Tudtam, mit látok, de egyszerűen nem akartam elhinni – óriási csapás a környéknek a baltimore-i híd összeomlása
2024. március 27. – 18:09
Helyi idő szerint kedd éjjel összeomlott a baltimore-i Francis Scott Key híd, miután fél 2 körül az egyik pillérjének nekiütközött egy konténerhajó. A hídról több kocsi is a vízbe esett.
Két embert sikerült rövid időn belül kimenteni a folyóból. Egyiküket válságos állapotban szállították kórházba, de másnap kiengedték, a másik túlélő viszont sérülés nélkül megúszta a balesetet. Mindketten egy útépítő brigád tagjai voltak, több kollégájuk szintén a hídon volt, és valószínűleg a vízbe esett. Hat embert egy nappal a baleset után már nem túlélőkként keresnek tovább, a feltételezések szerint a holttestüket tudják majd csak kiemelni.
„Tényleg szürreális volt, mert tudtam, mit látok, de egyszerűen nem akartam elhinni” – mondta egy neve elhallgatását kérő baltimore-i lakos a CNN-nek arról, amikor meglátta a felvételeket a híd leszakadásáról. A pusztítás mértéke csak még jobban megdöbbentette az embereket, amikor napfénynél is meglátták a vízbe omlott szerkezetet.
A hatóságok vizsgálatot indítottak és bizonyítékokat gyűjtenek, amihez a hajó fekete doboza is a segítségükre lesz. A baltimore-i kikötő forgalmát felfüggesztették, és a híd összeomlása óriási csapást mér a szállítmányozási központnak számító környékre.
Áramkimaradás volt a hajón, vészjelzést adott le a legénység
Az 1977-ben épült híd a Patapsco folyón ível át, amely egy létfontosságú csatorna, amely Baltimore kikötőjével együtt az Egyesült Államok keleti partvidékének hajózási csomópontja. Nevét az amerikai himnusz szerzőjéről kapta. Miután a hidat átadták, a híd több felújításon is átesett a New York Times szerint.
A rakományával együtt kb. 30 méter magas Dali nevű hajó hajnali 1 órakor hagyta el Baltimore kikötőjét, és Srí Lanka fővárosa, Colombo felé indult 27 napos útra. Éjjel fél kettő környékén a szingapúri lobogó alatt közlekedő konténerszállító hajó a híd közelébe ért. A hírek szerint a hajó 1 óra 26 perckor irányt váltott, majd a Dali 1 óra 28 perckor ütközött neki a híd egyik központi pillérjének. A felvételek alapján a hajóból füst szállt fel, miközben a híd egy része leszakadt. 1 óra 30 perckor futottak be az első segélyhívások a rendőrséghez.
A híd összeroskadása annyira zajos volt, hogy a közelben lakók fel is ébredtek a zajra, amibe még házak falai is beleremegtek. A hangzavar csak pár másodpercig tartott. „Nem voltam benne biztos, mi is volt az” – mondta a híd közelében élő Darlene Irwin a BBC-nek. Reggel aztán meghallotta a hírt, és maga is a helyszínre ment. Az első gondolata az volt, hogy vajon hány ember lehetett a hídon, amikor az a vízbe dőlt. „Nagyon elkeserített. Elered a könnyem, amikor azokra a családokra gondolok, akiknek szerettei a vízben lehetnek, vagy ha arra emlékszem, amikor felépült a híd” – tette hozzá.
A Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság (MPA) megerősítette, hogy a hajót Szingapúrban jegyezték be, és jelezte, hogy mindenben együttműködik az amerikai parti őrséggel és a hajót üzemeltető társasággal. 4679 konténer volt a fedélzeten, ami nagyjából a fele a kapacitásának. Azt is megerősítették, hogy 22 fős legénység volt a hajón, közülük mindenki indiai állampolgár. Ők túlélték a balesetet, és a hajó maga sem sérült meg.
Ugyanez a hajó 2016-ban a belgiumi Antwerpenben is ütközött a Vessel Finder és a Shipwrecklog archívuma szerint. A jelentések szerint akkor a kikötőt elhagyni próbáló hajó orra belement a rakpartba, ami aztán több méter hosszan megrongálta a hajótestet. A Vessel Finder szerint nem az időjárás okozott problémát, így az esetért a hajó parancsnokát és a fedélzeten tartózkodó navigátort okolták.
Ráadásul a Dalit tulajdonló cég, a Grace Ocean az elmúlt években többször is komolyan megsértette a legénységekkel kötött szerződéseit: többször késve fizettek, vagy alulfizették az alkalmazottakat, de olyan is előfordult, hogy a szerződésükön túl még hónapokig a fedélzeten tartották az embereket. A Grace tulajdonában lévő konténerhajó legénységének állapota, például a kipihentségük, egy olyan körülmény lesz, amit a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács alaposan megvizsgál majd.
Annyi már kiderült, hogy vannak arra utaló jelek, hogy technikai hiba is szerepet játszott a történtekben. Ugyanis az éjszaka zajló, folyót pásztázó élő közvetítéseken jól látszott, hogy
pár perccel az ütközés előtt, a hajón többször is kihunyt az összes fény, áramszünet volt.
