Sztrájkolnak a Volkswagen német gyáraiban

2024. december 2. – 12:04

Másolás

Vágólapra másolva

A Volkswagen kilenc gyárában tartanak hétfő délelőtt figyelmeztető sztrájkot a munkások – írja a Reuters. A pár órás munkabeszüntetéssel a dolgozók az ellen tiltakoznak, hogy a pénzügyi gondokkal küzdő autógyártó több ezer embernek mondana föl, és 10 százalékkal csökkentené a megmaradt dolgozók fizetését. Több ezer VW-dolgozó gyűlt össze a cég wolfsburgi központjánál és a legnagyobb, 14 ezer embert foglalkoztató hannoveri gyáránál is, de sztrájkoltak az emdeni, salzgitteri és brunswicki alkatrészgyárban is. Az IG Metall szakszervezet szerint a tiltakozás könnyen 24 órás vagy határozatlan idejű sztrájkká is fajulhat, ha nem sikerül megállapodni a cég vezetésével.

Sztrájkolók a Volkswagen emdeni üzeménél. – Fotó: Sina Schuldt
Sztrájkolók a Volkswagen emdeni üzeménél. – Fotó: Sina Schuldt

A szakszervezet a múlt héten kiszivárogtatott egy belső dokumentumot, amely szerint a Volkswagen 15 milliárd eurós megszorítást tart szükségesnek, hogy nyereséges lehessen a cég és megtarthassa a vezető pozícióját az európai autópiacon. A megszorítások gyárbezárások és leépítések mellett azt is tartalmazzák, hogy a cég senkinek nem fizetne bónuszt a következő két évben és 10 százalékkal csökkentené a béreket. A tiltakozók szerint igazságtalan, hogy a cégvezetés a saját hibáit a dolgozókon akarja leverni. Ahogy az egyik hannoveri sztrájkoló fogalmazott:

„ha egy focicsapat nem nyer, az edzőt rúgják ki, de a VW-nál fordított a helyzet, a játékosokat büntetik, ha vesztésre áll a csapat.”

Daniela Cavallo, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke is arról beszélt a sajtónak, hogy a dolgozók mellett a cég legnagyobb részvényeseinek, így Alsó-Szászország kormányának és a Piech családnak is áldozatokat kell vállalni, ha a költségcsökkentés elkerülhetetlen. A dolgozók és a cég képviselői december 9-én tartják a tárgyalások következő fordulóját. Ahogy a cég gondjait részletesen kifejtő cikkünkben is írtuk, a Volkswagen történetének legnagyobb válságát éli át, amit részben a vezetés megalomán és pénzégető tervei okoztak, a cég pedig az elektromos átállásban is lemaradt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!