Hajók ezreit fenyegetheti baleset a zöldnek kikiáltott új üzemanyag miatt

Legfontosabb

2020. december 21. – 20:10

Hajók ezreit fenyegetheti baleset a zöldnek kikiáltott új üzemanyag miatt
A Wakashio nevű, zátonyra futott és a tengert olajjal beszennyező japán szállítóhajó Mauritius közelében – Fotó: IMO

Másolás

Vágólapra másolva

A globális tengeri szállítmányozási és olajipari szektort, illetve az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetét (IMO) is érintő ügyet tárt fel egy négy hónapja tartó oknyomozás, amelyről a Forbes számolt be háromrészes cikksorozatban. A lap szerint az ügy súlyosabb lehet, mint a 2015-ben kirobbant, Volkswagen-féle dízelbotrány, és hajók ezreit fenyegetheti baleset.

A nyomozás az MV Wakashio balesete után kezdődött. A japán szállítóhajó még július 25-én futott zátonyra Mauritius partjai közelében, majd augusztus közepén ketté is tört. Bár az üzemanyaga nagy részét sikerült még a törés előtt kiszivattyúzni, becslések szerint így is ezer tonna olaj juthatott a tengerbe, ami miatt a mauritiusi kormány vészhelyzetet is hirdetett.

Kevesebb kén, nagyobb balesetveszély?

Az ügy középpontjában egy új típusú, „nagyon alacsony kéntartalmú üzemanyag olaj”, azaz angol rövidítéssel VLSFO nevű hajóüzemanyag áll. Az ezt használó hajók a globális tengeri kereskedelem 90 százalékáért felelősek, vagy más megközelítésben, négyből három idei karácsonyi ajándék utazik az útja egy pontján olyan hajón, amelyet VLSFO hajt.

A tengeri szállítmányozást rengeteg kritika éri, mert az egyre komolyabb kihívást jelentő klímaváltozás közepette az egyik legnagyobb globális szennyezőnek számít, de nem tesznek valódi lépéseket a kibocsátáscsökkentés érdekében, például a 2015-ös párizsi klímaegyezményből is lényegében kimaradtak. Az IMO erre válaszul döntött az alacsony kéntartalmú kísérleti üzemanyag bevezetése mellett, a kritikusai szerint elterelve a figyelmet egy másik káros anyag, a szén-dioxid kibocsátásának problémájáról.

Az IMO idén január 1-től vezette be a VLSFO-t, a vizsgálat szerint anélkül, hogy a széles körű használatát kellően alapos tesztelés előzte volna meg. Míg 2019-ben még csak a hajók 3 százaléka használta, januárra ez az arány 70 százalékra ugrott.

A vizsgálat szerint azonban a VLSFO veszélyes üzemanyag.

Nemcsak azért, mert még növeli is a szén-dioxid-kibocsátást, hanem mert a jelek szerint súlyosan károsíthatja a környezet mellett a hajók hajtóművét is: megnövelte a leállások, tűzesetek és meghibásodások kockázatát. A veszélyességéről a Forbes külön cikkben számolt be, ahogy a lap szerint elhamarkodott bevezetésének körülményeiről is.

A problémát tovább tetőzi, hogy a VLSFO-hoz új típusú kenőolaj-keverékekre is szükség van a hajtóművekbe, így az elkapkodott bevezetés miatt az instabil üzemanyaggal gyakorlatilag menet közben kell kísérletezniük a mérnököknek, és a rossz kombinációk további balesetveszélyt jelenthetnek. A szabályozó szervek pedig emiatt nincsenek tisztában azzal, milyen keverékek kerülnek a hajtóművekbe, és azok megfelelnek-e a nemzetközi sztenderdeknek – olvasható a vizsgálat főbb megállapításait bemutató cikkben.

A világjárvány csak rontott a helyzeten

Minderre a Forbes szerint nem is feltétlenül derült volna fény, a problémák és az azok elkendőzésére tett kísérletek napvilágra kerüléséhez az is kellett, hogy a koronavírus-járvány még tovább fokozza a helyzetet.

Egyrészt a járvány komoly munkaerőhiányt idézett elő a szektorban. Gyakran nem volt lehetőség leváltani a hajók legénységét, mert a személyzet egészségügyi okokból nem hagyhatta el a fedélzetet, így arra kényszerültek, hogy szünet nélkül dolgozzanak tovább. Ez további nyomást és hibalehetőséget adott a műszaki problémákhoz, és tovább növelte a balesetek kockázatát – ami részben a Wakashio balesetéhez is vezethetett.

A járvány miatt bezuhant a légi közlekedés, a cégeken maradt nagy mennyiségű, nem túl sokáig tartogatható repülőgép-üzemanyag pedig gyakran a hajókban kötött ki, a VLSFO-val keverve. Ez csökkentette az üzemanyagárakat, de a VLSFO kémiai tulajdonságait is megváltoztatta, így még kiszámíthatatlanabbá tette a működését.

Tudhatták, hogy veszélyes

Az új típusú üzemanyag által okozott műszaki problémák a vizsgálat szerint olyan kiterjedtek, hogy világszerte legalább 3600 épp úton lévő hajó lehet kockázatnak kitéve.

A cikk szerint nemcsak az évi 150 milliárd dolláros hajóüzemanyag-ipar több nagy szereplője, de az IMO is tisztában volt a kockázatokkal, mégsem léptek, és független vizsgálat sem folyt a VLSFO gyors bevezetése előtt.

A Wakashio-baleset felderítését és a kármentést az olaj- és a szállítmányozási ipar igyekezett úgy kontrollálni, hogy a VLFSO-val kapcsolatos problémákra ne derüljön fény, például a független mintavételek akadályozásával.

A nyomozás megállapítása szerint a VLFSO-val kapcsolatos kockázatok, illetve az esetleges olajszennyezés nemcsak a hajók legénységére jelentenek közvetlen veszélyt, hanem a fő hajózási útvonalak mentén elhelyezkedő régiók lakóira is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!