Még nyáron elfogadja az Európai Bizottság a műszaki szabályozást, ami az önvezető autókhoz kell
2022. július 6. – 13:57
frissítve
Szerdán lép hatályba az új általános járműbiztonsági rendelet, amely a közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi számos fejlett vezetéstámogató rendszer használatát, és megteremti a jogi keretet az automatizált és teljesen önvezető járművek EU-n belüli jóváhagyásához, írja sajtóközleményében az Európai Bizottság. A szabályozás célja, hogy megerősítsék az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét, és így 2038-ig várhatóan több mint 25 000 emberéletet mentenek majd meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni.
A rendelettel lehetőség nyílik arra is, hogy az Európai Bizottság teljes körűen kidolgozza az automatizált és hálózatba kapcsolt járművekre vonatkozó jogi keretrendszert, így a bizottság még idén nyáron elfogadja a teljesen önvezető járművek jóváhagyására vonatkozó műszaki szabályokat, aminek köszönhetően az EU úttörő szerepet fog játszani ezen a téren. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, kiberbiztonsági követelményeket is. Az Alapjárat ebben a cikkében foglalkozott az önvezető autókkal.
Az általános járműbiztonsági szabályok részeként új biztonsági elemeket vezetnek be a közlekedésen, a szabályokat szerdától kell alkalmazni az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre. Az új intézkedések egy részét 2029-ig kiterjesztik más típusú közúti járművekre is.
Ilyen biztonsági elem lesz az új autókban egyebek mellett:
- intelligens sebességszabályozó, tolatóradar, figyelmeztetés a sofőr fáradására, vészfékezés,
- sávtartó rendszeresek, automatizált fékezés,
- autóbuszoknál, teherautóknál: a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiák, figyelmeztetések a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközés megelőzésére, valamint abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek.
Az Európai Bizottság 2018-ban terjesztette elő a felülvizsgált általános járműbiztonsági rendeletet. Az új szabályok kidolgozására a járművek és a közlekedés biztonságának javítása érdekében volt szükség, ugyanis egyes tanulmányok szerint a balesetek 95 százaléka emberi hibára vezethető vissza. Az Európai Parlament és az uniós tagállamok 2019 novemberében fogadták el a rendeletet.