A megélhetésükért és megbecsülésért sztrájkolnak az amerikai forgatókönyvírók

2023. május 2. – 22:47

A megélhetésükért és megbecsülésért sztrájkolnak az amerikai forgatókönyvírók
Sztrájkolók felvonulása a legutóbbi 2007-es sztrájk idején Los Angelesben – Fotó: David McNew / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Hétfő este az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete, a Writers Guild of America (WGA) bejelentette, hogy sztrájkba kezdenek, miután nem sikerült megegyezniük a stúdiókkal és a streamingszolgáltatókkal. A WGA két nagy, egy nyugati parti és egy keleti parti alszervezetből áll, összesen több mint 11 ezer írót képvisel a szervezet.

A WGA háromévente tárgyal a film- és televíziós producerek szövetségével (AMPTP), ami több száz gyártó érdekét képviseli (például Disney, Warner Bros., Sony Pictures, Apple), ilyenkor megegyeznek egy új alapszerződésről, amiben lefektetik a kereteit az összes tag későbbi szerződéseinek. A WGA-nak – nagy taglétszáma miatt – elég erős érdekérvényesítő ereje van, és az elmúlt 15 évben sikerült is megegyezni az újabb és újabb alapszerződésekben. 2017-ben majdnem elindult a sztrájk, a tagok meg is szavazták, de az utolsó percben sikerült megegyezniük.

Idén azonban nem. A WGA tárgyalói márciusban kijelentették, hogy az ajánlatuk három fő témája a kompenzáció, a kompenzáció és a kompenzáció, ugyanis úgy látják, hogy ahogy erősödik a streaming, úgy zuhannak a bevételeik. Az írók nem sima alkalmazottként dolgoznak, hanem gyakorlatilag projektalapon. Ha bekerülnek egy sorozathoz, akkor néhány hónapra megoldódott a megélhetésük, sőt, miután lefutott a sorozat, még később is kapnak részesedést az újra el- és leadásokból, DVD-kiadásokból, tévés ismétlésekből, külföldi csatornák újrajátszásaiból. Mivel nem írószobából írószobába járnak, a forgatókönyvírók ebből a részesedésből élnek két munka között.

A mozikba készült filmeknél és bizonyos tévés tartalmaknál ezt a stúdió/csatorna bevételei után kapják, a sorozatoknál viszont előre megállapítanak egy részesedésalapot, és az írók minden ismétlés után megkapják annak egy bizonyos százalékát. Az eddig érvényes szerződést itt lehet megnézni, itt pedig azt, hogy hogyan számolták a részesedést.

Viszont amíg a tévére gyártott sorozatok nagyjából 20 részesek voltak, tehát nagyjából egy fél évre fix állást jelentettek, addig a streamingszolgáltatók inkább 8-10-12 részt rendelnek be. Emellett a streamingplatformokra készült tartalmakból nem is kapnak annyi részesedést az írók, mint régen a csatornáktól, hiszen az újrajátszás nem úgy működik, mint egy tévéadónál. A streamingből érkező járulék jellemzően a töredéke a tévécsatornákra készült sorozatokénak.

Ezt próbálták meg kijavítani az első követelésükkel. Egyrészt a minimumbért akarták megemelni, másrészt egységesíteni szerették volna a részesedési rendszert. Egy másik fontos pont a miniszobákkal foglalkozott. Ezek a miniszobák nem sztenderdek, rengetegféleképp nézhetnek ki, de a lényege az, hogy stúdiók összegyűjtenek néhány írót, hogy álljanak elő egy forgatókönyvvel, de úgy, hogy nem garantált, hogy abból a forgatókönyvből bármi is készül. Ez a munka általában sokkal rövidebb, mint amennyit egy megvett forgatókönyvre szokás szánni, és általában a fizetés is rosszabb – ha pedig nem lesz belőle semmi, az írók későbbi részesedésre sem számíthatnak.

Mike Schur, a Good Place és a Városfejlesztési osztály alkotója szerint ez hosszú távon rombolja a szakmát. Amikor az Office-nál fiatal, kezdő író volt, egy helyen megtanult mindent: hogy kell jól forgatókönyvet írni, hogy kell azt újraírni, szerkeszteni, együtt dolgozni a színészekkel és azt, hogy kapcsolódik az írás és a díszlettervezés, a hangdizájn. A miniszobák miatt az írók gyakran csak 10 hetet dolgoznak egy forgatókönyvön, és később nem is vehetnek részt a folyamat további szakaszaiban.

