Csak kibocsátásmentes új városi buszokat engedne az EP 2035-től
2023. november 22. – 11:42
Az Európai Parlament kedden elfogadta a tárgyalási álláspontját a javaslatról, amellyel az EU a nehézjárművek légszennyezését csökkentené. A képviselők szigorú szén-dioxid-kibocsátási célokat szeretnének a közepes és nehéz tehergépjárművekre, többek között buszokra, szemeteskocsikra, billenőkocsikra és betonkeverőkre.
A 2030-2034-es időszakra 45 százalékos, a 2035-2039-es időszakra 65 százalékos csökkentést tűztek ki célul, 2040-től pedig 90 százalékos csökkentést szeretnének elérni.
A képviselők egyetértenek az Európai Bizottság javaslatával, amely szerint
2030-tól csak a kibocsátásmentes új, városi buszok nyilvántartásba vételét engedélyeznék, és szigorú feltételek mellett ideiglenes mentességet javasolnak (2035-ig) a biometánnal üzemelő városi buszokra.
A 445 igen szavazattal, 152 nem és 30 tartózkodás mellett elfogadott javaslattal az EP készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.
A MEPWatch adatai alapján az ellenzők között voltak a fideszes képviselők, a jobbikos Gyöngyösi Márton tartózkodott, a többi szavazó magyar – köztük a KDNP-s Hölvényi György – igent mondott a javaslatra. A nagyobbik kormánypárt a közleménye alapján attól tart, hogy a tervezet megdrágíthatja a jegyeket. „Ha túlzottan szigorú uniós szabályok és célkitűzések vonatkoznának ezekre a járművekre, azok ismét jelentős terheket rónának a közlekedési vállalatokra. Ez a teher pedig
visszahatna a jegy- és bérletárakra, például a Magyarországon különösen kedvező árú vármegyebérletek és országos bérletek áraira,
amelyeket az utasoknak kellene viselniük” – nyilatkozta Tóth Edina fideszes EP-képviselő.