A korai sajtótájékoztatókon a marylandi hatóságon azt mondták, hogy még túl korai lenne megmondani, hogy mi okozhatta az áramkimaradást. A New York Timesnak nyilatkozó iparági szakértő, Clay Diamond szerint a hajót teljes áramszünet sújtotta, ami megbénította a navigációs rendszert is. Bár a hajó tartalékgenerátorai beindultak, és helyreállították az áramellátást, ez sem segített. A rendszerhiba oka még nem tisztázott.
Az Equasis hajózási információs rendszer szerint az ellenőrök júniusban hibát találtak a Dali gépházában, de egy újabb vizsgálat már nem tárt fel hiányosságokat.
A legénység leadta a „mayday”-t vészjelzést, ami biztosította, hogy több autó ne keljen át a hídon, elkerülve ezzel a nagyobb katasztrófát. „Ezek az emberek hősök. Életeket mentettek meg tegnap este” – mondta Wes Moore kormányzó.
Diamond azt mondta, hogy a hajó kapitánya több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik. Amint rájött, hogy elment az áram, elrendelte, hogy amennyire csak lehet, fordítsák balra a hajót, és engedjék le a horgonyt, hogy megpróbálják megállítani vagy lassítani a sodródását a híd felé. A szakértő szerint ezzel ugyan nem tudták elkerülni az ütközést, de a fedélzeti személyzet életét meg tudta menteni a kapitány.
A másik fontos kérdés a híd állapota. Maryland állam kormányzója kijelentette, hogy a hidat rendesen karbantartották, és nem volt jele annak, hogy bármilyen szerkezeti probléma okozta volna az összeomlását. Pete Buttigieg közlekedési miniszter szerint talán nincs is olyan híd, ami kibírt volna egy ekkora ütközést.
Egyes mérnököket viszont megdöbbentett, hogy így összeomlott a híd, és vitatták, hogy ne lehetett volna ennél jobban bebiztosítani egy olyan szerkezetet, amely körül ilyen sűrű a hajóforgalom.
A New York Timesnak nyilatkozó építészek szerint bár a videók alapján első látásra úgy tűnhet, hogy a híd felső szerkezete omlott össze, valójában az azt alátámasztó pillérek sérülése okozta az építmény összeroskadását. Azt mondták, hogy ezekre a pillérekre fel lehet szerelni lökhárító-szerű kiegészítőket, amelyek csökkentik a becsapódás erejét. Ilyen védőelemet bármiből lehet csinálni, például a pillér köré halmozott sziklákból vagy betongyűrűből.
Egy hasonló korábbi esetnél, a San Francisco-Oakland Bay hídba 2013-ban ütközött bele egy tartályhajó. Bár a hídban 1,4 millió dolláros kár keletkezett, az építmény nem dőlt össze. „Azokban az esetekben, amikor az ütközés teljes vagy részleges összeomláshoz vezet, rendszerint a lökhárítók hiányosságairól van szó” – mondta el Matthys Levy, a „Miért omlanak össze az épületek” című könyv szerzője, aki maga is mérnök. A Marylandi Közlekedési Hatóság egyelőre nem válaszolt a New York Timesnak azzal kapcsolatban, hogy voltak-e ilyen lökhárítók a pillérek körül.
Útépítő brigád veszhetett oda
A mentés folyamatos, de a munkálatokat megnehezítik a híd darabjai, és a hajó rakománya is. Kevin Cartwright, a baltimore-i tűzoltóság kommunikációs igazgatója szerint a hajó rakományának egy része fennakadt a hajón, ami az egészet még instabilabbá teszi. Ráadásul a parti őrség a megsérült konténereket is vizsgálja, mert több potenciálisan veszélyes anyagot tartalmazhatott, írja a CNN egy kormányzati dokumentumra és egy névtelen forrásra hivatkozva.
Eleinte nem lehetett tudni, hogy pontosan hány ember tartózkodott a hídon, amikor az a vízbe omlott. Nyolc emberről tudták biztosan, hogy eltűntek a baleset után. Ők annak az útépítő brigádnak a tagjai, akik éppen javításokat végeztek a hídon, amikor az összeomlott. Amikor a hajó vészjelzés adott le, és lezárták a hidat, az egyik rendőr vállalkozott, hogy felhajt a hídra, és figyelmezteti a munkásokat, hogy jöjjenek le. Még nem ért fel a hídra, amikor az összeomlott.
Az élő közvetítéseken látszott is, ahogy a sárgával villogó autóik a vízbe esnek. Az egyik kollégájuk szerint, aki nem volt a helyszínen, a csapat tagjai épp szünetet tartottak a munkában, és az autókban ültek. A két kimentett emberen kívül a csapat maradék hat tagját kedden nagy erőkkel keresték, de szerdára a mentési akciót kutatásra módosították, ami azt jelenti, hogy már nem túlélőket, hanem holttesteket keresnek a vízben.
