Hatalmas koronát rajzolt az égre az utolsó Boeing 747-es

2023. február 1. – 21:26

Hatalmas koronát rajzolt az égre az utolsó Boeing 747-es
A Boeing által gyártott utolsó 747-es repülőgép, egy 747-8F az Atlas Air színeiben 2023. február 1-jén a felszállás előtt a Washington állambeli Everettben – Fotó: Jason Redmond / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Hatalmas koronát és a 747-es számot rajzolta az égre az utolsó Jumbo Jet, ami kedden gördült ki a Boeing everetti gyárából. Az Ég Királynőjének is nevezett legendás típus gyártását 53 év után állították le végleg.

Az utolsó, sorszám szerint 1574. 747-es az Atlas Air légitársaság teherszállítója. Az N863GT lajstromjelű gép első útja a Boeing-gyár repülőteréről Cincinnatibe vezetett. Nem sokkal a felszállás után egy kis kitérőt tett Washington állam fölött, hogy méltó emléket állítson a 747-es típusnak.

Az utolsó Boeing 747-es repülőgép – Forrás: flightradar24.com
Az utolsó Boeing 747-es repülőgép – Forrás: flightradar24.com

A repülés történetében úttörőnek számító, négy hajtóműves, 68,5 méter hosszú 747-es első példánya 1969-ben gurult ki először a Seattle-től északra fekvő everetti gyártóbázisról. A 747-es megalkotása a tervezőasztaltól az első felszállásig kevesebb mint 28 hónapig tartott. Ötvenezer ember dolgozott a prototípuson, amelyet 16 hónap alatt építettek meg. Az első Jumbo a Pan Am légitársaság színeiben emelkedett a levegőbe 1970-ben, és New Yorkból Londonba repült – írt az MTI.

A Boeing a 747-es megépítésével forradalmasította a polgári repülést, lehetővé téve az addig elképzelhetetlennek számító, megszakítások nélküli interkontinentális utazást. Különlegességei közé tartozik, hogy kétszintes, és csaknem 500 utas szállítására képes. Használják áruszállításra, valamint az amerikai elnök gépe, az Air Force One szintén Jumbo Jet, és ezt a modellt használták a NASA űrsiklójának szállítására is.

A Boeing azután döntött a 747-es gyártásának leállításáról, hogy az elmúlt másfél évtizedben elterjedtek a hasonlóan széles géptörzsű, két hajtóművel felszerelt nagy hatótávolságú repülők, amelyek jóval gazdaságosabban üzemeltethetők, mint a négy hajtőműves Jumbo Jetek. Az Egyesült Államokban a Delta légitársaság volt az utolsó, amely Boeing 747-esekkel repült, de más légitársaságok, például a német Lufthansa továbbra is alkalmazza a típust.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!