önállóan szabályozott, és a pilóták maguk dönthetik el, hol és merre repülnek. Ilyen ellenőrzött légtérben is megvan a szabadságuk az elkerülő manőverekre, de az irányító utasításait kell követniük. A lényeg, hogy figyelniük kell – ezt úgy hívják: ‘lásd és kerüld el’.” Ez ellentétben áll a polgári légitársaságok járataival, amelyek kötött repülési útvonalakat követnek – magyarázta Bacon.
Amikor arról kérdezték, hogy a rádióforgalomban figyelmeztették-e a helikopter pilótáját az utasszállító jelenlétére, így válaszolt: „A légiforgalmi irányítók számára bevett gyakorlat, hogy egyszerűen megkérdezik: ‘Látja a repülőgépet?’. Nagyon egyértelmű utasításnak kellett lennie – ebben az esetben a katonai helikopter pilótáján múlott volna, hogy elkerülje a kereskedelmi gépet.”
Szerinte nem szokatlan, hogy katonai helikopterek ennyire közel repülnek utasszállító repülőgépekhez. Azt mondta, a vizsgálat tisztázni fogja, mi történt, és ha tanulságokat kell levonni, a protokollokat szerinte módosítani fogják.
Baconnek némileg ellentmondott, amiről a CNN-nek egy korábbi balesetvizsgáló beszélt. Szerinte a washingtoni repülőtérre történő leszállás az egyik legösszetettebb feladat az Egyesült Államokban közlekedő kereskedelmi pilóták számára. „Nemcsak hogy az egyik legforgalmasabb, hanem a legösszetettebb repülőtér is” – mondta David Soucie, a CNN biztonsági elemzője. „A katonai és a kereskedelmi forgalom együttműködik. Meg van szabva, hogy merre lehet repülni, milyen megközelítéseket kell alkalmazni, és az is, hogy milyen gyorsan kell be- és kiszállniuk a repülőgépeknek.”
A repülőtér közvetlenül egy autópálya túloldalán található a Pentagon mellett, valamint a Potomac folyó túloldalán Washington DC-vel szemben, amelynek légtere szigorúan korlátozott.
A repülőgép-baleset kapcsán több szakértő is próbálja megfejteni, mi vezetett el a tragédiához.
„Nagyon egyértelmű, ha megnézzük a repülési útvonalakat és a rádióforgalmazást, hogy a Black Hawk helikoptert valamilyen okból arra utasították, hogy tartson látható távolságot az 5342-es járattól – de nem tudjuk, miért” – mondta Tony Stanton, az ausztrál Polgári Légiközlekedési Hatóság munkatársa a CNN-nek. Stanton szerint ő először azt vizsgálná, hogy a kérésnek a Black Hawk miért nem tett eleget.
A CNN-nek Heather Chairez, a Joint Task Force–National Capital Region sajtófőnöke elmondta, hogy Washington légiforgalmi irányító tornya – sok más toronnyal ellentétben – két külön rádiófrekvenciát használ a levegőben lévő repülőgépekkel való kommunikációra: az egyiket a forgószárnyas helikopterekhez, a másikat pedig a többi légi járműhöz. „Ebben a helyzetben tehát a Black Hawk az egyik frekvencián beszélt a toronnyal, míg az 5342-es járat egy másik frekvencián” – magyarázta Stanton.
Bár nem szakértő, de Donald Trump is szakértett. Az amerikai elnök szerint ami történt, az rossz, és a tragédia elkerülhető lett volna.