Denevérbarát alagútra költ 50 milliárd forintnyi összeget az angol vasút

2024. november 8. – 04:20

Denevérbarát alagútra költ 50 milliárd forintnyi összeget az angol vasút
Forrás: HS2

Másolás

Vágólapra másolva

Több mint 100 millió fontra (49 milliárd forint) emelkedtek a HS2 nagysebességű vasútvonal mentén egy erdőben élő denevérfaj védelmét szolgáló „denevérház” költségei – derült ki a cég elnökének tájékoztatásából.

A High Speed 2 egy épülő nagysebességű vasútvonal Angliában, mely a Staffordshire déli részén fekvő Handsacre és London között fog haladni, egy birminghami mellékvonallal. A projekt nagy része a tervek szerint 2033-ra készül el. A vonatok maximális sebessége 360 km/óra lesz a HS2 pályán közlekedve, míg a hagyományos pályán 200 km/óra.

A Sheephouse Wood denevérvédelmi építmény mintegy 1 km hosszan fut majd a Buckinghamshire-i Sheephouse Wood mellett. Az 56 hektárnyi erdő számos denevérfajnak ad otthont, köztük a ritka Bechstein denevér, azaz a nagyfülű denevér legészakibb ismert kolóniájának. Az Egyesült Királyságban a denevérek védett állatok, és ez az építmény lehetővé teszi számukra, hogy anélkül át tudjanak kelni a vasút vonalán, hogy az áthaladó szerelvények elgázolnák őket.

Forrás: HS2
Forrás: HS2

Az építmény alapja egy ívsorozat, ami ugyan nem minősül alagútnak, de azért ilyen, mert ez a leghatékonyabb megoldás: a szerkezet tartós és kevés karbantartást igénye. Körülbelül 1 km hosszú és 10 m magas lesz, beleolvad a tájba, és belesimul az erdőbe. Megfelelő árnyékolást biztosít a denevérek repülési útvonalának, egy zöld híddal és aluljáróval összekapcsolódási pontokat biztosít az élővilág számára.

A vasúti cég szerint 2017 és 2024 között a HS2-nek több mint 8000 tervezési és környezetvédelmi engedélyt kellett beszereznie, valamint több mint 20 alkalommal fordultak bírósághoz, az elnök ezzel magyarázza az építés költségének növekedését.

Forrás: HS2
Forrás: HS2

Mielőtt miniszterelnök lett, Boris Johnson is ellenezte a beruházást. 2024 szeptemberéig a Zöld Párt is ellenezte a projektet, a megspórolt pénzt a helyi közlekedés fejlesztésére fordították volna. Egy 50 ezer oldalas dokumentumban az állam felhatalmazta a helyi önkormányzatokat, hogy változtatási igényeket nyújtsanak be, és hogy leállíthassák a munkálatokat, ha elégedetlenek. A tervezett útvonal által érintett 18 önkormányzat megalapította az 51M csoportot, amely a HS2 egyes választókerületekre eső költségeiről kapta a nevét – fontmilliókban kifejezve.

A környezetvédelmi aktivisták kárára 2022-ben szigorították a törvényt, akár három év börtönbüntetéssel is sújthatják az alagútépítő tiltakozásokat – a briteknél rendszeresen próbálnak nagy építési projekteket megakadályozni azzal, hogy konkrétan alagútrendszert ásnak a területre, majd beköltöznek az aktivisták. A rekord 47 nap, a HS2 nevű gyorsvasút építése elleni hírhedt tiltakozáson tartottak ki ennyi ideig nyáron, de voltak a föld alatt a HS2 ellen 28 és 31 napig is más helyszíneken az aktivisták.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!