Palkovics kuratóriumi tagként vezetheti a zalaegerszegi tesztpályát, úgy érzi, szükség van a szakértelmére
Az átlagnál jobban elboldogulna a kutató és fejlesztő hely irányításával – mondta Palkovics László a Hvg360-nak adott interjújában azzal a zalaegerszegi tesztpályával kapcsolatban, amelyben – miután egy új alapítványhoz kerül – ő is vezető pozíciót kaphat a kuratóriumban. A volt kulturális és innovációs miniszter jelenleg kormánybiztosként felel a mesterséges intelligencia fejlesztéséért, és reméli, hogy a ZalaZone kutatás-fejlesztési központot is vezetheti szülővárosában.
Május végén nyújtotta be Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a parlamentnek azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé tenné, hogy a győri Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonából kikerülve egy új alapítványhoz kerüljön a több tízmilliárdot érő Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ), amelyhez a ZalaZone tesztpálya is tartozik. A győri alapítvány éléről az „Európai Unió kifogásai miatt” mondott le, mondta Palkovics, de szerinte ez felesleges volt, mert nem segített az unió hozzáállásán.
A héten már szavazhat a parlament az új közérdekű vagyonkezelő, a Zalazone Alapítvány létrehozásáról, amelyet ez után jegyeznek majd be, várhatóan augusztus végére jöhet létre. Palkovics most az APZ ügyvezetője, és ha nem áll fenn összeférhetetlenség, akkor az új alapítványban kuratóriumi tag lehet. „Elég sok funkcióval tudok működni a világban. Ez az ügy azért fontos, mert magának a ZalaZone-nak a működtetése szakértelmet igényel” – fogalmazott, Palkovics, „valószínűleg az átlagnál jobban elboldogulok a tesztpálya, mint kutató és fejlesztő hely irányításával” – mondta.
Az uniós forrásokhoz való hozzáférés a kutatás-fejlesztés területén is kihívás, Palkovics azonban a ZalaZone számára lát esélyt erre, mivel létezik hasonló példa Azt mondta, a szegedi ELI-ALPS Lézeres Kutatóintézet is hozzáfér uniós forrásokhoz, annak ellenére, hogy a város alapítványi formában működő egyetemével szorosan együttműködik, hasonlót szeretnének ők is.
„Eddig azért volt az üzemeltetés egy egyetemi alapítvány alatt, mert a hangsúly a közösségi használaton, a kutatáson volt, de fontos az üzleti hasznosítás is.” Egy új nagy sebességű oválpálya egyébként május közepén készült el a helyszínen, de az autógyártók már előtte is jöhettek tesztelni más pályákon, összesen jelenleg több mint 50 cég használja rendszeresen a pályát. Az APZ eddig nem volt nyereséges, Palkovics szerint egy ilyen pálya 8-10 év után termelhet profitot.