A háziorvosok tesztelőpontokra is irányíthatnák a pácienseket, de ott sincs mindig időpont, és nehézkes az adminisztráció

2021. november 25. – 04:47

A háziorvosok tesztelőpontokra is irányíthatnák a pácienseket, de ott sincs mindig időpont, és nehézkes az adminisztráció
Az Országos Mentőszolgálat munkatársa az OMSZ Pók utcai szűrőbuszánál Óbudán 2020. november 13-án – Fotó: Mónus Márton/MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Egyre több a fertőzött, és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) egyre nehezebben bírja a teszteléseket. Nem tudnak mindig házhoz menni, de az országban 70 mintavételi pontot is működtetnek. Ezekbe is a háziorvosoknak kell időpontot foglalni, de budapesti orvosok tapasztalatai szerint a rendszer vagy nem működik jól, vagy nincsenek elérhető időpontok, ráadásul az ezzel járó adminisztráció bonyolult, és újabb terhet jelent számukra. Az OMSZ a Telexnek azt írta: az időpontfoglaló rendszer mindenhol zavartalanul működik, így Budapesten is.

Szerdán 12 637 fertőzöttet regisztráltak Magyarországon, ilyen sok napi fertőzött még a harmadik hullám csúcsán sem volt. Ahol ilyen sok fertőzött van, ott egyre több tesztre is van szükség: a naponta elvégzett mintavételek száma is a csúcson van. (Más kérdés, hogy az adatok szerint a jelenleginél sokkal több tesztet kellene végezni ahhoz, hogy a potenciális fertőzötteket megtalálják.)

A háziorvosok által kért teszteléseket továbbra is az Országos Mentőszolgálat végzi, amely érthető okokból egyre nehezebben bír el a megnövekedett feladattal. Budapesti háziorvosok a Telexnek azt mondták: jelenleg négy-öt nap vagy még annál is több idő telik el, amíg a mentősök ki tudnak menni egy-egy betegük lakására tesztelni. Ezután újabb napok telnek el, amíg az eredmény elkészül, és az felkerül az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT).

Az Országos Mentőszolgálat ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt válaszolta:

"igyekszünk minden tünetes beteghez a lehető leghamarabb elérni, de fontos tudni, hogy a járványügyi mintavétel nem sürgősségi beavatkozás."

Az egyik Telexnek nyilatkozó háziorvos szerint azonban ez a késlekedés járványügyi szempontból is káros lehet. "Az enyhe tüneteket mutató pácienseim így hosszabb ideig nem tudják, hogy csak náthával küzdenek, valamilyen vírusos fertőzést kaptak vagy covidosok-e. Sokan közülük így az eredmény megérkezéséig még boltba mennek, tömegközlekedést használnak, ismerősökkel találkoznak, azaz potenciálisan megfertőzhetnek másokat".

Azt talán kevesen tudják, hogy a mentőszolgálat nem csak háznál végez teszteléseket. Ahogy a járvány korábbi szakaszában, az országban most is 70, úgynevezett stabil mintavételi pontot is működtetnek. Elvileg ide is a háziorvosok irányíthatják a Covid-gyanús betegeket.

A fővárosi kormányhivatal Népegészségügyi Főosztálya október közepén külön levélben hívta fel a háziorvosok figyelmét arra, hogy több páciens arra panaszkodott: a statikus mintavételi pontokon történő mintavételezés lehetőségéről a háziorvosuk nem adott tájékoztatást." A levél szerint "az OMSZ véges kapacitására hivatkozva kéri, hogy amennyiben a lehetőségek biztosítottak, a háziorvosok a statikus mintavételi lehetőségről a pácienseket a vizsgálatkéréskor szíveskedjenek tájékoztatni."

A Telex által megkérdezett budapesti háziorvosok egybehangzó véleménye szerint azonban ez a rendszer vagy nagyon akadozik, vagy nem működik. Egy háziorvos azt mondta: ő többször is megpróbálkozott már ezzel, a rendszer azonban hibajelzéseket adott, ami után nem tudta, hogy a kérését befogadta-e. „Kíváncsiságból megpróbáltam Salgótarjánba foglalni időpontot, de oda se lehetett” – mondta az orvos.

Egy másik budapesti háziorvos azt tapasztalta, hogy nyáron, amikor kevés fertőzött volt, egy darabig még lehetett használni ezt a rendszert, most azonban minden időpont foglalt, így már nem próbálkozik ezzel a lehetőséggel. Egy másik kollégája azt mondta: ha ritkán van is szabad időpont 2-3 napon belül, az is inkább csak Budapest környékén, ahova a páciensei nem biztos, hogy el tudnak menni. Amúgy sem igazán praktikus megoldás ez, mert ha a háziorvos tudna is időpontot foglalni a tesztelésre, ezt csak úgy tudja megtenni, ha közben vonalban van a betege, és meg tudja mondani, hogy a szabad időpontra el tud-e jutni egyáltalán. “Miért nem a páciensnek kell foglalnia magának ezeket az időpontokat? Sokkal egyszerűbb lenne az egész” – jegyezte meg az egyik családorvos.

