Hát minket meg ki pénzel? Jelentős részben az olvasók, ettől lehet a Telex az ország legnagyobb teljesen ingyenes független hírlapja. Köszönjük, hogy támogatásoddal segíted a munkánkat! Már a támogatónk vagy? Jelentkezz be! Beszállok! Elrejtés

Olyan autókat gyártunk Európában, amikre senkinek nincs szüksége

2025. január 28. – 17:03

Másolás

Vágólapra másolva

910

A Téma legújabb adásában a Volkswagen válságáról és az európai autógyártók nehézségeiről beszélgettünk dr. Hanula Barnával, a Széchenyi Egyetem docensével és Zách Dániellel, a Telex szakírójával. Persze az egész adást érdemes megnézni vagy meghallgatni, de ízelítőnek összeszedtük vendégeink három legerősebb állítását.

A Volkswagen vezetői stílusa és működése sem 21. századi

A Téma vendégei szerint az, hogy a Volkswagen akkora válságba került, hogy 2030-ig 35 ezer dolgozóját lesz kénytelen elküldeni, részben a cégben kialakult vezetési stílusra, a céges működési modellekre vezethető vissza.

Hanula Barna szerint a VW bukását egy karizmatikus, autoriter stílusú vezető, Ferdinand Piech időszakára lehet visszavezetni, aki olyan stílusban vezette a céget, hogy nem nőtt fel mellette egy új vezetői generáció, amely alkalmasabb lenne a 21. századi problémák kezelésére.

Piech és utódai egy kifinomult, finommechanikai késztermékként gondoltak az autókra, és ilyeneket akartak tervezni és gyártani. Hanula szerint viszont

az elektromobilitás korában az autó inkább egy kerekeken mozgó számítógép, amihez kell valamennyi szépen lefestett lemez.

Ez azt is jelenti, hogy a gyártás optimalizálása helyett a szoftverfejlesztésre kellene helyezni a hangsúlyt. A Volkswagen szigorú, autoriter vállalati struktúrája pedig nem a megfelelő keret az ilyen működésre. Talán nem is véletlen, hogy a VW 20 milliárd dollárt költött egy saját szoftverfejlesztő cég felépítésére, ami olyan csúfos kudarcot vallott, hogy most inkább megvásárolt egy konkurens fejlesztőcéget.

A VW problémáját persze emellett a túlságosan széttagolt termékstruktúra és a 10 évvel ezelőtti dízelbotrány is fokozza, aminek a következményeit még mindig nyögi a cég, sőt, Zách Dániel szerint talán az egész európai autóipar.

Európában mindenki olyan autót gyárt, amire senkinek nincs szüksége

Az európai autóipar egyik nagy problémája, hogy folyamatosan esnek az eladási számok, ami a Téma vendégei szerint részben arra vezethető vissza, a VW és más cégek esetében is, hogy a gyártók nem olyan autókat gyártanak, amilyenekre a vásárlóknak szükségük van. Az európai gyártók kínálatából eltűnnek a kicsi, olcsó népautók, minden cég a drága SUV-k gyártására koncentrál, mert leginkább csak azokon van profit.

Ennek részben az az oka, hogy az a technológia, amivel a kisebb autókat megfeleltetnék a szigorú környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak, nagyon drága, ezért nem lehet ezeket nyereségesen eladni. Ezt a problémát a japán Toyota vagy a kínai gyártók meg tudták ugrani, az európai versenytársak nem.

Rossz versenyben indultak az európai elektromos autók

Elektromos autókból sem olyanokat gyártanak a kontinensen, mint kellene: minden gyártó azzal próbált versenyezni, hogy minél nagyobb hatótávú elektromos autóval próbált vevőt fogni. Ez a tendencia iszonyatosan fölvitte az elektromos autók árát, így a kormányok állami támogatással próbálták segíteni a piacot.

Az állami támogatások viszont inkább visszavetették hosszabb távon az elektromos autók piacát, mert több és nagyobb elektromos autót adtak el a cégek, mint amit a piac amúgy fel tudott volna venni. Használtan viszont csak nagy értékvesztéssel lehet ezeket a kocsikat eladni, emiatt a fogyasztói bizalom megcsappant, óvatosabbak a vásárlók, amitől megreccsent a piac. Az állami támogatások pedig Németországban a költségvetést reccsentették meg, ezért azt a zöld gazdasági miniszter kénytelen volt visszavonni, ezzel még jobban felforgatva az elektromos autók piacát.

Hanula Barna szerint ahelyett, hogy a benzines és dízelmotoros autókat elvileg hosszabb távokon is felváltani képes, nagy és drága elektromos autókat gyárt a piac, arra kellene ösztönözni a cégeket, hogy inkább kisebb, városi közlekedésre tervezett autókkal lépjenek a piacra.

A teljes adást itt tudják megnézni:

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!