Hazai pártok körmére is nézhet az Európai Bizottság a politikai reklámtevékenységről szóló új javaslatával
2021. november 25. – 13:26
„Nem engedhetjük, hogy a választások homályos és átláthatatlan módszerek közötti verseny színterei legyenek. Az állampolgároknak tudniuk kell, miért látnak egy reklámot, ki fizette azt, milyen célirányos kritériumokat alkalmaznak”
– közölte Brüsszelben Věra Jourová uniós biztos. Az Európai Bizottság a nyílt demokratikus vita védelmét célzó intézkedések részeként ugyanis javaslatot terjesztett elő csütörtökön a politikai reklámtevékenységek átláthatóságáról, megfogalmazása szerint azzal a céllal, hogy megerősítse a választások tisztaságát a tagállamokban, írja az MTI.
Jourová, az Európai Bizottság (EB) átláthatóságért és értékekért felelős tagjaként közölte: a javasolt szabályok előírnák, hogy minden politikai reklám esetében egyértelműen fel kell tüntetni, hogy politikai reklámról van szó, és például azt is, hogy ki és mennyit fizetett érte.
A javaslat szerint az Európai Unióban ezentúl minden eddiginél részletesebben tájékoztatni kellene a közvéleményt a reklámok célközönségének meghatározásáról. Az EB javasolta továbbá, hogy az unió emlékeztesse a tagállamokat az állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel rendelkező uniós állampolgárok európai és helyhatósági választásokon történő szavazati jogára.
Az uniós biztos kijelentette: a javaslat a politikai kampányok minden korábbinál nagyobb átláthatóságát biztosítja, és korlátozza a homályos, a hirdetés szempontjából fontos célközönség meghatározásának technikáit. Jourová szerint ugyanis a fizetett politikai reklámokat egyértelműen jelezni kell, közzé kell tenni a legfontosabb információkat, például a szponzor nevét.
Tilos lesz a különleges adatokat, például etnikai származást, vallási meggyőződést vagy szexuális irányultságot felhasználó vagy arra következtetni engedő célzás technikáinak alkalmazása. Egyértelműen fel kell tüntetni, hogy a reklámmal kit, milyen alapon vettek célba, és közzé kell tenni, hogy az egyének mely csoportjait célozták meg, milyen kritériumok alapján és milyen eszközökkel vagy módszerekkel.
A tagállamoknak pedig hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat kell elfogadniuk, például pénzbírság kiszabását kell kilátásba helyezniük a politikai reklámok átláthatóságára vonatkozó szabályok megsértése esetére
– közölte. Jourová tájékoztatása szerint az Európai Bizottság javaslatot tett az európai politikai pártok és alapítványok finanszírozására vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatára is. A rendelet aktualizálásának célja, hogy megkönnyítse az európai politikai pártoknak a nemzeti tagpártokkal történő és a határokon átnyúló kapcsolattartását, növelje az átláthatóságot, különösen a politikai reklámok és adományok tekintetében, csökkentse a túlzott adminisztratív terheket, és növelje az európai politikai pártok és alapítványok pénzügyi életképességét – közölte az uniós biztos.
Frissítés: a sajtótájékoztatón az Euronews tudósítója megkérdezte a bizottság átláthatóságért és értékekért felelős alelnökét, hogy szerinte tiszták és tisztességesek lehetnek-e a jövő évi magyarországi parlamenti választások. Vera Jourová a válaszában kiemelte, hogy már sokszor elmondta, hogy a tisztességes választásoknak több feltétele van, ezek nem csak Magyarországra érvényesek.
„A szabad és tisztességes választásnak több feltétele is van a tagállamokban. Ezek egyike a szólás szabadsága, illetve a szabad és sokszínű sajtó megléte. Természetesen Magyarország ügyében ez kérdéses, hiszen tudjuk, hogy sok aggályunk van a magyarországi sajtó helyzetét illetően”
– mondta Jourová, hozzátéve:
„Nagyon gondosan figyeljük majd a helyzetet Magyarországon a választások előtt anélkül, hogy a választás folyamatába beavatkoznánk”.