Először repült újra a Boeing 737 MAX a 2018-19-es katasztrófák óta

2020. december 09. – 16:46

Másolás

Vágólapra másolva

Brazíliában tette meg az első útját egy Boeing 737 MAX azok után, hogy novemberben az amerikai légügyi hatóság újra megadta a típusnak a repülési engedélyt a 2018-ban és 2019-ben történt két légikatasztrófa utáni szükséges átalakítások elvégzése után.

A 88 százalékos telítettségű gép, amelyet a Gol fapados légitársaság üzemeltet, São Paulo és Porto Alegre között tette meg a nagy visszatérést jelentő utat szerdán.

Az AFP beszámolója szerint a Gol nem verte nagy dobra, hogy a 20 hónappal ezelőtti légibaleset után ez lesz az első útja utasokkal a típusnak, a gép utasai ugyanakkor úgy vélték, hogy ha újra levegőbe engedik, akkor már biztosan biztonságos.

A típus 20 hónapig kényszerült földre, miután 2018 októberében az indonéz Lion Air, 2019 márciusában pedig az etióp Ethiopian Airlines egy-egy Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe zuhant le röviddel a felszállás után. A katasztrófák kivizsgálása során kiderült, hogy a Boeing a repülő építése során eltitkolta, hogy Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS) épített bele – ez a rendszer automatikusan lenyomja a gép orrát, ha túl meredeken emelkedik, ugyanakkor egy könnyen meghibásodó dőlésszög-érzékelő kapcsolja be.

Az elsőként újra levegőbe emelkedő Boeing 737 MAX 8 – Fotó: Nelson Almeida / AFP

A Boeing célja a titkolózással az volt, hogy a gépet megvásárló légitársaságoknak így ne kelljen a pilótáikat drága szimulátoros továbbképzésre küldeniük.

A két balesetet az okozhatta, hogy a pilóták nem tudtak az MCAS-ról, illetve nem tudták időben kikapcsolni azt. A belesetek után a gép gyártását 2019 márciusában felfüggesztették, majd a vizsgálat során egy újabb szoftverhibára bukkantak, illetve kiderült az is, hogy gond van a farok irányítását ellátó huzalozásban.

A javítások 20 milliárd dollárjába kerültek a Boeingnek.

Legfrissebb híreinkért kattintson ide>>>