Tízmilliárd dolláros per indulhat a McDonald's ellen Amerikában

2022. szeptember 21. – 12:02

frissítve

Tízmilliárd dolláros per indulhat a McDonald's ellen Amerikában
Fotó: Joe Raedle / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Byron Allen amerikai médiavállalkozó „faji sztereotípiákkal” és diszkriminációval vádolja a McDonald'sot azért, mert nem reklámoz afroamerikai tulajdonban lévő médiában, miközben a gyorséttermek vásárlóinak negyven százaléka fekete. A bíróság jóváhagyta a keresetet.

Jóváhagyott egy tízmilliárd dolláros keresetet egy amerikai bíró a McDonald’s gyorsétteremlánc ellen, amit a felperes „diszkriminatív hirdetések” miatt indított. Byron Allen afroamerikai médiavállalkozó – akihez az Entertainment Studios Networks, valamint a Weather Group tartozik –, egy 2021-ben indított perben azzal vádolja a gyorsétteremláncot, hogy szerződéseiben rasszista módon jár el, és törvényeket szeg meg azzal, hogy cégeit alkalmatlannak tartja hirdetési dollárjaira. Allen azt szeretné bizonyítani, hogy a McDonald's megsértette a szövetségi és kaliforniai polgárjogi törvényeket – írja a Reuters.

A McDonald’s ügyvédje, Loretta Lynch ugyanakkor azt mondja, hogy Allen panasza a „bevételről szól, nem pedig a bőrszínről”, és a bizonyítékok egyébként is azt mutatják, hogy nincs szó megkülönböztetésről.

Allen elmondása szerint cége „több tízmillió dollárnyi éves reklámbevételre tett szert a McDonald'stól”, amikor fehér tulajdonban volt. Azzal is vádolja a gyorsétteremláncot, hogy egy olyan „afroamerikai médiára” szakosodott reklámügynökséggel írt alá szerződéseket, amely lényegesen alacsonyabb költségvetéssel dolgozik, mint ami egyébként a piacra jellemző, így több tízmillió dolláros éves bevételtől fosztja meg vállalatait.

Lynch korábbi igazságügyi miniszter egy ügyvédi iroda partnereként képviseli a McDonald'sot. Ő azzal érvel, hogy a felperes alaptalan állításai figyelmen kívül hagyják „mind a McDonald's jogos üzleti okait, amiért nem fektettek be többet Allen csatornáiba, mind pedig a vállalat régóta fennálló üzleti kapcsolatait más sokszínű tulajdonú partnerrel”.

Allen úgy nyilatkozott, hogy az ügy voltaképp „az afroamerikai tulajdonban lévő vállalkozások gazdasági integrációjáról szól. A McDonald's milliárdokat vesz el az afroamerikai fogyasztóktól, és szinte semmit sem ad vissza.”

A felperes szerint a feketék a gyorséttermi ügyfelek 40 százalékát teszik ki, de a McDonald's 2019-ben 1,6 milliárd dolláros amerikai hirdetési költségvetésének mindössze 0,3 százalékát költötte afroamerikai tulajdonban lévő médiára. 2021 májusában a McDonald's ígéretet tett arra, hogy 2024-re 2-ről 5 százalékra növeli a fekete tulajdonú médiumokban az országos hirdetési kiadásokat.

Decemberben egy Los Angeles-i bíró azzal az indokkal utasította el a kerestet, hogy a vádak nem voltak kellően alátámasztva. Némi jogi huzavona után azonban ugyanez a bíró pénteken a gyorsétteremlánc kérését utasította el a per elutasítására, és ezzel zöld utat adott a felperesnek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!