A Honda nem egyesülne a Nissannal, inkább elfoglalná azt
Meghiúsulhat a Honda és a Nissan egyesülése, mert a tárgyalásokról kiszivárgó információk szerint lehet, hogy a felek nem fognak tudni megegyezni annak feltételeiben – írja a Financial Times a tárgyalásokra rálátó források alapján. Szerintük a Honda képviselői egy ponton azt javasolták, hogy a két cég ne egyenlő partnerként egyesüljön, hanem a Nissan váljon a Honda leányvállalatává, ami a cég tulajdonosainak nem biztos elfogadható lesz.
A Honda és a Nissan japán második és harmadik legnagyobb autógyártói, esetleges egyesülésükkel a világ harmadik legnagyobb autóipari vállalat jönne létre évi 7-8 millió eladott járművel. Ennél csak a Toyota és a Volkswagen ad el több autót.
Az még decemberben derült ki, hogy a két cég vezetése egy esetleges egyesülésről tárgyal. Fontos szempontként jelölték meg, hogy együtt könnyebben tudnák felvenni a versenyt az elektromos autók piacán sikeresen nyomuló kínai gyártókkal.
A FT mostani értesülései szerint a Honda mind a részvényesei, mind a belső vezetés részéről nyomás alatt áll, hogy teljes irányítást szerezzen a sokkal rosszabb eredményeket produkáló Nissan felett. A Nissan tavaly év végére annyira rossz helyzetbe került, hogy 9000 dolgozó elbocsátásáról döntöttek, és a vezérigazgató fizetését is megfelezték.
Az egyesülésről szóló eredeti javaslat szerint a két autómárka egy olyan holding részévé vált volna, amelyben mindkettőnek megmaradt volna a saját vezetése és döntéshozatali jogköre. A tárgyalásokról szóló beszámolók szerint azonban a felek már abban se tudtak megegyezni, ki mekkora arányban legyen tulajdonos a holdingban.
A Honda egy ettől különböző ötlettel állt elő, amikor azt javasolta, hogy a Nissan inkább leányvállalatként olvadjon be hozzájuk. A Nissan vezetőit állítólag meglepte az ajánlat, és még nem tudták, mit válaszoljanak arra.