Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A Genfi Autószalon az autós kultúra legendás eseménye, évtizedeken át minden év elején itt mutatkoztak be a nagyközönség előtt az előző év végén bejelentett újdonságok. A koronavírus-járvány kitörése miatt 2020-ban nem tartották meg a kiállítást, a szervezők pedig 2024-re ígérik a nagy visszatérést, hiszen jövő február 26. és március 3. közt meg is tartják a kiállítást. Csakhogy a világ időközben alaposan megváltozott, és ez nem kedvez ennek a műfajnak.
A nagy német gyártók nem mennek
A német autógyártók nem vesznek részt a következő kiállításon: az Audi, a BMW, sőt, a Mercedes és a Volkswagen standját is hiába keresik majd a látogatók. Ezt a cégek szóvivői erősítették meg az Automobilwoche-nak, a Mercedes szóvivője pedig kiemelte, hogy alaposan megfontolták a részvételről való lemondást, míg az Audinál hangsúlyozták, hogy ez nem egy Genfi Autószalon elleni döntés.
Akkor mi lehet az ok? A BMW válaszában találhatjuk meg a logikus magyarázatot. A cég egyértelművé tette, hogy jelenleg inkább a közösségi médiára koncentrál, ezért nem vesz részt kiállításon sem Genfben, sem Párizsban, sem Detroitban, tehát gyakorlatilag az összes olyan helyszínt kihagyja, ahol korábban újságírók hada láthatta először élőben a legújabb típusokat, és vitték a hírüket.
A VW is megerősítette már a lemondást, de a cégcsoporthoz tartozó Seat és a Cupra szintén nem állítja ki autóit svájci szalonon. A Skoda az autóMAGAZIN kérdésére kiemelte, hogy a Genfi Autószalon nagyszerű színpad az újdonságok bemutatására, de úgy döntöttek, hogy 2024-ben más lehetőségeket keresnek. Mindez állítólag az eredetileg cseh gyártó részéről sem jelenti a vásár alapvető elutasítását.
Mi a helyzet a Porschével és Lamborghinivel? Még nem tudni, de kevés az esély a részvételükre. A Porsche még a 2023-as Los Angeles-i autókiállításon sem lesz jelen, pedig Kalifornia a 911-es sportautók legfontosabb piaca.
Mi a helyzet az ázsiaiakkal?
A japán cégek közül a Nissan, a Mitsubishi és a Subaru tájékoztatta az autóMAGAZIN szerkesztőségét a távolmaradásról. A Toyota és a Honda még nem hozott döntést – a két japán gyártó ezzel kapcsolatos kommunikációja viszont arra utal, hogy kivárnak a döntéssel.
A Stellantis autóipari egyesülés az Európában fontos márkáival, tehát az Alfa Romeóval, a Citroënnel, illetve DS-szel, a Peugeot-val, a Fiattal, a Jeeppel, a Lanciával, a Maseratival és az Opel/Vauxhall márkapárossal várhatóan szintén távol marad a vásárról. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares jelenleg nem tartja értelmesnek az ilyen jellegű, alkalmanként több millió eurós megjelenéseket, és már le is mondta a 2024. januári, Las Vegas-i CES-en, az Egyesült Államok legnagyobb tömegeket vonzó rendezvényén való részvételt.
A Hyundai most az Autocarnak is megerősítette, hogy szintén nem vesz részt a 2024-es Genfi Autószalonon. Sok más gyártóhoz hasonlóan a dél-koreaiak sem indokolták részletesen az okokat. A Hyundai leányvállalata, a Kia egyelőre nem nyilatkozott az ügyről, de meglepő lenne, ha a leánymárka úgy döntene, hogy önállóan jelenik meg a kiállításon.
A Renault nem fog hiányozni
Együttműködő partnereivel, a Nissannal és a Mitsubishivel ellentétben a Renault elmegy Genfbe. A franciák úgy döntöttek, hogy a 2024-es szalon mellett a Párizsi Autószalonon is részt vesznek, valamint az összes nagyobb kiállításon szintén azokban a régiókban, ahol a Renault járműveket kínál.
Bár a főként európai történelmi gyártók Genfi Autószalonról való kivonulása szinte egységes, de mégsem kell arra számítani, hogy üres lesz a kiállítás. A szervezők azt állítják, hogy 20 kínai autómárkával állnak kapcsolatban, ami sok mindent jelenthet, de optimista nyilatkozataik szerint ezek közül legalább 13 már foglalt kiállítóhelyet Genfben.
Úgy tűnik, az európai piacra lépésüket, illetve terjeszkedésüket tervező, sokak számára ismeretlen gyártók számára mindennél fontosabb, hogy sokan megismerjék és elfogadják őket. Az évtizedes hagyományokkal és kellő ismertséggel rendelkező márkák pedig nem egy cirkuszi mutatványhoz hasonló zsibvásár közepén akarják bemutatni legújabb fejlesztéseiket, hanem személyre szabottan, olcsóbban és hatékonyabban.
Ennek az alapvető átrendeződésnek a tényével a Genfi Autószalon szervezői is tisztában vannak, a válaszlépésük viszont meglepő: a show és a cirkuszi látványosság fokozásával próbálják ellensúlyozni a nagy, nemzetközi autószalonok műfajának válságát. Az esemény hivatalos honlapján büszkén mutattak be egy idén októberben, Katarban megrendezett kiállítást, mint a genfi szalon helyi változatát, ahol nem csak nézelődni lehetett, de VIP-jeggyel rendelkező látogatók a sivatagban, vagy éppen a versenypályán próbálhatták ki a legújabb autókat.