Matteo Salvini Magyarországgal közösen akadályozná, hogy szigorítsák az új autók környezetvédelmi előírásait
2023. május 17. – 18:35
A korábbiaknál szigorúbb és a villanyautókra is kiterjedő új környezetvédelmi norma, az Euro 7 2025-ben tervezett bevezetését akadályozná meg Matteo Salvini olasz környezetvédelmi miniszter, aki erről egy autókereskedőknek tartott szerdai, veronai konferencián beszélt, írja az Automotive News Europe.
A Liga nevű szélsőjobboldali párt elnöke szerint Olaszországnak, Franciaországgal, Csehországgal, Romániával, Portugáliával, Szlovákiával, Bulgáriával, Lengyelországgal és Magyarországgal együtt kellő súlya van ahhoz, hogy megakadályozza ezt a lépést, és mint hozzátette, a jelenleg blokkoló kisebbségnek nevezhető tömörülés szeretne többségbe kerülni.
Bár az Európai Bizottság szerint szükség van az Euro 7 norma bevezetésére, hogy ne ismétlődhessen meg a Volkswagen nevéhez köthető dízelbotrányhoz hasonló csalás. Az új környezetvédelmi előírások 2025-től forgalomba kerülő új személyautókra és kisteherautókra vonatkoznának, majd két évvel később kiterjesztenék a buszokra és nehézteherautókra is.
Az 1991-óta létező, néhány évente szigorított károsanyag-kibocsátási előírások legújabb változatának részletei számos érdekességet tartalmaznak. Mint korábbi cikkünkben olvashatták, a jelenlegi tervek szerint az Euro 7 normának megfelelő autók kilométerenként legfeljebb 4,5 milligramm szilárd részecskét bocsáthatnak ki az eddigi 5 helyett, a dízelek kilométerenkénti nitrogén-oxid-kibocsátása 80 helyett 60 milligramm lehet, a benzineseké nem változna, ugyanakkor a kétféle motortípus esetében azonos szinten, 500 mg/km-en kell tartani a szén-monoxid-kibocsátást.
Újdonság, hogy az Euro 7 szabványnak megfelelő autóknak 10 év vagy 200 ezer kilométer megtétele után is hozniuk kell az eredeti határértékeket, és vizsgálnák a villanyautók akkumulátorának tartósságát is. Ez utóbbi azt jelentené, hogy 5 év vagy 100 ezer kilométer után az újkori kapacitásuk legalább 80 százalékát várják el tőlük, nyolc év vagy 160 ezer kilométer múltán pedig 70 százalékos kapacitást.
Az autógyártók azért tiltakoznak az Euro 7 bevezetése ellen, mert szerintük aránytalanul nagy költséggel járna az előírásoknak megfelelő benzines és dízelmotoros autók kifejlesztése, miközben Európa autóipara eleve komoly terheket visel azok után, hogy 2035-től egyáltalán nem lehet majd új, belső égésű motorral szerelt személyautót árusítani, és ez alól az úgynevezett e-üzemanyagokra vonatkozó kitétel sem jelent komoly felmentést.