Mészáros Lőrinc cége több mint 3,5 milliárdért tervezhet a GYSEV-nek
2025. február 26. – 14:53

Megkezdődik a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván vasúti korridor korszerűsítésének előkészítése – tudatta a GYSEV Zrt. Az úgynevezett Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó magyarországi szakaszának megvalósíthatósági tanulmányára és tervezésére kiírt közbeszerzést a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft. nyerte. Mészáros Lőrinc cége ezzel 3,5 milliárdos feladathoz jutott, az összeg 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza.
A GYSEV Zrt. és a Kontúr Csoport Kft. 2025 januárjában írta alá a tanulmánykészítésre és tervezésre vonatkozó szerződést, így elkezdődhettek a projekt előkészítési munkálatai. Nem a Kontúr Csoport volt az egyetlen ajánlattevő, az Európai Unió közbeszerzési portálja (TED) azt írja, három cég is pályázott a feladatra, de az ajánlatkérő a Kontúr Csoportot választotta.
A Kontúr Csoport 4 százalékban Mészáros Lőrincé, 96 százalékban a V-Híd Kft.-é, utóbbinak pedig a 74 százalékban Mészáros tulajdonában álló V-Híd Zrt. a tulajdonosa. Legutóbbi, 2023-ra vonatkozó éves jelentése alapján a cégnek abban az évben több mint 11,66 milliárd forintos árbevétele és 2,2 milliárd forintos adózott eredménye volt.
A Borostyán névre keresztelt vasúti folyosó (hivatalos nevén Amber Rail Freight Corridor – RFC 11) egy kiemelt nemzetközi árufuvarozási vonal, amely Közép- és Kelet-Európát köti össze, és fontos szerepet játszik a nemzetközi áruszállításban. Ennek lesz a magyar szakasza a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván vonal. Ezt fogják készülő tervek alapján az Európai Unió Transzeurópai Közlekedési Hálózatába (TEN-T) integrálni. A TEN-T célja, hogy összekapcsolja Európa országait modern, hatékony és fenntartható közlekedési infrastruktúrával.
A Borostyán jelentősége a jövő üzleteiben rejlik
Hegyeshalomnál kapcsolódik a magyar szakasz az osztrák vasúthálózattal, itt lesz az egyik fő belépési pont Magyarországra a nyugat-európai áruszállításban. Csorna az a jelentős vasúti csomópont, ahol a Győr felől érkező vonalak találkoznak, és lehetőség van a Sopron irányába történő továbbhaladásra. Porpácnál ágazik el a vasút Szombathely felé, és ez a szakasz kulcsfontosságú a korridor zökkenőmentes működéséhez, hiszen Szombathely Nyugat-Magyarország egyik legfontosabb vasúti központja. Zalaszentiván stratégiai csomópont, itt kötik össze a Borostyánt a déli irányban futó vonalakkal, például Horvátország felé.
A Borostyán feladata az is, hogy erősítse a közlekedési kapcsolatokat Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Szlovénia között. Észak–Dél irányban áruszállítási lehetőséget biztosít, és eléri a lengyel kikötőket, valamint a szlovén tengeri kikötőt, Kopert is. A fejlesztés lehetőséget biztosít arra is, hogy a tehervonatok gyorsabban és hatékonyabban jussanak el a tengeri kikötőkhöz és az ipari központokhoz.
Az elmúlt években már több fejlesztés történt a magyar szakaszon, például a Szombathely–Zalaszentiván vonalon villamosítást és korszerűsítést hajtottak végre, de az egész folyosón lehetővé kell tenni a vonatok sebességének és kapacitásának növelését. Ma még vannak szakaszok, ahol a pálya állapota, a sebességkorlátozások vagy a kapacitás szűkössége akadályozza a hatékony áruszállítást.
740 méter hosszú teherszállítók
A közbeszerzést megnyerő Kontúr Csoportnak megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie költség–haszon elemzéssel, a Hegyeshalom–Szombathely szakasz fejlesztésére tanulmánytervi szintű terveket készít, a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal korszerűsítéséhez pedig engedélyezési terveket. Szükségük lesz környezeti hatásvizsgálatokra, és mivel a vasút Natura 2000-es területeket is érint, e téren hatásbecsléseket is elvégeznek, illetve a környezetvédelmi engedélyek megszerzése is feladatuk lesz.
A közel 140 kilométer hosszú villamosított egyvágányú vasútvonalon és 20 kilométernyi kétvágányú vonalon 17 állomás, 15 megállóhely, 44 peron, 102 közúti kereszteződés és csaknem 150 különböző vasúti műtárgy is érintett. A fejlesztés célja, hogy ezen a vasúti folyosón 22,5 tonnára emelhessék a vasúti pálya tengelyterhelését, 100–120 kilométer/órára növelhessék a pályasebességet. Az is célja a projektnek, hogy 740 méter hosszú tehervonatok közlekedésére alkalmas legyen a vasúti pálya Hegyeshalomtól Zalaszentivánig.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.