Több mint másfél milliárd forintból újítja meg vagonjai fékberendezéseit a Rail Cargo Hungaria

2020. december 08. – 08:32

Másolás

Vágólapra másolva

Több ezer vagonját alakítja át a Rail Cargo Hungaria (RCH) a következő napokban, ugyanis Nyugat-Európában csak úgynevezett suttogó fékekkel felszerelt járművel lehet nemzetközi fuvart bonyolítani a közeljövőben. 2025-ig pedig az egész unióban halkabbra cserélik a tehervagonok fékberendezéseit, írja a Magyar Nemzet.

Az Európai Unió előírta, hogy le kell cserélni a vagonok hagyományos fékberendezéseit kompozit fékbetétekkel működő, úgynevezett suttogó fékekre. A Rail Cargo Hungaria több mint másfél milliárdos beruházással újítja meg a vagonok fékberendezéseit. A 6300 kocsiból álló flottájukból eddig 1300 járművön végezték már el az átalakítást, további hétszáz teherkocsi beszerzésénél pedig a társaság eleve az új technológia alkalmazását követelte meg a beszállítótól. A fejlesztésnek köszönhetően a magyar árufuvarozó vállalat továbbra is teljesíthet minden fuvarfeladatot Németország irányába, ahol december 15-től kezdve más fékekkel felszerelt teherkocsikkal – meghatározott kivételektől eltekintve – már nem használható a vasúti pályán.

Az Európai Bizottság határozata szerint 2024 végétől a fő árufuvarozási útvonalakon kizárólag csendes vagonok haladhatnak át. A hangos szerelvények közlekedési tilalmát Svájcban már idén januárban bevezették, Németországban pedig december közepétől írják elő. Az RCH számára a fékrendszerek cseréje különösen fontos, mert forgalmuk nyolcvan százaléka nemzetközi fuvar. A korszerűsítés magas költségei miatt az RCH a tulajdonos osztrák ÖBB-vel összefogva pályázott az EU CEF (Európai hálózatfinanszírozási eszköz) támogatására, és együtt másfél millió euró hozzájárulást nyertek el. Az RCH ezt saját forrásból további 4,3 millió euróval egészíti ki, és 2023 végéig befejezi a féktuskók cseréjét.

Egy V63 mozdony a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2016. február 9-én – Fotó: Szigetváry Zsolt/MTI

Az új, úgynevezett csendes fékek esetében mintegy 10 dbA értékkel csökken a hangnyomás szintje, így a teherkocsik zaját már csak fele olyan hangosnak érzékelhetjük. A fejlesztéseknek köszönhetően Magyarországon is mérséklődik a közlekedés által okozott zajterhelés, a Budapesten áthaladó vasútvonalak közelében élő több tízezer ember komfortérzetét javíthatja mindez. Ugyanakkor a műanyag fékbetétek valamelyest növelhetik a légszennyezettséget. A párizsi RATP közlekedési szolgáltató már teszteli a Wabtec újfajta kompozit fékanyagait, amelyeket úgy terveztek, hogy csökkentsék a kibocsátott mikrorészecskék mennyiségét. A feladat most egy olyan új fékbetét kifejlesztése, ami szinte részecskekibocsátás nélküli, de megőrzi a teljesítményt, a tartósságot és a biztonságot a vasúti közlekedésben.

>>>A Telex legfrissebb híreit itt találja<<<