Negyven éve nem látott gigasztrájkra készülnek a hollywoodi színészek
2023. július 13. – 11:09
Egy 160 ezer hollywoodi színészt képviselő szakszervezet sztrájkolni készül, miután sikertelennek bizonyultak a tárgyalások a nagyobb stúdiókkal és streamingszolgáltatókkal – írja a CNN.
1980 óta ez lesz az első alkalom, hogy a tagok megtagadják a filmes és televíziós produkciókon végzett munkát.
A SAG-AFTRA szakszervezet elnöke, Fran Drescher szerint a stúdiók vezetőségei által tett ajánlatok „tiszteletlenek és sértőek” voltak. A színészek 98 százaléka támogatta a sztrájkot.
A stúdiókat és streamingszolgáltatókat tömörítő testület, az AMPTP egyelőre nem kommentálta az ügyet.
A hír nem a semmiből jött. Az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete, a WGA két és fél hónapja hirdetett sztrájkot, miután nem sikerült megegyezniük az AMPTP-vel. A két szervezet háromévente szokta felülvizsgálni az alapszerződést, ami meghatározza, milyen feltételek mellett dolgozhatnak a szervezet tagjai bizonyos produkciókon, és általában dűlőre szoktak jutni. Az elmúlt 15 évben mindenképp, ám ezúttal nem sikerült, mert az AMPTP alapvető kérésekre mondott nemet. Ilyen sztrájk utoljára 2007-ben volt.
Mit akarnak az írók?
A WGA tárgyalói márciusban kijelentették, hogy az ajánlatuk három fő témája a kompenzáció, a kompenzáció és a kompenzáció, ugyanis úgy látják, hogy ahogy erősödik a streaming, úgy zuhannak a bevételeik. Az írók nem sima alkalmazottként dolgoznak, hanem gyakorlatilag projektalapon. Ha bekerülnek egy sorozathoz, akkor néhány hónapra megoldódott a megélhetésük, sőt, miután lefutott a sorozat, még később is kapnak részesedést az újra el- és leadásokból, DVD-kiadásokból, tévés ismétlésekből, külföldi csatornák újrajátszásaiból. Mivel nem írószobából írószobába járnak, a forgatókönyvírók ebből a részesedésből élnek két munka között.
A mozikba készült filmeknél és bizonyos tévés tartalmaknál ezt a stúdió/csatorna bevételei után kapják, a sorozatoknál viszont előre megállapítanak egy részesedésalapot, és az írók minden ismétlés után megkapják annak egy bizonyos százalékát. Az eddig érvényes szerződést itt lehet megnézni, itt pedig azt, hogy hogyan számolták a részesedést.
Viszont amíg a tévére gyártott sorozatok nagyjából 20 részesek voltak, tehát nagyjából egy fél évre fix állást jelentettek, addig a streamingszolgáltatók inkább 8-10-12 részt rendelnek be. Emellett a streamingplatformokra készült tartalmakból nem is kapnak annyi részesedést az írók, mint régen a csatornáktól, hiszen az újrajátszás nem úgy működik, mint egy tévéadónál. A streamingből érkező járulék jellemzően a töredéke a tévécsatornákra készült sorozatokénak.
Egy másik fontos pont a miniszobákkal foglalkozott. Ezek a miniszobák nem sztenderdek, rengetegféleképp nézhetnek ki, de a lényege az, hogy stúdiók összegyűjtenek néhány írót, hogy álljanak elő egy forgatókönyvvel, de úgy, hogy nem garantált, hogy abból a forgatókönyvből bármi is készül. Ez a munka általában sokkal rövidebb, mint amennyit egy megvett forgatókönyvre szokás szánni, és általában a fizetés is rosszabb – ha pedig nem lesz belőle semmi, az írók későbbi részesedésre sem számíthatnak.
A jövőre való tekintettel a mesterséges intelligenciára is kitértek. Javaslatukban azt kérték, hogy az AMPTP-tagok vállalják, hogy nem íratnak forgatókönyvet MI-vel, nem íratnak át kész forgatókönyvet MI-vel, nem használnak MI által írt szöveget alapanyagként, és nem használják a WGA-tagok szövegét MI tanítására.
A WGA egy dokumentumban bemutatta a tárgyalások május 1-jei állását. Ebben látható, hogy a stúdiók sok esetben teljesen elzárkóztak a kompromisszumtól (például a fix számú írók vagy a streamingből érkező részesedések helyzetének javítása esetében), de az is, hogy egészen más százalékokban és összegekben gondolkoznak, mint az írók. A WGA szerint az ajánlataikkal az írók összesen évi 429 millió dollárral keresnének többet, míg az AMPTP ajánlata szerint 86 millióval. A WGA szerint a stúdiók a bevételük nagyjából 3 százalékától esnének el, ha mindent abban a formában fogadnának el, ahogy a szakszervezet kéri.
A színészek május óta tüntetnek az írók mellett (hiszen sokan maguk is gyakran írnak forgatókönyvet), de hivatalos sztrájkról eddig nem volt szó. Ha valóban beszüntetik a munkát, akkor Hollywood gyakorlatilag 63 év megállíthatatlan zakatolás után szinte teljesen leáll. Ez a már leforgatott sorozatokat és filmeket nem felételenül érinti, de ha az AMPTP tagjai sokáig kötik az ebet a karóhoz, több projekt is csúszhat vagy a kukában landolhat. Ennek persze nemcsak az írók és a színészek az áldozatai, hanem az ipar köré kiépült szolgáltatói szektor is. A mosodák, sofőrök, ruhatisztítók, ácsok, marketingesek – mindenki, akinek köze van a mozgóképes világhoz. A 2007-es sztrájk 100 napig tartott, és becslések szerint csak Kaliforniának 2,1 milliárd dollárjába került.
Bob Iger, a Disney vezérigazgatója 2021-ben 45,9 millió dollárt keresett. Iger ma azt mondta, hogy szerinte nem most van itt az ideje a munka megbolygatásának, és nem tartja realisztikusnak az írók és színészek kéréseit Az írók követeléseiről ebben a cikkünkben olvashat bővebben.