A mintavételi pontra való időpontfoglalás ismét egy újabb nehézség az amúgy is leterhelt háziorvosoknak. Az adminisztráció amúgy is teljesen széttagolt, mivel nem egy felületen zajlanak a különböző jelentések. A háziorvosoknak külön elektronikus felületeken kell jelenteniük a fertőzésgyanús eseteket, külön kell kérniük a tesztelést, külön – ha lehetne – a mintavételi pontra küldést, ha pedig valakinek a tesztje negatív, azt ki kell jelenteni a rendszerből. Eközben a legtöbb esetben újra és újra be kell írniuk a betegek adatait. „Miért kell mindig minden felületre újra és újra beírnunk a páciensünk nevét, taj-számát, "feltalálási helyét", nemét, ami minden esetben 5-6 percet vesz el (néha ezt egy nap 10-20 esetben kell elvégezni). Vajon miért nem képes a rendszer a taj-szám alapján a páciens alapvető adatait azonosítani és automatikusan kitölteni az adatlapokat, és egy helyen kezelni ezeket a nyilvántartásokat?” – tette fel a jogos kérdést az egyik orvos.

Egyébként a teszteléssel erősen leterhelt Országos Mentőszolgálat is úgy próbál könnyíteni a helyzetén, hogy a tesztelésre kijelölt betegeket maguk hívják fel, és megkérdezik: el tudnának-e menni valamelyik kijelölt tesztelő állomásra. Na de ki vigye ilyenkor a beteget? Egy családtag autóval, aki szintén kockáztatja, hogy megfertőződik? Vagy üljön be a beteg egy taxiba, és fertőzze meg a taxist? Vagy szálljon tömegközlekedésre, megfertőzve másokat, esetleg maga menjen gyalog úgy, hogy éppen alig van jártányi ereje?

Az Országos Mentőszolgálat a Telex kérdésére azt írta: "az időpontfoglaló rendszer mindenhol zavartalanul működik, így Budapesten is. A háziorvos által megrendelt mintavétel kapcsán mindig előzetes telefonos egyeztetés történik. Az érvényes eljárásrend szerint lehetőség van felkeresni egyeztetett időpontban statikus mintavételi pontot, ahová az aktuális járványügyi szabályok és szempontok betartásával javasolt eljutni."

A fővárosban és környékén négy stabil mintavételi pont van:

  • 1134 Budapest, Dévai u. 15/a. 9-20
    Minden nap 9:00 és 20:00 óra közötti időszakban
    (Amennyiben a mintavételi kérések száma alacsony, hétvégenként 9:00 és 17:00 óra között)
  • 1097 Budapest, Határ út 50/a. (Magyar Máltai Szeretetszolgálat)
    Hétfőtől-péntekig 9:00 és 17:00 óra közötti időszakban
    (Amennyiben szükséges, hétvégéken is)
  • 1212 Budapest, Deák tér, Piac téri parkoló (Busz)
    Keddtől-péntekig 9:00 és 17:00 óra közötti időszakban
  • 2030 Érd, Sárd u. 20. (Mentőállomás)
    Keddtől-péntekig 10:00 és 16:00 óra közötti időszakban

Frissítés 1: Cikkünk megjelenése után írt egy olvasónk, aki önkénteskedik egy budapesti tesztelőponton. Levele szerint a fenti állomások mellett újak is nyíltak Ferihegy 1-en, a Papp László Sportarénál, a Kútvölgyi kórháznál. Olvasónk állítása szerint általában 1-2 napon belül tud foglalni a háziorvos ezekre a helyekre, amelyekre gyorsabban eljut a páciens, mintha arra várna, hogy a túlterhelt mentőszolgálat házhoz megy. A tesztelés gyors, mivel időpontra érkeznek a betegek, folyamatosan ellátják őket, nem kell hosszan várniuk. A pontokon autós és gyalogos tesztelés is van. Aki kocsival megy, annak a gyorstesztjét úgy végzik el, hogy ki se kell szállni az autóból. A PCR-teszt eredménye másnapra van meg, amit a rendszerben lát a háziorvos is.

Frissítés 2: Egy másik olvasónk azt írta: kedden volt a Papp László Sportarénában levő tesztelési ponton. 10:56-ra ment a háziorvos által foglalt időpontra, mégsem volt benne a rendszerben. A háziorvos új időpontot foglalt, és egy óra várakozás után megcsinálták a gyorstesztet, ami 15 perc után negatív eredményt mutatott. Utána jött a PCR teszt. Az EESZT-be a negatív gyorsteszt csütörtök reggel került fel, a PCR teszt eredménye még nincs meg. “A helyszínen kedvesek voltak és segítőkészek mégis úgy érzem, hogy a rendszer hibás és túlterhelt” – írta olvasónk.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!