A belarusz hatóság letiltotta a legfontosabb független újság honlapját

2021. május 18. – 15:12

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A belarusz hatóságok kedden számos razziát követően blokkolták egy vezető független médium, a TUT.by honlapját.

A médium társalapítója, Kiril Volosin a Telegram-csatornán közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a portál oldalát letiltották. A honlap nem érhető el Oroszországból sem, írja az MTI. A helyi tájékoztatási minisztérium közleményében azt írta, hogy a főügyészség értesítése alapján korlátozta a hozzáférést a TUT.by internetes forráshoz.

Korábban a lap főszerkesztője, Marina Zolotova arról számolt be, hogy a pénzügyi hatóságok nyomozói házkutatást tartottak a szerkesztőségben, valamint újságíróik lakásán.

A belarusz Állami Ellenőrző Bizottság (KGK) pénzügyi vizsgálati osztálya, amely a múltban is célba vette az ellenzéket, megerősítette, hogy a TUT.by és a Hoster.by, egy online webhosting megoldásokat kínáló cég irodáiban tartott razziákat. Tájékoztatása szerint nagymértékű adó- és járulékcsalás bűntettének gyanúja miatt indítottak büntetőeljárást a TUT.by médiavállalat vezetői ellen.

A tavaly augusztus 9-én tartott elnökválasztás óta rendszeresek a hatodszor is hatalomra került Alekszandr Lukasenko elleni tömegtüntetések. Az ellenzék szerint a 66 éves Lukasenko választási csalással került ismét hatalomra. A választási eredményeket a nyugati hatalmak sem ismerték el.

A hatóságok az elmúlt hónapokban az ellenzék és az ország független médiája elleni elnyomó kampányt indítottak. A TUT.by az ország fő független médiuma, amely a tüntetésekről és az azt követő fellépésről széleskörűen tudósított szövegben és képekben.

A portál azt állítja, hogy naponta akár 20 millió egyéni látogatója is lehet. Több riporterét rövid elzárásra ítélték, mert illegális tüntetésekről tudósítva részt vettek az eseményeken. Márciusban Kacjarina Boriszevicset ítélték hat hónapra, miután kétségbe vonta azt a hivatalos közlést, hogy az egyik tüntető, aki életét veszítette, ittas volt. Legutóbb, hétfőn Ljubov Kasperovics kapott 15 napi elzárást.

Más médiumok is a hatóságok célkeresztjébe kerültek. A Belarusz Újságírók Szövetsége szerint éppen a múlt héten tartóztattak le és bántalmaztak két újságírót. Ők egy olyan ellenzéki peréről akartak tudósítani, akit megvertek a fogdában. Februárban Kacjarina Andrejeva és Darja Csulcova belarusz újságírókat, a lengyelországi székhelyű Belsat ellenzéki csatorna munkatársait két év börtönbüntetésre ítélték azzal a váddal, hogy a 2020-as tiltakozó mozgalomról tudósítva zavargásokat szítottak.

A legtöbb külföldi médiának dolgozó újságíró akkreditációját visszavonták, gyakorlatilag megakadályozva őket abban, hogy legálisan dolgozzanak, és megtiltották az Euronews európai televíziós csatorna sugárzását Belaruszban.