16 éve nem látott szintre zuhant a német autógyárak üzemi eredménye

76 százalékkal zuhant be a Volkswagen, a BMW és a Mercedes üzemi eredménye 2025 júliusa és szeptembere között, de az értékesítésük és árbevételük összességében nagyrészt stabil maradt – írja az MTI az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfői elemzésére hivatkozva. Az elemzés szerint a vizsgált időszakban a német autógyártók a pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek.

Az üzemi eredmény egy vállalat egy adott időszakban elért teljesítményét mutatja meg, függetlenül a finanszírozási szerkezetétől és az adófizetési kötelezettségeitől. A három cég a július és szeptember közötti időszakban együtt alig több mint 1,7 milliárd eurót ért el, ami a legalacsonyabb szint 2009 harmadik negyedéve óta.

Az elemzés szerint egyetlen más jelentős autógyártó ország sem teljesített olyan gyengén árbevétel- és nyereségnövekedés szempontjából, mint Németország, de a jövedelmezőségi válság nem csak a német autóipart, hanem az egész globális piacot érinti. A világ 19 legnagyobb autógyártójának bevétele a harmadik negyedévben enyhén, mintegy 531 milliárd euróra nőtt, míg az EBIT (Earnings Before Interest and Taxes, magyarul: kamat és adófizetés előtti jövedelem) 37 százalékkal, körülbelül 18,9 milliárd euróra esett vissza. Ez a legalacsonyabb érték 2018 óta.

Az EY autóipari szakértője, Constantin Gall szerint „a globális autóipar mély válságban van, jelenleg azonban különösen a német autógyártók szenvednek”. Gall az okok között említette a prémiumszegmens általános gyengeségét, az amerikai vámintézkedéseket, a kedvezőtlen árfolyamhatásokat, az elektromos autókba irányuló, de eddig meg nem térülő beruházásokat, valamint a vállalati átalakítások magas költségeit.

Az elemzés szerint a negatív tényezők „katasztrofális egybeesése” különösen a világ legnagyobb autópiacán, Kínában volt érezhető a német gyártók számára, eladásaik ott a harmadik negyedévben 9 százalékkal csökkentek. A kínai piac aránya a globális eladásokban a 2020-as 39 százalékról 29 százalékra csökkent. Gall szerint Kínában nagyon erős a verseny, a gazdasági lassulás miatt kevesebb prémiumautót adnak el, miközben az elektromos autók eladásai gyorsan nőnek, de a kínai márkák javára.

A harmadik negyedévben a legnyereségesebb autógyártó a japán Suzuki volt 9,2 százalékos üzemi eredménykulccsal, ezt követte a BMW 7,0, illetve a Toyota 6,8 százalékkal. Az elemzésbe bevont autógyártó vállalatok átlagos marzsa 3,9 százalékra csökkent, ami legalább tíz éve a legalacsonyabb szint, és 2023 óta nagyjából a felére esett vissza.

A napokban az Európai Unióban is napirendre került a már szebb napokat látott német autóipar támogatása, a korábbi tervekhez képest mégsem tiltják be teljesen 2035-től az új benzines autók forgalmazását az EU-ban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!