Salvadorban is Pegasusszal figyeltek meg oknyomozó újságírókat

2022. január 13. – 08:52

Salvadorban is Pegasusszal figyeltek meg oknyomozó újságírókat
Az NSO Group izraeli központja – Fotó: Ayaka Kudo / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A New York Times tudósítása szerint hónapokkal azután, hogy az Egyesült Államok kormánya feketelistára helyezte az újságírók megfigyelésére használt technológiát, most Salvadorban is kiderült egy súlyos ügy.

Az elmúlt év során a salvadori El Faro hírügynökség 22 riporterének és szerkesztőjének telefonján találtak kémprogramot. Salvador vezető hírügynöksége mindezt szerdán közölte, bejelentve, hogy több alkalmazottjuk telefonját feltörték a Pegasus kémprogrammal, amelyet a tavaly kirobbant botrány szerint több országban is emberi jogi aktivisták, újságírók és másként gondolkodók megfigyelésére használtak fel – írja a New York Times.

A leleplezésre alig néhány hónappal azután került sor, hogy az amerikai kormány feketelistára tette a Pegasust gyártó izraeli céget, az NSO-csoportot, hogy megkísérelje megfékezni a kémprogramok nagyrészt szabályozatlan globális piacát.

A Pegasus-ügyről készített cikkeinket itt találja meg.

Az El Faro alkalmazottainak telefonjait elemző két kiberbiztonsági csoport, a torontói egyetemen működő Munk School Citizen Lab és az Access Now szerint a kémprogramokat 22 riporter, szerkesztő és más alkalmazott telefonjára telepítették 2020 júliusa és 2021 novembere között – írta a Reuters.

Ez idő alatt az El Faro foglalkozott a salvadori kormány és az országot átszövő bűnözői csoportok kapcsolataival, illetve kormányzati korrupciós botrányokkal is.

A kormány tagadta, hogy bármilyen kapcsolata lenne a helyi bandákkal, ahogyan azt is, hogy a kémprogramot ő telepítette volna.

„A salvadori kormány semmilyen kapcsolatba nem hozható a Pegasusszal, és nem ügyfele az NSO-csoportnak”

– mondta Sofía Medina, Nayib Bukele salvadori elnök kommunikációs igazgatója.

Az NSO Group szóvivője sem árulta el, hogy biztosították-e a kémprogramot Salvador korábbi vagy jelenlegi kormányai számára.

Carlos Dada, az El Faro alapítója és igazgatója szerint ugyanakkor

„teljesen elfogadhatatlan újságírók után kémkedni, ez a forrásainkat és a családtagjainkat is veszélyezteti”.