Budapestre tartó zsidó utasokat diszkriminált a Lufthansa, négymillió dollárra büntették a légitársaságot
2024. október 15. – 23:06
New Yorkból Budapestre tartó zsidó utasokat diszkriminált a Lufthansa, emiatt az amerikai közlekedési minisztérium négymillió dolláros (közel 1,5 milliárd forintos) bírsággal sújtja a német légitársaságot – írta a Reuters.
Az eset 2022 májusában, a koronavírus-járvány idején történt, amikor New York-i ortodox zsidók egy csoportja frankfurti átszállással akart Budapestre utazni. Az első járat során a kapitány figyelmeztette a Lufthansa biztonsági szolgálatát, hogy néhány utas többször is figyelmen kívül hagyta a figyelmeztetéseket, nem tartották be a járványügyi előírásokat, például a felszólítás ellenére sem viseltek maszkot és a folyosókon gyülekeztek. A frankfurti reptéren ezért 128 utast nem engedtek továbbutazni.
Az eset után több mint negyven diszkriminációs panasz érkezett az amerikai közlekedési minisztériumhoz a zsidó utasoktól, ami arra késztette a Légiközlekedési Fogyasztóvédelmi Hivatalt (OACP), hogy vizsgálatot indítson. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a Lufthansa vallási alapon diszkriminálta az utasokat, és észszerűtlen megkülönböztetésnek tette ki őket.
A jelentés szerint úgy kezelték a feltartóztatott utasokat, mintha egy csoportot alkotnának, noha sokan nem is ismerték egymást, és nem is együtt foglaltak jegyet. A légitársaság felismerte ugyan, hogy az intézkedés azokat is sújtja, akik betartották a szabályokat, de „arra a következtetésre jutottak, hogy nem célszerű minden egyes utassal külön-külön foglalkozni” – állapította meg az amerikai közlekedési minisztérium. A Lufthansa az érintett utasok többségét még aznap átfoglalta egy másik budapesti járatra.
Az amerikai közlekedési minisztérium keddi tájékoztatás szerint a történtek miatt kétmillió dollár bírsággal sújtják a német légitársaságot, továbbá ráterhelik azt a kétmillió dollárt, amelyet a minisztérium kártérítésként fizetett ki az érintetteknek „Senkinek sem szabadna diszkriminációval szembesülnie utazás közben, és a mai intézkedés egyértelmű üzenetet küld a légitársaságok számára, hogy készek vagyunk kivizsgálni és fellépni, ha az utasok polgári jogait megsértik” – idézte Pete Buttigieg amerikai közlekedési minisztert a BBC.
A Lufthansa is közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban. Ebben tagadták, hogy alkalmazottai hátrányosan megkülönböztettek volna utasokat, de a lehetséges peres eljárás elkerülése érdekében inkább belegyeztek a bírság megfizetésébe. Állításuk szerint a munkatársaik azért nem tudták azonosítani és kiemelni a szabályszegő utasokat, mivel „a szabálysértések olyan nagyszámúak voltak, a járat jelentős részében és különböző időközönként folytatódtak, és az utasok a járat során helyet is változtattak”. A légitársaság szerint az eset a pontatlan kommunikáció, a félreértelmezések és a téves ítéletek szerencsétlen sorozatának az eredménye.