Lemarad az Adidas és a Nike a futócipők versenyében
2024. december 1. – 12:37
A sportszerek, különösen a sportcipők világpiacát hosszú évekig két cég, a Nike és az Adidas uralta. Az Economist cikke szerint viszont a két óriás egyre inkább lemarad a versenyben, főleg a futócipők piacán, ahol kisebb és specializáltabb gyártók igyekeznek őket lekörözni.
A Nike és az Adidas a globális sportruházati piac 63 százalékát fedte le még 2018-ban, ez az arány tavaly 51 százalékra csökkent, amiből 35 százalékot a Nike, 16-ot az Adidas tudott magáénak. A sportruházati piac legfontosabb alpiaca a sportcipőké, az Economist szerint pedig pont ezen erősödtek meg kisebb, újabb márkák, mint a Hoka vagy az On. A sportcipők kereslete 50 százalékkal nőtt az elmúlt öt évben, ami részben annak köszönhető, hogy a koronavírus-járvány alatt sokkal többen kaptak rá a futásra, mint korábban, és sokan ki is tartottak az új hobbinál.
A sportcipők, azon belül a futócipők piacára pedig könnyebb belépni, mint a sportruhaszektor más szegmenseibe. A termelés a nagy márkáknál és a feltörekvőknél is ugyanazokban az ázsiai gyárakban történik, a közösségi médiában a kisebb márkák könnyebben megtalálják a közönségüket, a futócipőkhöz pedig olcsóbban lehet szponzorációs szerződéseket kötni híres atlétákkal, mint mondjuk a népszerűbb csapatsportoknál.
A Nike és az Adidas ráadásul saját maga alatt is vágja a fát, az elmúlt pár évben ugyanis megszakította a kapcsolatát a nagy sportáruházakkal, hogy közvetlenül az ügyfeleknek árulja a termékeit saját appokon keresztül. A Nike már a forgalma 44 százalékát közvetlenül intézte, míg öt évvel ezelőtt 32 százalék volt ez az arány. Az áruházak viszont így elkezdték a kisebb márkák termékeivel feltölteni a polcaikat, így a két óriás lényegében a saját feltörekvő konkurenciájának teremtett nagy lehetőséget.