Denevérbarát alagútra költ 50 milliárd forintnyi összeget az angol vasút
2024. november 8. – 04:20
Több mint 100 millió fontra (49 milliárd forint) emelkedtek a HS2 nagysebességű vasútvonal mentén egy erdőben élő denevérfaj védelmét szolgáló „denevérház” költségei – derült ki a cég elnökének tájékoztatásából.
A High Speed 2 egy épülő nagysebességű vasútvonal Angliában, mely a Staffordshire déli részén fekvő Handsacre és London között fog haladni, egy birminghami mellékvonallal. A projekt nagy része a tervek szerint 2033-ra készül el. A vonatok maximális sebessége 360 km/óra lesz a HS2 pályán közlekedve, míg a hagyományos pályán 200 km/óra.
A Sheephouse Wood denevérvédelmi építmény mintegy 1 km hosszan fut majd a Buckinghamshire-i Sheephouse Wood mellett. Az 56 hektárnyi erdő számos denevérfajnak ad otthont, köztük a ritka Bechstein denevér, azaz a nagyfülű denevér legészakibb ismert kolóniájának. Az Egyesült Királyságban a denevérek védett állatok, és ez az építmény lehetővé teszi számukra, hogy anélkül át tudjanak kelni a vasút vonalán, hogy az áthaladó szerelvények elgázolnák őket.
Az építmény alapja egy ívsorozat, ami ugyan nem minősül alagútnak, de azért ilyen, mert ez a leghatékonyabb megoldás: a szerkezet tartós és kevés karbantartást igénye. Körülbelül 1 km hosszú és 10 m magas lesz, beleolvad a tájba, és belesimul az erdőbe. Megfelelő árnyékolást biztosít a denevérek repülési útvonalának, egy zöld híddal és aluljáróval összekapcsolódási pontokat biztosít az élővilág számára.
A vasúti cég szerint 2017 és 2024 között a HS2-nek több mint 8000 tervezési és környezetvédelmi engedélyt kellett beszereznie, valamint több mint 20 alkalommal fordultak bírósághoz, az elnök ezzel magyarázza az építés költségének növekedését.
Mielőtt miniszterelnök lett, Boris Johnson is ellenezte a beruházást. 2024 szeptemberéig a Zöld Párt is ellenezte a projektet, a megspórolt pénzt a helyi közlekedés fejlesztésére fordították volna. Egy 50 ezer oldalas dokumentumban az állam felhatalmazta a helyi önkormányzatokat, hogy változtatási igényeket nyújtsanak be, és hogy leállíthassák a munkálatokat, ha elégedetlenek. A tervezett útvonal által érintett 18 önkormányzat megalapította az 51M csoportot, amely a HS2 egyes választókerületekre eső költségeiről kapta a nevét – fontmilliókban kifejezve.
A környezetvédelmi aktivisták kárára 2022-ben szigorították a törvényt, akár három év börtönbüntetéssel is sújthatják az alagútépítő tiltakozásokat – a briteknél rendszeresen próbálnak nagy építési projekteket megakadályozni azzal, hogy konkrétan alagútrendszert ásnak a területre, majd beköltöznek az aktivisták. A rekord 47 nap, a HS2 nevű gyorsvasút építése elleni hírhedt tiltakozáson tartottak ki ennyi ideig nyáron, de voltak a föld alatt a HS2 ellen 28 és 31 napig is más helyszíneken az aktivisták.