Épül a szegedi BYD-gyár, amihez Kínából hozzák az építőanyagokat

2024. október 17. – 21:50

Épül a szegedi BYD-gyár, amihez Kínából hozzák az építőanyagokat
A leendő szegedi BYD-gyár építése 2024. október 16-án – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„Rövidesen felgyorsulnak az események, és megkezdődik a csarnokok építése” – jelezte a kínai BYD szegedi elektromosautó-gyárberuházása kapcsán Botka László, a város polgármestere még szeptember közepén. Szinte pont egy hónapra rá a Szegeder ki is látogatott a helyszínre, ahol valóban látványos szakaszba érkezett a valaha volt egyik legnagyobb beruházási értékű hazai projekt.

Korábban csak a földmunkákra és az alapozásra kaptak engedélyeket, így a talajszint síkjából nem nőtt még ki a leendő gyár, ez azonban mára megváltozott. Kínából már korábban megérkeztek a csarnokhoz szükséges acélszerkezeti elemek, melyeket hajóval, majd vonattal szállítottak Szegedre, mostanra ezeket is elkezdték beépíteni, ahogy fotóinkon is látszik.

Kínából érkezett acélgerendák és beépítésük – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex Kínából érkezett acélgerendák és beépítésük – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex
Kínából érkezett acélgerendák és beépítésük – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

Hogy milyen szerkezete lesz az egyes csarnokoknak, az változó: a kisebb épületek teljesen acélból készülnek, a nagyobbaknál viszont a már korábban megépített vasbeton cölöpalapokra kezdték a helyszínen kiönteni a vasbeton tartópilléreket, melyek aztán a szintén acélból készült, Kínában előregyártott vázat tartani fogják.

Ami valamennyire meglepő, hogy a vasbeton pilléreket nem az általában szokásos előregyártott módon készítik, a helyszínen csupán beépítve azokat, hanem úgynevezett monolit módon, a leendő gyár helyén öntik ki a teljes szerkezetet. Ehhez viszont jól szakképzett dolgozók kellenek, akik képesek a kinti körülmények között is magas minőségű és pontosságú szerkezetet építeni.

A cég egy elég nagy mobil betonkeverő-telepet is felhúzott a gyár területén. Bár betonkeverők nem árasztják el a környéket, a betonhoz szükséges alapanyagokat közúton szállítják a helyszínre. A fotók alapján már a több száz fős mobil munkásszálló is felépült a helyszínen.

Fent a mobil betonkeverő-telep, lent a munkások konténerszállása – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex Fent a mobil betonkeverő-telep, lent a munkások konténerszállása – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex
Fent a mobil betonkeverő-telep, lent a munkások konténerszállása – Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder / Telex

Úgy tudjuk, hogy a munkagépeket többnyire magyar vállalkozók biztosítják, a betonozásnál segédkező egyik darun a „Berkó & Berkó” felirat olvasható. A fővárosi cég korábban a Mercedes kecskeméti gyárán is dolgozott már.

A gyár leendő, illetve az építés idejére ideiglenesen ide tervezett infrastruktúrája is kezd kiépülni: az M43-as autópálya pihenőjétől például egy utat vezetnek a területre, hogy ne a szegedi helyi utakat terheljék, hanem az autópályát, ami egyébként is a terület mellett szorosan halad el. Ezenkívül már tervezik a BYD-gyárat is kiszolgáló új szegedi elkerülőutat is, mely az 502-es út folytatása lesz.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!