Elhúznak Romániából a vizsgálat elől a választásban érintett influenszerek
2024. december 15. – 12:51
A román rendőrség Călin Georgescu kampánystábjának több tagja mellett influenszereket is kihallgatott pénteken, a román adóhatóság is nyomozásba kezdett a Georgescu kampányát népszerűsítő TikTok-aktivisták körében.
Nem mindenkit sikerült kihallgatni, jó pár influenszer – akik közül néhányan kapcsolatban állnak a szervezett bűnözéssel – néhány nappal az adóügyi nyomozás kezdete előtt már elhagyta Romániát. Szárazföldi határátkelőknél, repülőgépekről posztoltak fotókat, olyan feliratokkal, mint „Viszlát!” és „Hiányzol!” – írja a Politico.
A Transtelex összefoglalója szerint állami szintű, feltehetően orosz támogatású digitális kampány segítette Georgescu hirtelen felemelkedését, és a kampányt rejtett finanszírozás, influenszerekkel való manipuláció és kiberhadviselés övezte.
Összesen öt dokumentumról van szó, amik innen is elérhetők: ezek a Román Hírszerző Szolgálat (SRI), a Külföldi Hírszerző Szolgálat (SIE), a Különleges Távközlési Szolgálat (STS), a Belügyminisztérium (MAI) és a Legfelsőbb Védelmi Tanács (CSAT) saját összefoglalói. Mindegyik dokumentum 10-15 oldalas, részleteiben elemzi a kampány során tapasztalt jelenségeket, a választási rendszer elleni támadásokat és a közösségi média algoritmusainak manipulációját.
A Transtelex arról írt, hogy a Román Hírszerző Szolgálat szerint az akció mögött „egy állami szintű szereplő” állhatott, és módszerei kísértetiesen hasonlítottak azokra, amiket Oroszország Ukrajnában alkalmazott a 2022-es invázió előtt.
A kampány alapját egy több mint 25 ezer TikTok-fiókból álló hálózat képezte, amiből 800 már 2016 (tehát a TikTok alapítása) óta alvó állapotban volt, majd az első forduló előtt két héttel aktiválták őket. Minden TikTok-fiók mögött egyedi IP-cím volt, emiatt sokkal nehezebb a hálózatot felgöngyölíteni.
A kampányt egy üzletember, Bogdan Peșchir finanszírozta, aki több mint 1 millió eurót (kb. 414 millió forintot) költött rá, holott cégei pénzügyi teljesítménye messze nem engedné meg ezt. A román hírszerzés szerint márpedig egy vérprofi digitális kommunikációs cég állhatott egy ilyen professzionális kampány mögött.
A technikai részletekről azt írja a lap, nem botfarmokat használtak, hanem kifinomult digitális marketingstratégiát alkalmaztak, például rajszerű (swarming) tartalommegosztást és algoritmus-manipulációt. A kommunikációs műveleteket Telegram- és Discord-csatornákon irányították, hogy elkerüljék a TikTok moderációs szűrőit. A román hírszerző szervek szerint ez a módszer összhangban van az orosz hibrid hadviselés módszereivel is. Az is egy állami szintű szereplőre utal, hogy több mint 85 ezer kibertámadást indítottak a román választási rendszer ellen is.
A román belügyminisztérium szerint közel száz, összesen 8 millió követővel rendelkező influenszert is fizettek, hogy népszerűsítsék Georgescut. A Politico arról írt, hogy a közbeiktatott cégek az influenszereknek minden 20 ezer követőjük után posztonként 80 eurót (kb. 33 ezer forintot) adtak. Videókat is készítettek, amik nem közvetlen Georgescut éltették, hanem többek közt arról szóltak, milyen az ideális elnökjelölt. Ezek a leírások pedig pont rá passzoltak. Több influenszer később azzal állt elő, nem is tudta, kinek kampányol, és most már röstelli magát. Sok Georgescu-párti tartalmat egyébként szórakoztató kontentnek jelölt meg a TikTok, ezért átcsúszhatott a szűrőn. Más jelölteknél szigorúbb volt a platform.