Magyarország, Szlovákia és Svédország veszítheti a legtöbbet, ha az Egyesült Államok vámokat vet ki az európai autókra
2025. április 15. – 10:12
frissítve
A nagyon gyenge, 1,7 százalékos 2024-es növekedés után idénre is csak 1,5 százalékos bővülést várnak az Allianz Trade szakértői az európai újautó-eladásokban – írják sajtóközleményükben. Ez nagyon rossz hír azoknak az országoknak, amelyek nagyobb mértékben specializálódtak az autók gyártására, például Magyarországnak. Európában komoly autógyártási túlkapacitások vannak, a gyártók jóval több autót tudnának előállítani, mint amennyit a vevők megvesznek.
Az Egyesült Államok által kivetett, illetve potenciálisan szigorított vámok is komoly károkat okozhatnak majd az európai autógyártóknak, mert az európai autógyártás szorosan kapcsolódik az észak-amerikai kontinenshez. Az USA az EU autóiparának második legnagyobb exportpiaca, amely a teljes exportérték mintegy ötödét teszi ki (2023-ban 60 milliárd USD, a gépkocsik volumenét tekintve 12 százalék). Ennek eredményeképpen az USA és Európa közötti esetleges kereskedelmi feszültségek az iparág valamennyi tagja számára súlyos vérveszteséget okozhatnak – írja a közlemény.
Első pillantásra úgy tűnik, hogy nominális értékben Németországot fenyegeti leginkább a potenciálisan szigorodó kereskedelmi keretrendszer, de ha az európai feldolgozóipar által országos szinten megtermelt teljes hozzáadott értékhez viszonyítva súlyozzuk az USA-val szembeni gépjármű-kereskedelmi kitettséget, akkor Svédországban, Szlovákiában és Magyarországon nagyobb érzékenységet tapasztalunk – hívta fel a figyelmet Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója.
Az európai autógyártók ráadásul erősen integrálódtak az észak-amerikai ellátási láncokba, az alkatrészeket és komponenseket Mexikóból és Kanadából is beszerzik. Emiatt az európai autóipar különösen érzékeny az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó közötti geopolitikai dinamikára.
Bujdosó Tünde szerint a magyar autóipar számára a legfőbb kockázat a gazdasági függőség Németországtól: bármilyen ottani gazdasági lassulás közvetlenül érinti a magyar exportot, ami a magyarországi termelés csökkenéséhez vezet. Nem véletlen ezért, hogy az elmúlt hónapokban a németországi kereslet csökkenése a járműgyártás jelentős visszaesését eredményezte.
Ugyanakkor az Allianz Trade kockázatkezelési igazgatója szerint a magasabb költségszerkezettel működő országokban a vámháború miatti esetleges elbocsátások és kapacitás csökkentések egyfajta lehetőséget is teremtenek Magyarországnak, ahol az alacsonyabb költségszerkezet versenyelőnyt jelent.