El a kezekkel a sajtótól! A kormány most a független médiát vette célba, de az igazságot nem lehet betiltani. Amíg velünk vagytok, mi is létezni fogunk, köszönjük, hogy támogatásoddal és adód 1%-ával segíted a munkánkat! Már a támogatónk vagy?
Jelentkezz be!
Támogatás! Elrejtés

Mészáros Lőrinc vasúti cége kipróbálta, milyen, amikor a piacról kell munkát szerezni. Nem sikerült jól

Legfontosabb

2025. január 30. – 08:28

Mészáros Lőrinc vasúti cége kipróbálta, milyen, amikor a piacról kell munkát szerezni. Nem sikerült jól
A V-Híd Cargo szerelvénye követ szállít egy tállyai bányából 2023 májusában – Forrás: V-Híd Zrt. / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

1763

Két évvel a megalapítása után visszavonulót fúj, megszabadul mozdonyai többségétől és feladja tevékenysége egy részét Mészáros Lőrinc vasúti fuvarozással foglalkozó cége, a V-Híd Cargo. Erről egy belső levélre hivatkozva először az uuuuu.hu vasúti szakportál számolt be, a fejleményeket a Telexnek máshonnan is megerősítették, miközben a V-Híd a nekünk küldött válaszában nem cáfol, csak ködösít.

V-ge van, kicsi: nem lett nagy a V-Híd Cargo címmel jelentetett meg szombaton cikket Mészáros Lőrinc vasúti logisztikai cégéről az uuuuu.hu. A vasúti portál egy a cikk megjelenése előtt egy nappal a V-Híd Cargo dolgozóinak kiküldött céges levelet ismertet, amely szerint a vállalat a jövőben „csak saját építési tevékenységeket tartana meg”. Ez a lap következtetése szerint azt jelenti, hogy gyakorlatilag kivonulnának a vasúti fuvarozás piaci részéből, és csak a V-Híd Csoport többi részének dolgoznának.

A levél így vezeti fel a változásokat: „Az elmúlt időszakban a cég működését új alapokra kellett helyeznünk, mert az eddigi üzleti modell – amely széleskörű tevékenységre, nagy eszközállományra [azaz bérelt és saját tulajdonú teherkocsikra – a szerk.] és bérelt gépekre [azaz mozdonyokra] épült – súlyos nehézséget okozott. Az eszközállomány csökkentése a vállalat méretének redukálása, csökkentése elkerülhetetlen. Ezért radikális változtatásokra van szükség.”

Ezután három üzleti változást jelentenek be:

  1. „Csak a saját építési tevékenységeinket tartjuk meg.
  2. A feleslegessé vált eszközöket eladjuk, bérelt gépeket visszaadjuk.
  3. Költségeket jelentősen csökkentünk.”

Vagyis a V-Híd Cargónál valami nagyon nem jött össze, és most igyekeznek teljesen új alapokra helyezni a működésüket. Egy forrásunk szerint a V-Híd Cargo „az elmúlt két évben úgy viselkedett, mint az elefánt a porcelánboltban”, és nagyon sok piaci szereplővel megromlott a viszonya, miközben nem tudott érdemi piaci megrendelésekhez jutni.

Először maguknak szállítottak, aztán elkezdtek volna másnak is

A levelet megszellőztető cikk szerint a „V-Híd Cargo 2022 őszén nagy lendülettel lépett a piacra, hogy a zsírosnak tűnő vasúti árufuvarozás tortájából is kihasítsa a maga szeletét. Ezen a piacon viszont kiélezett verseny zajlik: a folyamatosan romló állapotú infrastruktúra és a növekedő hálózat-hozzáférési és személyzeti költségek miatt a vasúttársaságok szinte minden fuvarért ölre mennek, egy-egy jobban fizető üzletért nem ritkán éveken keresztül egyezkedve a befolyásos külföldi megbízókkal. Hiába az ütőképes bérelt járműflotta, úgy tűnik, a V-Híd ezt a piacot nem tudta leuralni, nem mintha ennek lett volna realitása.”

Egy nekünk nyilatkozó, névtelenséget kérő vasúti szakember szerint a Cargo története még arra az időszakra nyúlik vissza, amikor Mészárosék a V-Híddal az első vasúti közbeszerzéseket megnyerték. A cégben hamar felismerték, hogy a vasútépítéshez szükséges alapanyagok szállítása egy olyan üzlet, ami nagy árbevételt képes termelni. Ezt az üzletet a cégcsoporton belülre akarták szervezni, így elkezdtek mozdonyokat és vasúti kocsikat vásárolni, amelyekkel azután maguknak szállították a töltések kőanyagát, a homokot, kavicsot és a síneket a V-Híd építkezéseire.

