Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai gép, erre utal az egyik utas utolsó üzenete is

2024. december 29. – 12:08

Másolás

Vágólapra másolva

A légiforgalmi irányítók már percekkel a baleset előtt figyelmeztették a pilótákat a madárraj veszélyére, majd a kapitány is adott le erre vonatkozó vészjelzést a dél-koreai Jeju Air légitársaság vasárnap katasztrófát szenvedett járatáról, írja a BBC. Hivatalos vizsgálati eredmény még nincs, de a szakemberek azt valószínűsítik, hogy a gép madárral ütközött a leszállás előtt, ez okozhatta a futómű meghibásodását.

A thaiföldi Bangkokból a dél-koreai Muanba tartó Boeing 737-800-as gép fedélzetén összesen 181-en utaztak, a 175 utas és a hatfős személyzet közül két ember kivételével feltehetően mindenki életét vesztette a balesetben. A személyzet két tagját sikerült kimenteni a roncsokból, őket kórházba szállították. Magyar idő szerint délután 2 órára mind a 179 áldozatot megtalálták, az azonosításuk folyamatosan zajlik. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak, a legfiatalabb áldozat 3, a legidősebb 78 éves, a legtöbben a 40-es, 50-es és 60-as éveikben jártak.

A mentőszolgálat tagjai dolgoznak a repülőgép roncsainál a Muan nemzetközi repülőtéren – Fotó: Kim Hong-ji / Reuters
A mentőszolgálat tagjai dolgoznak a repülőgép roncsainál a Muan nemzetközi repülőtéren – Fotó: Kim Hong-ji / Reuters

A KoreaTimes beszámolója szerint egy férfi épp a reptéren várta a bangkoki járattal érkező családtagját, amikor üzenetet kapott tőle: „Egy madár csapódott a szárnyba, nem tudunk leszállni”, írta, mire a férfi megkérdezte, hogy mikor történt ez, mire a családtag egy perccel később azt válaszolta: „Épp most. Írjak végrendeletet?” Ezután már nem volt elérhető.

Egy dél-koreai közlekedési tisztviselő közben részleteket közölt arról, pontosan mi történhetett a géppel, amikor az megkezdte a landolást. Elmondása szerint a leszállást megelőzően a légiforgalmi irányítás madárrajra figyelmeztető jelzést adott ki, így a gépnek várakoznia kellett az ereszkedéssel. Körülbelül két perc múlva már a kapitány adott le mayday vészjelzést, az irányítás pedig engedélyt adott a gépnek, hogy az ellenkező irányból szálljon le. Ezután a videókon az látható, amint a gép kerekek és egyéb futóművek nélkül ér földet, végigcsúszik a kifutópályán, majd egy falnak ütközik és lángra robban. A közlekedési tárca szerint a pilóta 2019 óta ült a kapitányi székben, és több mint 9800 órányi repülési tapasztalattal rendelkezett.

Egy tisztviselő nyilvánosságra hozza a repülőgép-szerencsétlenségben azonosított áldozatok neveit a Muan nemzetközi repülőtéren – Fotó: Soo-hyeon Kim / Reuters
Egy tisztviselő nyilvánosságra hozza a repülőgép-szerencsétlenségben azonosított áldozatok neveit a Muan nemzetközi repülőtéren – Fotó: Soo-hyeon Kim / Reuters

Az egyik szemtanú arról beszélt, hogy a reptértől néhány kilométerre sétált, amikor látta a gépet ereszkedni. „Azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes. Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett.” Egy másik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást”, majd később egy „hangos robbanást”.

A dél-koreai kormány hétnapos nemzeti gyászt hirdetett: a kormányhivatalok zászlóit leengedik, a köztisztviselők pedig fekete szalagot viselnek majd.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!