A világon először vezetne be e-jogosítványt az EU

2023. március 2. – 15:25

A világon először vezetne be e-jogosítványt az EU
Traffipax Hannoverben – Fotó: Ole Spata / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Az Európai Bizottság szerdán új közlekedési javaslatokat tett. A testület szerint a tervezett szabályok fokozzák a biztonságot, és segítenek elérni az EU célját, hogy 2050-re ne legyen haláleset az uniós utakon. A javaslatok jobban felkészítik a járművezetőket a kibocsátásmentes járművekre és az olyan városi utakra, ahol több kerékpár és kétkerekű jármű, illetve sok gyalogos közlekedik, és növelik az uniós országok együttműködését.

Az Európai Bizottság szerint a világon elsőként javasolja digitális vezetői engedély bevezetését, hogy egyszerűsítse a jogosítványok elismerését a tagállamok között. Így a vezetői engedély pótlása, megújítása és cseréje is egyszerűbbé válhat, mert minden eljárást el lehetne intézni online. A dokumentum mobiltelefonon vagy más digitális eszközön keresztül is hozzáférhető lenne. Egy átmeneti időszak után alapértelmezetten digitálisan adnák ki a jogosítványt, de ettől még maradhatna a mostani kártya.

A tagállami együttműködést is erősítenék többek között azzal, hogy a hatóságok hozzáférést biztosítsanak egymásnak a jogosítványok nyilvántartásához, mert ötből két esetben büntetés kifizetése nélkül megúszták az uniós sofőrök, ha egy másik EU-tagországban szabálytalankodtak. Ha valakit alkalmatlanná nyilvánítanának egy tagállamban a vezetésre, az az egész EU-ra vonatkozna. (Most nem érvényesíthető uniós szinten, ha valakit nem a hazájában tiltanak el a kormány mögül.) Cserébe egységesebbé tennék a büntetési felszólítások szabályait.

Mivel a fiatalok gyakrabban érintettek a halálos baleseteknél, a vizsga után legalább kétéves próbaidőt írnának elő a kezdő vezetőknek, akiknél mindenhol zéró toleranciát vezetnének be az ittas vezetésre. Az időseknél viszont emelnék a korhatárt az orvosi vizsgálatok fokozására, és az életkor helyett a konkrét orvosi problémákra összpontosítanának, amelyek befolyásolhatják a vezetést.

A változó közlekedési szokásokra, például az elektromos rollerek jelenlétére is jobban felkészítenék a vizsgázókat, akiknél értékelnék, mennyire értenek a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez és más automatizált technológiákhoz. A kezdőket arra is tanítanák, hogy a vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – hogyan befolyásolja a járművük károsanyag-kibocsátását. A „B” kategóriás járművek megengedett tömegét kiigazítják, mert az elektromos autók nehezebbek lehetnek az akkumulátorukkal.

A javaslatokról a tagállami minisztereknek és az Európai Parlamentnek kell döntenie rendes eljárással, így menet közben még módosulhatnak, de egyetlen kormány önmagában nem vétózhat. Ha elfogadják a szabályokat, az uniós országoknak is át kell ültetniük a nemzeti jogukba.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!