Ez jól is működött, a közbeszerzéseken jeleskedő V-Hídnak azonban nem volt annyi építkezése, hogy csak ezekkel folyamatosan munkát adjon a céges tehervonatoknak. Erre találták ki 2022-ben a V-Híd Cargót, amely a cégcsoporton belüli munkák elvégzése mellett elsősorban a piacról élt volna meg.

2023 májusában aztán „A V-Híd Cargo megérkezett!” címmel jelentették be, hogy elindultak, erről szóló közleményük szerint a vállalat célja akkor az volt, hogy „a hazai vasúti teherszállítási szektor meghatározó szereplőjévé váljon”. Közleményük szerint már akkor 17 dízel- és 10 villamosmozdonyuk volt, az uuuuu.hu mostani cikke pedig egy ennél jóval nagyobb flottát mutat be, amely részben saját, részben bérelt mozdonyokból állt.

Egy forrásunk szerint a V-Híd Cargo az anyacég működéséből kiindulva „a legprimitívebb munkára, a sóder, kavics és kövek szállítására” specializálódott, amihez „hulladék minőségű”, sokszor nagyon rossz állapotban lévő, de még így is értékes régi járműveket vásárolt, többek között a MÁV-tól.

Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa beszédet mond Balatonalmádiban, az első V-Híd mérnökkonferencia első napján, 2024. január 23-án – Fotó: Vasvári Tamás / MTI
Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa beszédet mond Balatonalmádiban, az első V-Híd mérnökkonferencia első napján, 2024. január 23-án – Fotó: Vasvári Tamás / MTI

Nem volt olyan könnyű, mint közbeszerzéseket megnyerni

Ez az üzleti modell azonban nagyon nem jött be. Egy nekünk nyilatkozó közlekedési szakember szerint a vasúti fuvarozásban a legnagyobb állandó költséget a járművek bérlése és amortizációja teszi ki, a Cargo esetében pedig a régi járművek karbantartása is nagyon sokba került. A kiépített járműparkhoz nem tudtak megfelelő mennyiségű és értékű munkát találni, az üzlet pedig idővel egyre veszteségesebb lett.

Szerinte a V-Híd Cargónál nem számoltak azzal, hogy a magyarországi vasúti teherforgalom 80-85 százalékát nemzetközi fuvarok adják, amelyeket nem olyan könnyű megszerezni, mint a V-Hídnak egy állami közbeszerzést. Ráadásul azzal, hogy a V-Híd Cargo a homok, kavics, kő és egyéb alapanyag szállítására specializálódott, elvágta magát a munka nagy részétől, mivel a nemzetközi forgalomban nagyon kevés ilyen anyagot szállítanak.

Utólag az is üzleti hibának bizonyult, hogy a Cargo flottájának felépítésénél a jelek szerint nem számoltak az EU-s pénzek kifizetésének felfüggesztésével. A V-Hídnak a Budapest–Belgrád és a Szeged–Szabadka vasútvonalak építésén rengeteg anyagot meg kellett mozgatnia, a Cargónál pedig azzal számolhattak, hogy a jövőben még ennél is nagyobb munkákat kapnak majd. Az EU-s pénzek felfüggesztése miatt azonban most nincsenek terítéken ekkora léptékű vasútépítések, Lázár János is inkább a pályafelújításokról beszél, amelyhez sokkal kevesebb anyagra van szükség, mint egy teljesen új pálya kiépítéséhez.

A nekünk nyilatkozó vasúti szakember szerint a V-Híd Cargónak az sem tett jót, hogy az elindulásától fogva nagyon agresszívan lépett fel a versenytársakkal szemben.

Ennek részeként szerinte másfél évre előre, tízezres esetszámban foglaltak le a kőbányák közelében fekvő rakodóhelyeket, amelyekre aztán a forgalmuk csökkenésekor már nem tudnak fuvarokat szerezni. Ezért szerinte van olyan, hogy a V-Híd Cargónak van lefoglalt rakodóhelye, amelyre nincs fuvara, miközben egy másik cégnek lenne fuvara, de azért nem tud szállítani, mert a rakodóhelyet a V-Híd potyára lefoglalta, és nem is engedi át. (Megkérdeztük erről a céget, de nem válaszoltak.)

