Így néz ki, amikor kitör a vámháború: világszerte esnek a tőzsdék
Világszerte zuhanni kezdtek a tőzsdék, miután Donald Trump amerikai elnök múlt hét második felében egy sor másik állammal szemben vámok bevezetését jelentette be – írja a CNBC. Az európai autóipari cégek rövid időn belül tőzsdei értékük 3,5 százalékát vesztették el.
Trump január 20-i beiktatása után többször is arról beszélt, hogy vámokat vezetne be az Egyesült Államokba különböző kereskedelmi partnereivel szemben. Egy ideig nem lehetett biztosan tudni, hogy ebből mit gondol komolyan, de a Fehér Ház múlt hét végén megerősítette, hogy Kanadával és Mexikóval szemben 25-25 százalékos, Kínával szemben pedig 10 százalékos vámokat vezetnek majd be.
Az amerikai lépések bejelentése után nem sokkal az érintett országok is reagáltak: Justin Trudeau kanadai miniszterelnök szintén 25 százalékos vámokat jelentett be az amerikai termékekre. Claudia Sheinbaum mexikói elnök ehhez hasonló válaszlépéseket helyezett kilátásba.
Trump vasárnap egy újságírói kérdésre azt mondta: az Európai Unióval szemben is vámokat fognak bevezetni. Azt mondta: „Vámokat vetünk ki. Sok pénzzel tartoznak nekünk, és biztos vagyok benne, hogy fizetni fognak. Nem veszik meg az autóinkat, nem veszik meg a mezőgazdasági termékeinket. Ők szinte semmit sem vesznek meg, mi pedig mindent, több millió autót, óriási mennyiségű élelmiszert és mezőgazdasági terméket veszünk tőlük”.
Bár még nem lehet tudni, hogy a vámokból végül mi lesz, egyre többen tartanak tőle, hogy a különböző országok vezetői nemcsak ijesztgetik egymást, hanem tényleg képesek belemenni egy kereskedelmi háborúba. Ha ez így történik, akkor az rövid távon mindenhol komoly gazdasági károkat okozhat majd.
Hétfőn az amerikai Dow Jones ipari mutató 1,2 százalékot, az S&P 500 1,4 százalékot, a Nasdaq-100 1,7 százalékot esett vissza. A páneurópai Stoxx 600 1,3 százalékot esett vissza, a Stoxx autóipari mutatója 3,5 százalékot. A nagy autóipari cégek közül a BMW, a Volkswagen és a Porsche 5 százalék körül vesztett az értékéből, a Valeo 8,3, a Renault 4 százalékot – írja a CNBC.