Újabb részletek a vagyonadóról: az érintettek az adó öt százalékát közcélokra is felajánlhatják
Részleteket közölt a vagyonadóról szombaton Kármán András. A pénzügyminiszter posztjából összeszedtük a legfontosabb állításokat:
- Vagyonadót azok fizetnek majd, akik egymilliárd forint fölötti nettó vagyonnal rendelkeznek – bankszámlákon, ingatlanban, ingóságokban, céges vagyonban, pénzügyi alapokban vagy akár bizalmi vagyonkezelésben,
- az adó kulcsa a tervek szerint az 1 és 100 milliárd forint közötti vagyonok esetében 1 százalék, a 100 milliárd forint fölötti vagyonoknál pedig a 100 milliárd forint feletti részre vonatkozóan 1,5 százalék lesz.
- mindezt önbevallásos alapon kell majd teljesíteni,
- a vagyonokat nem lehet majd házastárs vagy kiskorú gyermek nevére íratással elrejteni,
- házastársak esetében a családi vagyonjogi szabályokat figyelembe véve, például házassági szerződés alapján történhet a fizetési kötelezettség megállapítása
- a pár tagjai választhatnak is, hogy a vagyon nyilvántartás szerinti tulajdonosa fizeti be az adót, vagy fele-fele arányban megosztják egymás közt a terhet,
- a kiskorúak vagyona a szülői felügyeletet gyakorló szülőéhez sorolódik, kivéve, ha saját keresetről vagy örökölt vagyonról van szó,
- a NAV online kalkulátort készít, és külön kalkulátort tesz elérhetővé azon ingatlanok árának megbecsüléséhez is, amelyeket nem adtak-vettek az elmúlt évtizedben,
- ahol történt adásvétel, a tranzakciótól számított egy éven belül a tranzakciós érték felhasználásával, azt követően pedig annak az értéknek az indexálásával történhet meg az érték megállapítása,
- az érintett belföldi adózóknak a magyar és a külföldi vagyonuk után egyaránt keletkezik adófizetési kötelezettségük, figyelemmel a nemzetközi egyezmények rendelkezéseire is,
- a külföldiek a magyarországi ingatlan- és társasági részesedésük után fizetik be a vagyonadót,
- a cégértékelések során alapvetően a beszámolókból és a cégek által biztosított további adatokból kell kiindulni.
„Miután a vagyonadót a társadalmi felelősségvállalás eszközének tekintjük, egy speciális megoldást is létrehozunk hozzá.
Az adózók a vagyonadójuk 5 százalékát közcélokra felajánlhatják,
hiszen a lényeg, hogy a forintok a magyar emberek javára hasznosuljanak. Első alkalommal 2027. augusztus 31-ig, az idei év végi állapotot figyelembe véve kell teljesíteni az adófizetést” – írta a miniszter.