A forrásunk szerint a V-Híd Cargóra ezért a szakmából sokan mérgesek, többek között a NER-be közvetlenül vagy közvetve bekötött szereplők is. Tiborcz István például a Waberer’s-en keresztül vásárolta be magát a vasúti logisztikába, mára az övék a fontos piaci szereplőnek számító Petrolsped-csoport bő fele és hamarosan a GYSEV Cargo 70 százaléka is, e cégek szintén érdekeltek az építőipari alapanyagok fuvarozásában, így pedig a rakodóhelyek foglalásánál ők is konfliktusba kerültek a V-Híd Cargóval. Végül azonban nem a konfliktusok, hanem a veszteségesség miatt dönthettek arról, hogy részben kivonulnak erről a piacról.

Nem tervezik a teljes kivonulást a fuvarozási piacról

Megkérdeztük az uuuuu.hu cikkével és az ott nyilvánosságra hozott állításokkal kapcsolatban a V-Híd Zrt.-t, ahonnan a levél valódiságát nem cáfolták, de azt írták: „Szeretnénk felhívni figyelmét arra, hogy az Ön kérdéseinek alapjául szolgáló cikk több pontatlanságot, félrevezető és valótlan információt tartalmaz, amelyek hátrányosan érinthetik cégünk piaci megítélését. A kizárólag belső használatra készült tájékoztató félreértelmezett részletei engedély nélkül kerültek nyilvánosságra, amelyek így torz képet adnak a V-Híd Cargo Zrt. működéséről és terveiről. Ez a dokumentum nem volt teljes körű, és nem tükrözte a teljes vállalati stratégiát.”

A V-Híd szerint tehát a cikk pontatlanságokat tartalmaz, és az általuk idézett levél torz képet mutat a cég működéséről. A nekünk küldött részletes válaszukban azonban nem ismertették, hogy a kifogásolt állítások vagy következtetések közül mit tartanak valótlannak, ehelyett azt írták: „A V-Híd cégcsoport az elmúlt években elkötelezetten dolgozott azon, hogy az áruszállítás egyik meghatározó szereplőjévé váljon a piacon. A V-Híd Cargo Zrt. menedzsmentje az elmúlt hetekben áttekintette a vállalat eddig tevékenységét, valamint a cégcsoport előtt álló feladatokat. Ennek eredményeként a cég olyan operatív intézkedéseket mérlegel, amelyek célja a hatékony és biztonságos működés hosszú távú fenntartása.”

A V-Híd Cargo szerelvénye Szerencs város vasútállomásán, 2023 májusában – Forrás: V-Híd Zrt. / Facebook
A V-Híd Cargo szerelvénye Szerencs város vasútállomásán, 2023 májusában – Forrás: V-Híd Zrt. / Facebook

Azzal folytatják ezen kívül, hogy: „fontos hangsúlyoznunk, hogy a V-Híd Cargo Zrt. működése stabil, és a vállalat nem tervezi kivonulását az árufuvarozási piacról. […] A V-Híd Cargo Zrt. a jövőben nagyobb hangsúlyt helyez a cégcsoport által elnyert építési projektek támogatására, amelyek meghatározó szerepet töltenek be Magyarország fejlődésében. Az esetleges átalakítások érinthetik a vállalati folyamatokat és az eszközpark optimalizálását, azonban kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ezek a változások a munkavállalókra a lehető legkisebb hatást gyakorolják.”

A dolgozóknak kéne fizetniük a járművekben okozott károkat. Vagy nem

Az uuuuu.hu által nyilvánosságra hozott levélnek volt egy másik fele is, amely szerint a V-Híd Cargo a cégen belüli munkakörülményeken is jelentősen rontana. Egészen pontosan azt írják, hogy február 1-jétől a következő változásokat tervezik:

  1. „A jelenlegi 30%-os bérpótlék megszűnik.
  2. A túlóra lehetősége a feladatcsökkenés miatt várhatóan megszűnik.
  3. A felelőtlen munkahelyi magatartás és a szakszerűtlenség miatt számos járműmeghibásodás keletkezett, mely költséges javítást vont maga után. A gépekben keletkező károkat a gépet használó dolgozó lesz köteles viselni. Ezek mérlegelés nélkül a fizetésből levonásra kerülnek.”

Megkérdeztük a céget ezzel kapcsolatban is, amire azt írták: „A sajtóban megjelent állítások, amelyek jelentős változtatásokról, valamint munkavállalóink jogainak hátrányos megváltoztatásáról szólnak, minden alapot nélkülöznek, ezért határozottan visszautasítjuk ezeket: társaságaink mindenkor a vonatkozó jogszabályok, kiemelten a munkavállalók érdekeinek betartásával járnak el.”

Megkérdeztük a céget arról, hogy miért írják, hogy a sajtóban megjelent állítások „minden alapot nélkülöznek”, amikor azok egy céges körlevélen alapulnak, választ azonban nem kaptunk.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 399,32 Ft
USD 369,24 Ft
További élő árfolyamok!