89 millió dolláros büntetést kapott az Apple és a Goldman Sachs
2024. október 23. – 22:46
A Goldman Sachs és az Apple óriáscégek összesen 89 millió dolláros büntetést kaptak a fogyasztóvédelmi törvények megsértése miatt, írja a Reuters. Az Egyesült Államok Fogyasztóvédelmi Pénzügyi Ügynöksége szerint az Apple-ügyfelek vásárlásait az Apple hitelkártyáján keresztül finanszírozó partnerség keretében a két vállalat rosszul kezelte a tranzakciós vitákat, és félrevezette az iPhone-vásárlókat arról, hogy vásárlásaik valóban kamatmentesek voltak-e. A gyakorlat több százezer embert érinthetett.
A közlemény szerint a büntetések és a fogyasztói jogorvoslat mellett a Goldman korlátozásokkal is szembesül majd új hitelkártyák kibocsátására vonatkozóan.
Az ügynökség igazgatója, Rohit Chopra szerint a kötelességszegés „valódi kárt okozott valódi embereknek”. „Helytelenül kezelt vitákhoz és sérült hiteljelentésekhez vezetett” – mondta újságíróknak, megjegyezve, hogy ez azért fontos, mert egy Apple-eszköz vásárlása gyakran jelentős kiadást jelent a családok számára.
A Goldman közleményében azt írta, örül, hogy sikerült megoldani az ügyet. „Szorgalmasan dolgoztunk bizonyos technológiai és működési kihívások megoldásán, amiket a bevezetés után tapasztaltunk, és már kezeltük is azokat az érintett ügyfelekkel” – áll a közleményben. Az Apple határozottan elutasította azt, ahogyan a fogyasztóvédelmi ügynökség jellemezte a cég magatartását, de ennek ellenére megállapodott a bírságot illetően. „Amikor évekkel ezelőtt tudomást szerzett ezekről a véletlen problémákról, az Apple szorosan együttműködött a Goldman Sachs-szal, hogy gyorsan kezelje őket, és segítse az érintett ügyfeleket” – mondta a cég egyik szóvivője.
A Goldmannek költséges lesz kilépnie a 2019-ben megkötött Apple-partnerségből, amit más hitelezők túl kockázatosnak és veszteségesnek tartottak – mondták egyes források a Reutersnek még tavaly decemberben. Amióta meghiúsult, hogy a fogyasztói banki szektorba bejusson, a Goldman a hagyományos alappilléreire – a befektetési banki szolgáltatásokra és a kereskedésre – összpontosított.
A fogyasztóvédelmi hivatal szerint az Apple több tízezer fogyasztói jogvitát nem küldött át a Goldmannek, és amit küldött is, azt a bank elmulasztotta a törvénynek megfelelően megvizsgálni. Az ügynökség szerint a fogyasztóknak hosszasan kellett várniuk a visszatérítésre, ez méltánytalanul rongálta a hitelképességüket. A cégek állítólag megtévesztették a kártyahasználókat az Apple készülékek kamatmentes fizetésével kapcsolatban is, sokszor valójában a kamatos vásárlás felé terelték a kamatmentes vásárlást – egyes esetekben a kamatmentes lehetőség csak akkor jelent meg, amikor az online fogyasztók az Apple webböngészőjével vásároltak.
„Azt találtuk, hogy ha a fogyasztók nem Safari böngészőt használnak, vagy ugyan Safari böngészővel vásároltak, de inkognitó módban, akkor ez a lehetőség nem merült fel a fizetéskor” – mondta Eric Halperin, az ügynökség végrehajtási igazgatója.
A Goldman 19,8 millió dolláros fogyasztói jogorvoslatot és 45 millió dolláros bírságot, míg az Apple 25 millió dolláros bírságot fizet az ügynökség szerint.