A reklámpiacon egyre nagyobb szegmens az influenszerhirdetés, vagyis amikor egy sokak által követett blogger vagy vlogger pénzért hitet tesz egy termék mellett.
„Mocskosul elegem van abból, hogy az influenszerek állandóan ingyensüteményeket kérnek tőlem” – fakadt ki először a blogján, majd a BBC-nek is Reshmi Bennett londoni cukrász.
(Ide kattintva olvashatók a legfrissebb cikkeink.)
Hát, ha akarsz, adjál ingyensüteményeket, ha nem akarsz, ne adjál – gondolhatnánk a témáról sommásan, de a BBC tényleg elmélyedt a témában.
Vita lett belőle
Miért nem akarnak az emberek fizetni a péksüteményért? – tette fel a költői kérdést Reshmi Bennett, az Anges de Sucre (cukorangyalok) elnevezésű pékség és cukrászda vezetője, és mint a cikkből kiderül, ezzel komoly vihart kavart az interneten (cikkünkkel most a vita talán eljut Magyarországra is).
„Azért írtam ezt a blogbejegyzést az Instagramon, mert rosszul vagyok attól, hogy az influenszerek folyamatosan ingyensüteményt kérnek. A világjárvány kirobbanása óta a helyzet csak súlyosbodott, és ez rettentően felidegesített” – mesélte el a cukrász, hogy miként kapott dührohamot a bevarrt zsebű véleményvezérektől.
Nem érezte a hatást
A felháborodott cukrászt azt tapasztalta, hogy hiába ígérték neki az influenszerek, hogy amikor a videóikban „influenszerkednek”, vagyis olyan gusztusosan majszolják el a süteményeket, azzal fellendítik az üzletét, ez nem jött be.
„Soha nem volt olyan vevőnk, aki utalt volna rá, hogy látta a tortáinkat valamelyik influenszer blogjában vagy vlogjában” – mondta a felpaprikázott cukrász, igaz, talán nem hallott arról a reklámpiaci bon mot-ról, hogy a reklámkiadások fele mindig kidobott pénz, csak az a baj, hogy azt nem lehet soha tudni, hogy melyik fele.
A BBC azért olyan sikeres influenszereket is megszólaltatott, akik nemhogy ingyensütit kapnak, de egy-egy termék (főleg kozmetikai cikkek) megemlítéséért 80-250 ezer forintos díjakat is szedhetnek.
A Forbes hatalmas növekedést jósol az influenszerek piacán, 2022-re akár 11 milliárd fontot is elérhet ez a szegmens.
Van az a pénz, amiért izzad a hónaljam
A BBC által megtalált egyik reklámpiaci szakember például hisz ebben a célzott reklámban, hiszen aki követ egy influenszert, az valószínűleg jobban meggyőzhető a véleményvezére által, mint ha csak lát egy óriásplakátot az út szélén.
Igaz, a sztárok nem is kunyerálnak, Aisha Shaban sztárinfluenszer például elmondta: „Soha nem kérek cégektől ingyenes ajándékokat, mert az tiszteletlenség. Ha viszont bárki együttműködési szándékkal fordul hozzám, akkor szívesen hirdetem őket.”
Maga a bevezetőben említett cukrász azonban hajthatatlan. Ahogy ő mondja: „Imádom az influenszereket, örömmel látom őket a boltomban, de csak akkor, ha fizetnek, az ingyensütizésnek egyszer és mindenkorra vége.”