A folyó vize nagyjából 9 Celsius-fokos volt, amikor a híd összeomlott, így a vízbe esett áldozatok – ha túlélték a zuhanást, és nem fulladtak meg – nagyon hamar kihűlhettek. Az egyik kollégájuk szerint az eltűnt alkalmazottak Salvadorból, Guatemalából, Hondurasból és Mexikóból származtak. A hatóságok már felvették a kapcsolatot a családjaikkal. A holtesteket még nem találták meg, de szerda reggel a búvárok újra leereszkedtek a vízbe.
Több szempontból is komoly kiesést jelent
Paul Wiedefeld, az állam közlekedési minisztere azt mondta, hogy további értesítésig felfüggesztik a kikötőbe és onnan kifelé irányuló hajóforgalmat, bár a létesítmény továbbra is nyitva áll a teherautók előtt. A szállítmányozásban nemcsak a hajóknak, hanem a hídnak is fontos szerepe van, csak tavaly tavaly 12 millió autó kelt át a hídon.
A legtöbb amerikai lap azt is hangsúlyozta, hogy a híd összeomlása nagyon komoly csapás Baltimore környékére, sőt, az egész keleti partszakaszra. A baltimore-i kikötő jelentős csomópont, ahol főleg mezőgazdasági gépekkel és autógyártással kapcsolatos áruforgalmat bonyolítanak.
A BBC szerint ezen a csomóponton haladnak át a General Motors, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Nissan, a Fiat és az Audi autói is. A kikötő tavaly rekordmennyiségű, 52,3 millió tonna külföldi rakományt kezelt, 80 milliárd dollár értékben. Joe Biden elnök szerint a kikötő 15 ezer amerikainak jelent munkahelyet, de közvetve 140 ezer másik ember munkájára van hatással.
Lars Jensen konténerszállítmányozási szakértő szerint Baltimore az Egyesült Államok északkeleti részének nem a legnagyobb konténerkikötője, ahol a tavalyi negyedik negyedévben 265 ezer konténert kezeltek. Ezzel szemben a New York-i és New Jersey-i kikötő körülbelül 2 millió konténert kezelt ugyanebben az időszakban, a virginiai Norfolk kikötő pedig 850 ezret. A Baltimore-ba irányuló konténeráramot valószínűleg nagyobb kikötőkbe is el lehet osztani – mondta Jensen a BBC-nek.
Egy ellátási láncot kezelő cég vezetője szerint azonban az amerikaiaknak áruhiányra kell számítaniuk, mivel Baltimore-ba nemzetközi konténerszállítmányok is érkeznek az óceán felől. „Nem csak Baltimore kikötőjére lesz hatással” – mondta Ryan Petersen, a Flexport vezérigazgatója. Arról egyelőre megoszlanak a vélemények, hogy Baltimore kikötőjének leállása mennyire lesz hatással a globális szállítmányozásra.
Helyi szinten annál nagyobb lesz a kár, mivel a híd elvesztése az ingázó forgalmat is megzavarja. Mert bár vannak a most összeomlott hídnál forgalmasabb átkelők is, a New York Times szerint sokan ezen át jártak munkába. A Key egyik oldalán ma már az Amazon, a Home Depot és az Under Armour elosztóközpontjai vannak, míg a másik végén vegyi üzemek működtek, köztük egy festékgyártó cég.
A 38 éves Marquita Finch is a híd túloldalára jár dolgozni, kedd reggel azonban már nem tudott munkába menni. Inkább felment az autópálya töltésére, és megnézte messzebbről a romokat.
„Valószínűleg elveszítem a munkámat. És valószínűleg sokan mások is elveszítik az állásukat”
– mondta.
Wes Moore kormányzó már most fogadkozott, hogy a híd biztosan újjá lesz építve.„Nemcsak hogy újra meg kell építeni, hanem úgy építjük meg, hogy emlékezzünk azokra az emberekre, akiket ez a tragédia érintett, és megtiszteljük a közösséget, amelyet szolgál” – mondta. Azt nem pontosította, hogy ez mikor történhet meg, és mennyibe fog kerülni.
Joe Biden amerikai elnök keddi beszédében azt mondta, hogy maga is sokat ingázott a hídon otthona, Delaware és Washington között. Azt ígérte, hogy minden követ megmozgat a híd mielőbbi újjáépítése érdekében. „Minden szövetségi forrást fel fogunk használni, amire szükségük van a vészhelyzet kezelésére” – mondta.
Csakhogy a híd újjáépítése nem csak a pénz függvénye, ugyanis előtte a folyómedret is meg kell tisztítani az építmény darabjaitól. Pete Buttigieg közlekedési miniszter egy sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy még túl korai lenne megbecsülni, mennyi ideig tart a körülbelül 15 méter mély meder megtisztítása. Márpedig ez az útvonal vezet a kikötőből az óceánba, tehát kulcsfontosságú a meder kitisztítása. Buttigieg csak arra utalt, hogy ez nem fog egy-kettőre megtörténni, és olcsó sem lesz.