A WGA azt is fontosnak tartja, hogy az új alapszerződés szerint a gyártók kötelesek legyenek fix számú írót felvenni egy adott sorozathoz, függetlenül attól, hogy szükség van-e rájuk, vagy nem. Ennek azért látják szükségét, mert a stúdiók sok esetben a lehető legkevesebb írót veszik fel, de mégis egy teljes írószoba minőségét és munkatempóját várják el tőlük.

A jövőre való tekintettel a mesterséges intelligenciára is kitértek. Javaslatukban azt kérték, hogy az AMPTP-tagok vállalják, hogy nem íratnak forgatókönyvet MI-vel, nem íratnak át kész forgatókönyvet MI-vel, nem használnak MI által írt szöveget alapanyagként, és nem használják a WGA-tagok szövegét MI tanítására.

Egységes döntés

Érdemes megjegyezni, hogy a szakszervezet tagjai szinte teljes mellszélességgel támogatják a sztrájkot. A WGA hat héten át tárgyalt az AMPTP-vel, de végig látszott, hogy nemigen jutnak majd közös nevezőre. Ezért a tagság április közepén szavazott, és több mint 9000-en, a szavazók 98 százaléka támogatta a sztrájkot. Ezek után a WGA vezetősége egyhangúlag döntött a munkabeszüntetés mellett.

Az AMPTP szerint a kedvezőtlen piaci helyzet miatt nem most van itt az idő az írók kompenzációjának rendezésére. A nagy csatornák nézettsége évek óta csökken, és a streamingszolgáltatók feliratkozóinak száma sem növekszik úgy, mint néhány évvel ezelőtt. Ezért is kísérleteznek például reklámokkal, de több nagy stúdió is (például a Disney, aminek van egy 45 milliárdos tartozása) nagy leépítésekkel próbálja meg kezelni a problémát. Mindez abból is látszik, hogy a WGA elemzése szerint a szórakoztatóipar az elmúlt években 30 milliárd dolláros bevétellel dolgozott, ám 2021-ben ez leesett 28 milliárdra. 2022 egy nehezebb év volt, de óriási zuhanás azért nem történt, hiszen a streaming-előfizetők száma továbbra is nő. Ezek a nagyvállalatok egyébként továbbra is jövedelmezőek, de nem olyan szinten, mint amit a Wall Street elvár tőlük. A Netflix egyik vezérigazgatója, Ted Sarandos például 2022-ben 50,3 millió dollárt keresett, 32 százalékkal többet, mint 2021-ben.

A WGA egy dokumentumban bemutatta a tárgyalások május 1-jei állását. Ebben látható, hogy a stúdiók sok esetben teljesen elzárkóztak a kompromisszumtól (például a fix számú írók vagy a streamingből érkező részesedések helyzetének javítása esetében), de az is, hogy egészen más százalékokban és összegekben gondolkoznak, mint az írók. A WGA szerint az ajánlataikkal az írók összesen évi 429 millió dollárral keresnének többet, míg az AMPTP ajánlata szerint 86 millióval. A WGA szerint a stúdiók a bevételük nagyjából 3 százalékától esnének el, ha mindent abban a formában fogadnának el, ahogy a szakszervezet kéri.

Hogy érint ez minket?

A sztrájk gyakorlatilag behúzza Hollywood és az amerikai sorozatipar kézifékjét. Ez több lépésben hat majd. A filmeket kevésbé fogja érinteni, mert azokhoz valószínűleg már hónapokkal, akár évekkel ezelőtt elkészült a forgatókönyv.

Az, hogy a sorozatokkal mi lesz, attól függ, hogy meddig tart a sztrájk. 2007-ben három hónapig nem dolgoztak a forgatókönyvírók, ami több sorozaton is látható volt – vagy azért, mert leállt a forgatás, vagy azért, mert jelentősen romlott a minősége, de volt, amit stúdiók el is kaszáltak. Az esti beszélgetős műsorok lesznek az első áldozatok, mint például a Saturday Night Live, vagy Seth Meyers, Steven Colbert, Jimmy Kimmel késő esti műsorai. A szappanoperák nagyjából egy hónap múlva használják el a már kész forgatókönyveket. 2007-ben a valóságshow-k jártak jól, valamint a külföldről érkező tartalmak (utóbbiban most a Netflix nagyon erős a koreai, spanyol, skandináv eredetű, de nemzetközileg is szupersikeres tartalmaival).

Az egészen biztos, hogy a sztrájk egyik nagy vesztese az ipar köré kiépült szolgáltatói szektor lesz. A mosodák, sofőrök, ruhatisztítók, ácsok, marketingesek – mindenki, akinek köze van a mozgóképes világhoz. A 2007-es sztrájk 100 napig tartott, és becslések szerint csak Kaliforniának 2,1 milliárd dollárjába került.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!