Negyven méter mélyen, a tengerfenéken találták meg az INA horvát olajipari vállalat eltűnt adriai-tengeri fúrótornyát.
Az isztriai Pulától ötven kilométerre, északnyugatra elhelyezkedő gázplatformmal még szombaton szakadt meg minden kapcsolat. A rossz időjárási viszonyok miatt azonban csak a hét második felében tudták megközelíteni a helyszínt, ahol csak a fúrótorony hűlt helyére találtak. A hatalmas acélszerkezet keresésére robot-tengeralattjárókat indítottak – írta a Večernji list című horvát napilap alapján az MTI.
A tengeralattjárók a napokban sikerrel jártak, és megtalálták a fúrótornyot a tengerfenéken. Az 500 tonnás vaskonstrukció fejjel lefelé merült el a tengerben, miután a vihar félbetörte tartóoszlopát.
Az INA még kedden közölte, hogy a fúrótornyon nem tartózkodott személyzet, valamint aktiválódott a vészhelyzeti rendszer, amely elzárta a gázfúrótorony biztonsági szelepeit, így a balesetnek nincs a környezetre káros hatása.
Tvrtko Perković, az INA kutatási és termelési operatív igazgatója a lapnak elmondta: az előírások szerint kötelesek a vasszerkezetet kiemelni a tengerből. Ezt követően a fúrókutat újra üzembe helyezhetik, vagy ha úgy döntenek, hogy bezárják, le kell betonozniuk a fúrás helyét.
„Ennek nem lett volna szabad megtörténnie”
– mondta, hozzátéve, hogy óriási presztízsveszteség ez az INA-nak, de a tervező, a kivitelező és az üzembe helyező cégnek is.
A platformot a Rosetti olasz vállalat tervezte és a horvát Viktor Lenac hajógyár készítette el. A fúrótornyot szintén egy olasz cég, a Saipem helyezte üzembe 2001-ben. Az értéke akkor 12 millió dollár volt. Perkovic szerint azonban egy ilyen platform mai árakkal már 15 millió dollárba kerül. A szerkezetet 2020. december 1-jén ellenőrizték utoljára, erről jegyzőkönyv is készült az INA-ban, és akkor mindent rendben találtak.