Reuters: Az orosz légitársaságok repülőket szerelnek le, hogy a többi gépük működőképes maradjon

2022. augusztus 9. – 22:28

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az orosz légitársaságok, köztük az állami Aeroflot repülőgépeket szerelnek le, hogy olyan alkatrészekhez jussanak, amelyeket a nyugati szankciók miatt nem tudnak külföldről beszerezni – mondta négy iparági forrás a Reutersnek. A lépés összhangban van azzal a tanáccsal, amelyet az orosz kormány júniusban adott a légitársaságoknak, hogy egyes repülőgépeket alkatrésznek használjanak fel, hogy a többi repülőgépük legalább 2025-ig működőképes maradjon.

Az ügyet ismerő egyik, névtelenséget kérő forrás szerint legalább egy orosz gyártmányú Szuhoj Superjet 100-as és egy Airbus A350-es jelenleg is szétszerelés alatt áll. Mindkét gépet az Aeroflot üzemelteti. Egy másik, szintén névtelenséget kérő forrás azt mondta, hogy az Aeroflot néhány Boeing 737-esből és Airbus A320-asból is vettek ki felszereléseket és pótalkatrészeket. Az orosz gyártmányú Szuhoj Superjetek szintén nagymértékben függnek a külföldi alkatrészektől, és az egyik Superjetből már eltávolítottak egy hajtóművet, hogy egy másik Superjet tovább repülhessen – mondta a forrás.

A szankciók miatt kevesebb útvonalat repülő orosz légitársaságok azt jelentik, hogy vannak olyan használaton kívüli gépeik, amiket alkatrészként lehet felhasználni – mondta egy másik iparági forrás.

Az Aeroflot egyik Airbus A320-as gépe az amszterdami Schiphol reptéren 2022. január 5-én – Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto via AFP
Az Aeroflot egyik Airbus A320-as gépe az amszterdami Schiphol reptéren 2022. január 5-én – Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto via AFP

Az Oroszországgal szemben szankciókat nem alkalmazó országokból származó szállítások biztosítása valószínűleg nem segíti ki az orosz légitársaságokat, mivel az ázsiai és közel-keleti vállalatok attól tartanak, hogy a nyugati kormányok másodlagos szankciókat vethetnek ki rájuk – mondták források. „Minden egyes alkatrésznek saját egyedi száma van, és ha a dokumentumokban egy orosz légitársaság lesz a végső vevő, akkor senki sem hajlandó velük üzletelni, sem Kína, sem Dubai” – mondta az első forrás, hozzátéve, hogy minden alkatrészt a Boeing és az Airbus tudomására kell hozni, mielőtt a végfelhasználónak szállítanák.

Nyugati források szerint a szankciók hatályba lépésétől számított egy éven belül még a magasan képzett orosz mérnököknek is kihívást jelent majd a modern repülőgépek üzemben tartása. A repülőgépek újabb generációját, például az Airbus A320neo és A350, valamint a Boeing 737 MAX és 787 Dreamliner gépek olyan technológiával rendelkeznek, amelyet folyamatosan frissíteni kell.

Az Aeroflot flottájának közel 80 százaléka Boeingekből és Airbusokból áll. A legfrissebb adatok alapján 134 Boeing és 146 Airbus, valamint közel 80 Szuhoj Superjet 100-as gépük volt tavalyi év végén. A Flightradar24 oldal adatain alapuló Reuters-számítás szerint az Aeroflot mintegy 50 gépe – vagyis flottájának 15 százaléka – július vége óta nem szállt fel. Szintén a Flightradar24 adatai szerint az Aeroflot által üzemeltetett hét Airbus A350-esből három – köztük egy most alkatrészként használt gép – már három hónapja nem repült.

Az Aeroflot az idei második negyedévben 22 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt az egy évvel korábbihoz képest – derült ki a társaság adataiból –, miután a szankciók miatt nem repülhetnek a legtöbb nyugati célállomásra.

Kapcsolódó
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!